Peter Ekholm framför ett tåg

Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan: ”Farmor har präglat mig”

Snö, motorer och tåg. Det är viktiga teman i Peter Ekholms karriär, som fört honom från Vemdalens skidbackar via Nya Zeeland till vd-posten för Inlandsbanan.

Inlandsbanan är en 130 mil lång järnväg mellan Kristinehamn och Gällivare som var ifrågasatt redan före invigningen 1937. Med åren har massbilism, avfolkning och krass lönsamhetsideologi glesat ut tågtrafiken betänkligt och förvandlat åtskilliga av de ursprungliga 165 stationerna till ruiner – men den sägenomspunna transportleden genom några av Sveriges mest ödsliga och natursköna trakter lever envist vidare. Nu i regi av kommunägda Inlandsbanan AB med Peter Ekholm på vd-stolen, som genom nytänkande och intensivt lobbyarbete vill påvisa den slitna banans betydelse och potential.

”Vi har satt Inlandsbanan på kartan, på ett annat sätt än tidigare”, säger Peter Ekholm.Han ser fram emot höstens premiärkörningar av bolagets fem nyinköpta motorvagnståg, liksom en pilotstudie av vätgasdrivna lok för att främja nya, miljövänliga godsflöden genom inlandet.

Peter Ekholm växte upp i Vemdalen, ett centrum för vinterturism i Härjedalen. Att han från tidig ålder skulle komma att arbeta inom skid- och besöksnäringen var kanske inte helt otippat. Särskilt inte med tanke på att farmor Birgit Ekholm, lärare i jämtländska Mattmar, var en verklig skidpionjär och upphov till traktens första belysta skidbacke.

”På hemväg med skolbussen brukade jag hoppa av vid någon av skidanläggningarna för att diska, städa och slipa skidor om kvällarna”, säger Peter Ekholm vars brinnande skidintresse med tiden ledde honom till Nya Zeeland, där han under flera säsonger var instruktör åt japanska skidlärarföreningen.

John Marnell, porträttbild

Läs också: ”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Farmor Birgit kom att inspirera även på andra sätt. År 1936 körde hon själv sin motorcykel, med en väninna som passagerare där bak, från Jämtland ända ner till Italien och hem igen. Ytterst ovanligt för en ung kvinna på den tiden. En smak för resor, motorer och kommunikation som smittat av sig på sonsonen Peter.

”Farmor är den som präglat mig mest i livet. Vid 16 skaffade även jag motorcykel, och med den började jag veckoslutspendla de 42 milen genom finnskogarna till och från gymnasiet i Västerås. Och eftersom farmor körde alla typer av fordon, valde jag att ta körkort för alla fordon som finns”, säger Peter Ekholm som i tidiga tjugoårsåldern varvade vintrarnas skidlärarjobb med att köra långtradare nere i Stockholmstrakten.

Att Peter Ekholm blev vd för Inlandsbanan har mycket med hans tidigare karriär inom Skistar att göra. Parallellt med jobbet som sportchef för Klövsjö-anläggningen byggde han upp konceptet Snötåget, med spårbunden trafik till och från Härjedalen med anslutning till fjällstationerna. De första avstigande nattågsresenärerna möttes av marschaller på Röjans före detta timmerterminal, som då ännu saknade perrong:

”Vi var tvungna att spika ihop några SJ-pallar så folk kunde kliva av”, säger Peter Ekholm om Snötågssatsningen som kommit att utvecklas till en resandemässig framgång med cirka 20 000 passagerare per säsong.

maddetopp

Läs också: Andra chansen - tv-producenten om livet efter drogerna

Vad händer framöver?
”Jag arbetar vidare med att förändra synen på Inlandsbanan, så att fler ska upptäcka banans potential som framtida transportled. Det som verkligen behövs är en upprustning av spåren, som måste klara större godsvolymer och hastigheter”, säger han med adress till staten som fortfarande är ägare av själva bananläggningen.

3 karriärtips från Peter Ekholm

Peter Ekholm i lok

1 Utbildning.
”Som tonåring lät jag gärna pengar och extrajobb gå före skolan, tills arbetsgivaren sa åt mig att jag inte längre var välkommen om jag inte skötte läxorna. Det var väldigt betydelsefullt, och från den dagen tog jag tag i min utbildning.”

2 Inspiration.
”Farmor Birgit är den som präglat mig mest i livet. En skidpionjär och tuffing som körde motorcykel till Italien på 1930-talet.”

3 Innovation.
”Nya EU-krav kring liggande sjuktransporter fick mig att ta patent på flera anpassningar för taxibilar.”

annikaottosson1800x1013

Läs också: Annika Ottosson: ”Min ångest får mig att jobba bättre”

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Man i blå skjorta som ser bekymrad ut
Karriär

5 saker du gör – som kan sabotera din karriär

Är du själv din värsta fiende när det gäller att nå dina karriärmål? Ibland låter vi rädsla och omedvetna beteenden styra oss bort från vårt drömjobb i stället för rakt på det. Så här gör du för att ändra kurs.
Victoria Ödlund, hr-expert på Simployer, guidar till en lyckad onboarding.
Annonssamarbete Chef + Simployer

Lyckas med onboarding – på plats eller digitalt

En strukturerad introduktion av nya kollegor viktigare än någonsin. Oavsett om onboarding görs på plats eller digitalt.

Två personer skakar hand efter lönesamtal
Karriär

5 tecken på att det är dags att be om löneförhöjning

Att be om högre lön är svårt för många. Här är 5 tecken på att det verkligen är okej för dig att boka möte med din chef.

Foto av Frida Edman.
Karriär

Frida Edman: ”Jag slog i glastaket”

Det blir en annorlunda bokmässa i år, för alla litteraturälskare och för bokmässegeneralen Frida Edman.
Collage av kvinna i beige jacka som blivit uppsagd/bild från hotellrum
Karriär

Över 100 000 människor varslade under coronakrisen

Över 100 000 personer har nu varslats om uppsägning sedan början av mars i år, rapporterar Arbetsförmedlingen. Allra flest varsel har skett inom hotell- och restaurangbranschen.
Collage av bankkort och barnmorska
Karriär

Här finns jobben efter högskolan – i år och på fem års sikt

Nu är rätt tid att börja studera – en högskoleutbildning innebär fortsatt mycket goda möjligheter till jobb, visar en ny prognos från Arbetsförmedlingen. Här är de yrkesroller som har en riktigt ljus framtid efter högskolan.
Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

karriarkliv
Karriär

3 tips: Så tar du karriärkliv i krisen

I dagsläget kan det vara svårt att se möjligheterna till karriärkliv och jobbsökande. ”Men nu är ett lysande tillfälle att lägga in en högre växel”, säger jobbcoachen Göran Hällström.