obama-2

Obamas 3 skäl till varför du måste misslyckas – ibland

Alla gör misstag – oavsett var du befinner dig i karriären. Och är du en entreprenöriell chef kanske det till och med är nödvändigt att göra misstag, enligt ex-presidenten Barack Obama.

Nyligen blev det klart att Barack Obama, USA:s tidigare president, kommer till Stockholm. I juni är tanken att han ska tala på tech-konferensen Brilliant Minds – som arrangeras av bland annat Spotifys vd Daniel Ek.

Så sent som i höstas besökte Obama Norges huvudstad och pratade då om ledare med entreprenöriell ådra. Enligt Inc kom ex-presidenten då med tre starka skäl till varför du ibland måste våga att misslyckas.

1) Du vågar tänja på gränserna

Om du hela tiden strävar efter att inte misslyckas kommer det begränsa dig, menar Obama. Som exempel måste även dåliga idéer få finnas i ett mötesrum för att sedan kunna särskilja dessa mot de bra. Det sin tur kommer hjälpa dig att tänka mer fritt och kreativt – om det på förhand inte finns några begränsningar.

karina

Läs också: Spotify-chefen Katarina Berg: ”Jag försökte rekrytera Obama”

2) Du får ett större perspektiv

Precis som i första exempel menar Barack Obama att det finns en risk, när du är banbrytande, att du inte ”vågar gå hela vägen in kaklet”. Men genom att tillåta dig och dina medarbetare att misslyckas ibland får du också perspektiv. Till exempel kan en idé som framstår som idiotisk idag visa sig vara helt lysande om 5­-10 år. Ibland kanske inte tiden är mogen – men det kan ändå vara en briljant idé.

3) Du missar inte några möjligheter

Alla toppchefer i världen kan nog erkänna att de gått fel och gjort misstag. Ändå är de på ledande positioner idag. Varför? Troligen för att de tidigt insåg att det är omöjligt att alltid vinna. Genom att våga misslyckas ökar du visserligen risken för att ”förlora”, men du kan sova gott om natten med vetskapen om att ni inte missat någon möjlighet, enligt Obama.

Dessutom kan du se era misslyckanden som läropengar. Om ni kan analysera vad som gick fel finns det massor av kunskaper att hämta för kommande projekt. Kunskap som är omöjlig att skaffa på andra sätt.

avskedstalet

Läs också: 5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Relaterade artiklar

checklist123
Beslutsfattande

Microsofts vd: 3 styrkor – som utmärker en bra ledare

Satya Nadella, vd för Microsoft, har efter 25 år inom mjukvaruföretaget stolpat upp några egenskaper som han tycker utmärker en bra ledare.
topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
experterna-2
Beslutsfattande

Experterna: Så blir du en bättre chef

Ett nytt chefsår är här. Har du lovat att 2019 ska bli året då du stressar mindre, blir effektivare, rekryterar bättre och får jobbets lågpresterarare på banan igen? Bra! Våra experter ger dig några råd på vägen.
trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
team-overleva
Delegering

Lyckas jobba i ett underpresterande team

För alla som någon gång hamnat i ett team med gruppmedlemmar som inte levererar. Här är tre tips för att få alla att prestera på topp – tillsammans.
pataget
Konflikthantering

Så får du med dig motsträviga medarbetare

Hur får man med sig motsträviga medarbetare på tåget när det är dags för omfattande förändringar? Empati och tydlighet är viktiga nycklar. Här är fem tips för chefer som kämpar i motvind.
brev-ordsprak
Konflikthantering

Moraliska citat stoppar oärlighet på jobbet

Att använda sig av citat som visar på en stark etisk moral minskar risken för oetiska och oärliga beteenden på jobbet, visar ny forskning. 
chafer-2
Konflikthantering

När Chef surfade loss

Det fanns en tid när it-säkerhet var lika med att inte använda Internet på jobbets nätverk, när sms fick vara max 160 tecken långa och datorskräck var ett reellt problem på arbetsplatsen. Välkommen till mitten av 1990-talet och en djupdykning i Chefs arkiv.