Jessica Parnevik, sjukgymnast

Pausgympa med Chef!

Är du en av dem som jobbar hemifrån och känner att det börjar kännas lite i rygg och nacke? Häng med när sjukgymnasten Jessica Parnevik-Muth håller pausgympa på Chefs instagram denna vecka.

Fler än vanligt jobbar just nu hemifrån som konsekvens av det nya coronaviruset – många av oss med hemmabyggda mer eller mindre ergonomiska lösningar för att få datorn i rätt höjd och ryggen rak. I det läget är det extra viktigt att komma ihåg att röra på sig.

Jessica Parnevik-Muth är sjukgymnast och kommer att hålla pausgympa på Chefs instagram kommande vecka.
”Att sitta mycket ger ökad belastning på våra diskar i ryggen och det kan även leda till att våra höfter stelnar till. Det kan i sin tur påverka ryggen ännu mer, men även knän och andra delar, så det får konsekvenser för hela kroppen”, berättar hon.

Den här veckan, med start måndag 6 april klockan 15, kommer Jessica att publicera en övning om dagen på Chefs instagramkonto som ökar rörligheten och stärker muskulaturen för dig som jobbar mycket vid dator.

Vad är allra viktigast att tänka på när det gäller att hålla kroppen igång?
”Försök att få in träningen i vardagen. Ta mikropauser så att du inte sitter still för mycket, ta snabba promenader ute och variera mellan att sitta och stå.”

Hur ofta behöver man träna och röra på sig för att det ska ge effekt?
”Endast 40 minuters snabbpromenader 3 ggr i veckan har stora effekter på hälsan både fysiskt och mentalt. När det gäller styrketräning så rekommenderar man minst 2 ggr/vecka men även om man tränar så lite som 30 min per vecka så minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom med 23 procent.”

Vad tar våra kroppar mest stryk av när vi jobbar hemifrån?
”Många som jobbar hemma använder en laptop istället för datorskärm. Det är då svårt att sitta i en bra ställning, framför allt för nacken. Det kan vara värt att investera i ett laptopställ med externt tangentbord eller en datorskärm.”

”Om du har en motionscykel hemma som du inte använder så kan du prova om du kan ställa framdelen av cykeln under bordet. Då kan du sitta och trampa samtidigt som du jobbar.Du  kommer att blir förvånad över hur mycket effektivare och gladare man blir samtidigt som du får in träningen i vardagen.”

Till sist: har du några bonustips?
”Varje gång du sätter dig ner så gör du 10-20 snabba knäböj. Och sätt på musiken och dansa loss i mikropausen så får du se vad som händer!”

Följ pausgympan på Chefs instagramkonto

tranandechefer

Läs också: Omtalade passet för stressade chefer – som tar 7 minuter

pers-eff
Webbkurs: Bli mer effektiv – frigör tid och energi

Petra Brask lär dig att jobba smartare

I denna webbkurs med Sveriges främsta effektivitetsexpert får du:
  • Få bättre förståelse över hur du själv fungerar på jobbet – och vad du kan förbättra.
  • Lär dig verktygen, strategierna och knepen som ger kontroll över din tid.
  • Skapa de bästa möjliga förutsättningarna att ta rätt beslut under press.

Relaterade artiklar

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.