fallpic

Så odlar du bäst din osociala kompetens

Du går ner i varv av att vara i naturen. Det visar forskning som presenteras i nya boken Lugn av naturen av Åsa och Mats Ottosson. Puls, blodtryck och stresshormoner dämpas vilket verkar avstressande. Även immunförsvaret kan stärkas av att du vistas i naturen. Men det innebär också återhämtning för hjärnan eftersom sinnesuttrycken du får av naturen inte kräver något av oss.

Inte bara skog och hav räknas som natur. Även parker, trädgårdsmiljöer och grönområden går bra – huvudsaken är att du ser grönska.

”Du blir klokare i din vardag och mer kreativ på jobbet av att vara i naturen”, säger Åsa Ottosson.

”Vi ser oss omkring och ser för många bettskenor och bekymmersrynkor. Behoven av återhämtning och pauser är jättestort.”

Åsa och Mats Ottossons huvudsakliga råd är att du ska vara ute i naturen så mycket som möjligt. Du kanske kan sitta ute och jobba en stund? Gå en promenad i en park på lunchen eller anpassa din väg till och från jobbet så att den går igenom grönområden? Försök också tillbringa så mycket som möjligt av fritiden och semestern i naturen.

Men, menar Åsa Ottosson, lika viktigt som att vara ute i grönskan är det att ibland inte göra någonting när du är väl är där. Det innebär till exempel att sitta på en sten eller bänk och bara vara.

”Var ensam, våga stänga av mobilen och lämna plattan hemma. Odla din osociala kompetens.”

3 lugnande tips till stressade chefer

1. Ställ dig vid ett fönster och beundra grönskan utanför. Om det inte finns kan ägna dig åt en stunds avkopplande molnskådning.

2. Försjunk i vackra naturbilder.

3. Ät lunchen ute i en grönskande miljö. Eller promenera i en park. 

Lugn i naturen

– Stäng av mobiltelefonen.

– Gå till en plats du tycker om och sätt dig där.

– Andas lugnt. Släpp alla vardagstankar och koppla på sinnena: Vad ser du just nu? vilka naturljud hör du? Kan du känna vinden? Solen? Dofter?

– När du känner att du vill resa dig upp och gå, sitt kvar en stund till.

 

Relaterade artiklar

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

En grupp yngre medarbetare tränar på kontoret.
Hälsa

”Skulle kunna bli maxtider för hur länge man får sitta still”

Vilken typ av fysisk aktivitet är bäst för tankemässiga förmågor och psykisk hälsa? Forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, har fått 120 miljoner kronor i ett åttaårigt projekt för att söka efter svaret. På sikt kan det leda till rekommendationer för arbetsgivarna. 

Glad man som leker med ett barn i en soffa.
Hälsa

Hälsoutmaning gav gladare kolleger

Konsultbolaget behövde ett sätt att få medarbetarna att röra sig mer och lära känna nya kolleger trots distansjobb. Lösningen blev en gemensam hälsoutmaning som ökade både teamkänslan och välbefinnandet.

Illustration med ett hjärta uppbyggt av grönsaker.
Hälsa

Växtbaserad diet kan rädda ditt hjärta

Om du som chef vet med dig att du ligger i farozonen för hög stress kanske du är redo att starta hösten med lite nya tag. Välj gärna en mer växtbaserad diet.

Tre män som arbetar på en byggarbetsplats står och pratar. Det är solnedgång.
Hälsa

Ny rapport: Ökad ohälsa på jobbet

Var tredje arbetstagare har problem med hälsan kopplat till arbetet, visar en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Det är en ökning jämfört med tidigare år. Värst drabbade är kvinnor inom kommun och landsting.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Glad kvinna som går i naturen.
Hälsa

När chefen väljer: Promenader hellre än golf

Chefens favoritmotion är inte golf och tennis, som man kanske skulle kunna tro, utan promenader. Det visar Chefs undersökning.