På Ikea lär man sig på fikarasten

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Ikea har de senaste åren etablerat sig i Ryssland, Kina och Japan. Doktoranden Anna Jonsson på Ekonomihögskolan i Lund har studerat hur företaget kan lyckas så väl när det ger sig in på nya marknader.

En viktig faktor är att medarbetarna delar med sig av sina kunskaper. Både från tidigare misslyckande och framgångar. Kunskapen flödar också mellan alla nivåer. Ett varuhus i Tyskland kan exempelvis ge nyttig information om logistik till ett varuhus i Kina. Anna Jonsson

Anna Jonsson har kommit fram till att Ikea är bra på att rekrytera medarbetare som delar företagets värderingar.
– Man satsar medvetet på att hitta personer som är nyfikna och ifrågasättande. Man vill ha anställda som tycker om att dela med sig av kunskap, och som har ambitioner att utveckla det framgångsrika Ikeakonceptet.

Inom Ikea sprids kunskap genom intranät, interntidningar och nyhetsbrev, men det personliga mötet är lika viktigt.
–  Fikarasterna är heliga på Ikea. När jag intervjuade medarbetare på Ikeas varuhus i Japan berättade de att det var på fikarasterna de lärde sig allra mest. Där passade äldre medarbetare på att dela med sig av sina erfarenheter från företaget.

På Ikea är det vanligt att man roterar inom företaget. På det viset sprider medarbetarna sina lärdomar från en avdelning till en annan.
– Det är viktigt att man får prova på olika positioner. Man blir en generalist i sitt yrke, men specialist på Ikea. På det sättet knyts man ännu starkare till företaget.
 Vad vinner Ikea på att medarbetarna delar med sig av sin kunskap?
– Man gör man inte samma misstag två gånger. På det viset sparar företaget tid och pengar. De resurserna kan man använda till att göra något bättre. Kunskapsöverföring leder till att Ikea kan vara mer kostnadseffektiva och mer innovativa.
Vad tyckte Ingvar Kamprad om avhandlingen?
– Jag fick ett brev från honom precis innan jag skulle gå in på min disputation. Han skrev att kunskapsöverföring var väldigt viktigt för Ikea. Själv sammanfattar han det som gott mentorskap. På Ikea ska man gå sida vid sida och lära sig i praktiken. Det är också det jag har sett.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden