aaa-2

Oväntade karriärtipset: ”Gå på kultur – för att bli en bättre chef”

Konst och kultur är livet för Susanna Pettersson, ny överintendent på Nationalmuseum. Men yrkeskarriären inleddes på en hamburger­restaurang.

Konst kan göra dig till en bättre ledare.

Det säger Susanna Pettersson, ny överintendent för just återinvigda Nationalmuseum i Stockholm. Som chef över ett av Europas äldsta och förnämligaste konstmuseer – grundat 1792, ett år före Louvren i Paris – har hon en underutnyttjad potential av 700 000 konstverk och designföremål att jobba med, samt ambitionen att göra samlingarna betydligt synligare i Sverige och internationellt.

”Konst, musik, litteratur och teater har förstås ett värde i sig, men öppnar också väldigt många dörrar till ämnen som företagsledare behöver vara insatta i för att kunna fatta välgrundade beslut. Genom exempelvis bildkonst blir det lättare att ta in även de största ämnen, som krig, migration och identitet”, säger Susanna Pettersson som närmast kommer från posten som chef för Finlands nationalmuseum Ateneum i Helsingfors, staden där hon också växte upp.

Första jobbet, från 15-årsåldern och framåt, var att steka hamburgare på snabbmatskedjan Carrols.

”Jag blev väldigt snabb i grillen. Men viktigare var att jag lärde mig gruppdynamik. När köerna var långa gällde det att vi i köket kunde lita på och kommunicera med kassapersonalen. Alla jobb var lika viktiga för att helheten skulle fungera. Det gäller för alla organisationer och är en lärdom jag bär med mig sedan dess.”

Att Susanna Pettersson skulle ägna sitt liv åt kulturen var kanske inte så otippat. Farfar var professor i konst-vetenskap, farmor konstnär och pappa arkitekt.

Via sin mamma, lärare och rektor, lärde sig Susanna Pettersson att uppskatta litteraturen. Huvudspåret under uppväxten var att bli författare.

”Men det var innan jag på allvar upptäckte konst. Jag kommer ihåg när jag var 16 år och besökte en utställning med Per Kirkebys fantastiska målningar i Helsingfors. Jag tänkte att det här, är häftigt! Och då började det.”

Susanna Pettersson kom att skaffa sig tunga akademiska meriter som forskare inom konst- och museihistoria, och har till dags dato arbetat inom museivärlden i över 30 år. Medgrundarskapet till ett internationellt nätverk för arkitektoniskt intressanta 1900-talshus och husmuseer, iconichouses.org, hör till det som sticker ut i hennes späckade cv.

”Nätverket är en ganska stor organisation i dagens läge, vars tillkomst jag verkligen är stolt över. Tidigare jobbade dessa husmuseer betydligt mer isolerat.”

En av de mest intressanta perioderna i hennes yrkesliv var den som chef för mäster-arkitekten Alvar Aaltos stiftelse och museum.

”Efter att ha vuxit upp till museimänniska på Ateneum, vars samlingar jag känner bättre än någon annan i landet, kom jag nu in på ett helt annat område. Som konsthistoriker tror man kanske att man känner Aalto, men han var väldigt mångsidig inte bara som arkitekt utan som form-givare, föreläsare och konstnär. Alvar Aaltos levnadsverk går att analysera från så många olika synvinklar, vilket kanske var det som överraskade mig mest, liksom att det internationella intresset fortfarande är så otroligt stort.”

putsalinkedin

Läs också: 10 tips för att maxa din Linkedin-profil

Susanna Petterssons tips:

1) Varje jobb räknas

”Oavsett vad man gör, lär man sig saker.”

2) Bli någon att lita på.

”Gruppdynamiken är ofta avgörande för organisationen, och hur väl det går för dig.”

3) Var aktiv

”Självklart måste man vara aktiv för att skapa kontakter i början. Det lönar sig också att ta reda på ämnen som kompletterar ditt specialområde.”

dagens värld verkar även museerna i hård konkurrens. Uppdraget som museichef handlar följaktligen i stor utsträckning om profilering, varumärkesbygge och kommunikation. Blir det inte väldigt långt från själva konsten?

”Inte alls. Allt har att göra med konsten, alltid. Mitt jobb är förstås att leda helheten, men konsten står tillsammans med publiken ständigt i centrum.”

Hur ser du annars på ledarskapsrollen inom kultursektorn?

”Jag är väldigt ivrig att utveckla den. Kulturindustrin växer hela tiden, i alla europeiska länder. Men det råder faktiskt brist på starka, kunniga ledare med tillräcklig kompetens att leda stora kulturinstitutioner. Därför har jag tagit initiativ till ett nordiskt- baltiskt utbildningsprogram för att försöka fixa problemet, så att kulturvärlden i fram-tiden ska garanteras riktigt bra ledare.”

grooodor

Läs också: 7 grodor att se upp för på jobbintervjun

Relaterade artiklar

kariarcv
Karriär

Experten: 8 knep för att skriva ett säljande CV

Många chefer är för dåliga på att lyfta fram sin kompetens. Det säger karriärexperten Jörgen Kihlgren, som tipsar om hur du bäst vässar ditt chefs-cv.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Räddningschef Joahn Szymanski ledde arbetet mot skogsbränderna 2018.
Karriär

Brandchefen: "Vi klarar det aldrig tänkte jag"

Johan Szymanski är räddningschefen i Mora som blev rikskänd under fjolårets skogsbrands­kris. Yrkesvalet stod klart redan som elva­åring.

Därför ska du söka jobbet utan meriterna
Karriär

3 skäl: Därför ska du söka jobbet utan meriterna

Saknar du någon eller några av kompetenserna som efterfrågas i annonsen för drömjobbet? Sök ändå, tycker professorn.
btea
Karriär

5 tecken: Då är det dags att byta jobb

Har du tröttnat på ditt jobb? Utvecklas du inte? Konsten är att veta hur du ska tolka varningssignalerna rätt.
gorakarriar
Karriär

Varannan svensk: Chefen ska hjälpa mig uppåt i karriären

Varannan tycker det är viktigt att göra karriär. Och det är chefens plikt att hjälpa till efter förmåga. Det tycker svenskarna visar en ny undersökning.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
punk
Karriär

8 skäl: Därför säger de bästa medarbetarna upp sig

Högpresterande idésprutor som är svåra att ersätta. Ändå är det lätt att tappa duktiga medarbetare om du inte är uppmärksam.