Solnedgång och vattenfall och regnbåge

Öka din wow-faktor i livet – med förundran

Att blicka upp mot en gnistrande stjärnhimmel eller låta dig uppslukas av ett vackert musikstycke kan göra dig både friskare och gladare – och få dig att stressa mindre på jobbet. Det visar en ny bok om förundran.

Underskatta inte kraften i gåshud, menar författarna till ”Förundranseffekten – om allt ifrån solnedgångars läkande kraft till känslan av att tiden räcker till”. Det är Chefs egen reporter Sara Hammarkrantz och storycoachen Katrin Sundberg som samlat den senaste forskningen om förundran i bokform.

Solnedgångar och fjälltoppar, första andetaget när ett barn föds eller idrottsrekord är exempel på situationer då vi ofta känner förundran. Bara stannar upp en stund och tittar och tar in. Upplever det där ”åh fan upphöjt till tusen”, som Bodil Malmsten en gång har sagt.

Och faktum är att förundran kan ge oss en hel massa bra saker både i stunden och på längre sikt, enligt författarna till Förundranseffekten. Forskning visar till exempel att förundran kan hjälpa mot stress, oro och ältande, dämpa inflammationer i kroppen och dessutom göra dig mer generös och engagerad i omvärlden. Något som just nu uppmärksammas allt mer av både privatpersoner och arbetsplatser.

Några av effekterna av förundran är till exempel:

Du blir friskare och mindre stressad
Studier har visat att förundransupplevelser kan sänka inflammationsgraden i kroppen och stärka vagusnerven, vilket skulle kunna motverka sjukdomar som diabetes-2, hjärtsjukdomar, artros och alzheimer.

När personer med posttraumatisk stress (PTSD) fick vara med om naturupplevelser som väckte deras förundran upptäcktes att stressnivåerna sjönk – beroende på att dopaminnivån ökade.

Du upplever att du får mer tid
Aldrig tidigare har vi i vårt västerländska samhälle haft så mycket fri tid – och ändå upplever vi ständigt tidsbrist. En effekt av förundran som forskarna är överens om är att känslan ger dig en upplevelse av att ha mer tid, att stanna i nuet och att bli mindre otålig. ”Plötsligt känns tiden elastisk och du känner dig inte lika överhopad”, skriver författarna.

Person som står framför sjö och skog

Läs också: 14 sätt att återhämta dig – i kristider

Du blir smartare
Förundran kan förbättra inlärningsförmågan och göra oss lite smartare. Man har också sett att förundran gör oss mer medvetna om det vi inte redan vet, vilket tyder på att vi blir mer benägna att söka oss till nya sammanhang och söka nya svar.

Du blir gladare
I de flesta studier ser man att deltagarna som fått uppleva just förundran är både nöjdare och gladare än testgrupperna som inte fått det. Det räcker dessutom med en liten dos förundran för att man ska få en boost i livet som räcker i flera veckor framåt.

Så gör du för att känna förundran

Hur når man då den där härliga känslan av förundran om man inte är en influencer vars jobb är att fotografera solnedgångar och glittrande regnbågar mot betalning? Det behöver faktiskt inte vara något storslaget, utan förundran hittas lika gärna i vardagen.

Gå på förundranspromenad i naturen
När människor ombeds uppge var de upplever förundran svarar mellan 20 och 30 procent naturen. Omgiven av träd, mossa och fågelkvitter eller hav och vågskvalp upplever kroppen att den är i säkerhet. Att gå på förundranspromenad – så kallade ”awe walks – i form av solnedgångar, regnbågar och panoramautsikter har en läkande effekt, menar författarna. Det finns även organiserade turer för att se på stjärnhimlen.

skog

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

Låt dig förundras av andra människor
Även inför andra människor kan man känna förundran. Som inför någon som gjort något riktigt modigt, eller kanske en ung tjej i flätor som demonstrerar utanför riksdagen. Hit hör också förundran inför att föda barn, dop, bröllop och liknande tillfällen.

Se skickligheten
Även yrkesmässig briljans kan få oss att tappa hakan. Att besöka Golden Gate-bron, pyramiden Chichén Itza i Mexiko – eller att se när en idrottsperson som slår ett ”omöjligt” världsrekord får oss att rysa av välbehag.

Gå på teater och lyssna på musik
Musik är den kulturform som lättast skapar förundran, skriver författarna. Den kan skapa gåshud, glädje eller en klump i halsen. Men även konstutställningar och teater gör dig gott. ”Helt färsk forskning visar dessutom att de som upplever konst eller teater någon gång i månaden kan minska risken att dö med 31 procent jämfört med de som inte gör det alls.”

Var en del i en gemenskap
Tänk dig en idrottsarena när publiken gör vågen, en konsert med favoritbandet – eller att vara med i publiken vid exempelvis Martin Luther Kings ”I have a dream”-tal. Det är förundran i grupp. Ta dig helt enkelt till folksamlingar (fysiska eller digitala) som inspirerar dig.

Ta med förundran i jobbet
Att förundran gör att vi känner oss mindre stressade och får mer tid skulle också kunna användas i arbetslivet för att få oss att må bättre. Även att förundran leder till kreativitet och smartness. Några arbetsgivare som verkar ha tänkt på detta är till exempel Facebook, som har en grön trädgård på taket i Menlo Park – och dessutom en två kilometer lång vindlande promenadstig; Google, som har en apelsinlund inomhus på sitt kontor i Tel Aviv, och det miljövänliga klädbolaget Patagonia som har surfbrädor uppradade i receptionen.

Att integrera förundran i arbetsmiljö och jobbvardag är ett både vackert och effektivt sätt att förebygga många av de problem vi möter i dag på arbetet, menar författarna.

– En företagsledare som jobbar medvetet eller omedvetet med förundran är ju Petter Stordalen som alltid gör skickliga och spektakulära intron till sina hotellinvigningar och som förstått förundranskraften i gemenskap då han samlar all sin personal under jippoartade former. Ja, hela han är med säkerhet en person som väcker förundran i många människor, säger Sara Hammarkrantz.

Person som sitter vid sin dator och ser glad ut

Läs också: 5 goda vanor som gör dig mer effektiv (och nej, det är inte yoga)

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Illustration med hjärna, grönsaker och klockor
Hälsa

Vässa din hjärna med rätt mat

Du kan få ut större kapacitet ur din hjärna genom att inte bara tänka på vad – utan kanske framför allt hur och när du äter. Lättsmält under dagen och varmt och proteinrikt till kvällen är några av råden.
Ge cheferna mer stöd, uppmanar Lilian Ekelin på andfrankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nu behöver chefen mer stöd – från sin chef

Svenska chefer har imponerat. Engagemang och välmående hos medarbetare har hållits uppe under pandemin. Men nu syns ett trendbrott. ”Cheferna behöver mer stöd”, säger hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.
Pappa med två sjuka barn
Hälsa

Rusta dig: vabb-vågen är här

Upplever du att extra många av dina medarbetare varit hemma med sjuka barn på sistone? Du är inte ensam. Corona-vabbandet är just nu rekordhögt efter sommaren.
Dusch med vattenstrålar
Hälsa

Därför kan du bli mer produktiv – av en kalldusch

Genom att sänka temperaturen i duschen kan du öka produktiviteten och bli mer alert, visar forskning.
Kristina Ullgren, projektledare på RFSL, som infört 30 minuters friskvård varje dag
Hälsa

De har infört 30 minuters friskvård per dag – under corona

Hur motiverar man sina medarbetare att röra på sig under distansarbete? Det funderar många chefer och ledare på just nu. RFSL är en av de organisationer som har agerat – och infört 30 minuters friskvård per dag under corona.
Klocka och arbetsplats med sex timmars arbetsdag
Arbetsmiljö

Varannan: Vi klarar åtta timmars arbete på sex timmar

55 procent av de svarande vill införa sex timmars arbetsdag, visar en ny Sifo-undersökning. Dessutom menar varannan att de skulle få lika mycket gjort på sex timmar som på åtta.
Pensionen blir din framtida lön – så börja bry dig om den redan idag.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Så här säkrar du din framtida lön

Bli en vinnare genom att börja påverka din framtida lön – din pension – redan idag. "Det är ofta extra viktigt för chefer", säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia. Så här säkrar du framtidslönen du behöver.
Collage av en man i blå tröja som skriver, samt bild från Island
Hälsa

Skrik ut din frustration – över isländska vidder

Trött på corona och osugen på att jobba? Nu kan du skrika ut dina känslor bland isländska berg och vattenfall – från din egen dator.