Jessica Parnevik, sjukgymnast

Pausgympa med Chef!

Är du en av dem som jobbar hemifrån och känner att det börjar kännas lite i rygg och nacke? Häng med när sjukgymnasten Jessica Parnevik-Muth håller pausgympa på Chefs instagram denna vecka.

Fler än vanligt jobbar just nu hemifrån som konsekvens av det nya coronaviruset – många av oss med hemmabyggda mer eller mindre ergonomiska lösningar för att få datorn i rätt höjd och ryggen rak. I det läget är det extra viktigt att komma ihåg att röra på sig.

Jessica Parnevik-Muth är sjukgymnast och kommer att hålla pausgympa på Chefs instagram kommande vecka.
”Att sitta mycket ger ökad belastning på våra diskar i ryggen och det kan även leda till att våra höfter stelnar till. Det kan i sin tur påverka ryggen ännu mer, men även knän och andra delar, så det får konsekvenser för hela kroppen”, berättar hon.

Den här veckan, med start måndag 6 april klockan 15, kommer Jessica att publicera en övning om dagen på Chefs instagramkonto som ökar rörligheten och stärker muskulaturen för dig som jobbar mycket vid dator.

Vad är allra viktigast att tänka på när det gäller att hålla kroppen igång?
”Försök att få in träningen i vardagen. Ta mikropauser så att du inte sitter still för mycket, ta snabba promenader ute och variera mellan att sitta och stå.”

Hur ofta behöver man träna och röra på sig för att det ska ge effekt?
”Endast 40 minuters snabbpromenader 3 ggr i veckan har stora effekter på hälsan både fysiskt och mentalt. När det gäller styrketräning så rekommenderar man minst 2 ggr/vecka men även om man tränar så lite som 30 min per vecka så minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom med 23 procent.”

Vad tar våra kroppar mest stryk av när vi jobbar hemifrån?
”Många som jobbar hemma använder en laptop istället för datorskärm. Det är då svårt att sitta i en bra ställning, framför allt för nacken. Det kan vara värt att investera i ett laptopställ med externt tangentbord eller en datorskärm.”

”Om du har en motionscykel hemma som du inte använder så kan du prova om du kan ställa framdelen av cykeln under bordet. Då kan du sitta och trampa samtidigt som du jobbar.Du  kommer att blir förvånad över hur mycket effektivare och gladare man blir samtidigt som du får in träningen i vardagen.”

Till sist: har du några bonustips?
”Varje gång du sätter dig ner så gör du 10-20 snabba knäböj. Och sätt på musiken och dansa loss i mikropausen så får du se vad som händer!”

Följ pausgympan på Chefs instagramkonto

tranandechefer

Läs också: Omtalade passet för stressade chefer – som tar 7 minuter

Relaterade artiklar

somnwebb
Hälsa

Sov dig till en bättre karriär

Sömnbrist går inte bara ut över hälsan. Den gör dig också mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Forskaren Tina Sundelin förklarar sambanden – och hur du kan sova dig till en bättre karriär. 

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
samtalstodwebb
Hälsa

Här erbjuds de anställda kostnadsfri terapi

Bauhaus erbjuder alla sina anställda en kostnadsfri och helt anonym digital psykologtjänst. De stod därför rustade när behovet ökade i samband med kriget i Ukraina. 

webb-grafiken-nummer-3_intervjuperson-2
Hälsa

Chefs undersökning: Om rädslan att vara en bluff

Knappt hälften av cheferna känner sig emellanåt som en bluff, visar Chefs undersökning. Det hör till när man är högpresterande, säger de experter vi pratat med. I stället anser de att det är mycket illavarslande att lika många saknar feedback och bekräftelse hos sin högre chef. Och att ännu fler känner sig ensamma.

Person som promenerar längs med ett fält med gula blommor
Hälsa

10 000 steg – en marknadsföringsbluff

Har du försökt föregå med ett gott exempel och peppat dina medarbetare att gå sina 10 000 steg genom olika hälsosatsningar? Nu visar det sig att det inte är helt korrekt. Forskarna presenterar en ny siffra att förhålla sig till, rapporterar tidningen Quartz.

halsawebb
Hälsa

Gemensam identitet motar den berömda väggen

Vad kan du som chef göra för att minska risken för utbrända medarbetare? En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health har bland annat kommit fram till att en gemensam identitet är en nyckel till framgång.

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
man som håller sin hand vid ryggslutet
Hälsa

Sifoundersökning: 18 procent har fått fysiska besvär av hemarbete

Har du också fått gamnacke och spända axlar av att arbeta vid ett barnskrivbord eller i köket? Du är inte ensam. Av de som jobbat hemifrån under pandemin, helt eller delvis, har 18 procent har fått fysiska besvär. Det visar en ny Sifoundersökning på uppdrag av förvaringsföretaget Elfa