nyfiknachefer
Illustration: Øivind Hovland

Nyfikna chefer fattar bättre beslut

Nyfikenhet är en förutsättning för den transformativa tillväxt som vi behöver just nu. Forskningen visar på många av dess överraskande fördelar för affärerna.

”Just nu behöver vi transformeras fort på kort tid. Då måste vi använda vår bästa gren – nyfikenhet.”

Det säger författaren Ulrica Norberg. I sin nya bok Nyfiken – väck ditt inre geni skriver hon om forskningen kring nyfikenhet och dess roll för affärsutveckling. Hon får medhåll i det amerikanska affärsmagasinet Forbes, som för några veckor sedan skrev att vi efter pandemin inte främst behöver kreativitet och inno­­vation utan just nyfikenhet som leder till transformation. I Forbes stod bland annat att läsa: ”Nyfikenhet är en kritisk förmåga till transformativ tillväxt och förändring. Det är också ett karaktärsdrag som många chefer verkar undervärdera eller helt avfärda.”

Utifrån att det blir allt viktigare att hitta engagemang och motivation på jobbet verkar det också vara dags att uppvärdera vikten av nyfikenhet. Forskare säger att den är vår inneboende motivation till information, passion och kunskapstörst. Att den är en del av vårt motivationssystem kopplat till jakten på och erkännandet av nya och utmanande möjligheter.

Ny forskning från Francesca Gino på Harvard Business School pekar på flera fördelar för affärerna:

  • Nyfikenhet förbättrar beslutsfattandet eftersom det minskar vår känslighet för stereotyper och vår bekräftelseskänsla.
  • Den eldar på anställdas engagemang och samarbete.
  • Den förstärker organisatorisk mot­­ståndskraft genom att uppmana till kreativ problemlösning framför osäkerhet och hård press.

Nyfikenhet handlar om att lära sig att ställa produktiva frågor. Men också att du som chef träder tillbaka för att lyssna i stället för att hålla monolog. Du kan även uppmuntra nyfikenhet genom att bjuda in olika kompetenser i en arbetsgrupp. Och så är det viktigt att tidsbegränsa insamlingsprocessen, så att man inte gräver ner sig.

film1

Läs också: 10 sätt att hålla möten

Ulrica Norberg, som utöver sitt författarskap är yogalärare, liknar nyfikenhet vid en muskel.

”När du arbetat med att samla in information behöver du ta paus för att skapa perspektiv. När du återgår till arbetet uppstår en relation mellan det insamlade och den överblick du fått när sinnena vilat en stund, och mellan det vi redan vet och det vi ännu inte vet. I mellanrummet kopplas kapaciteten upp. Det är så en muskel jobbar. Den kan inte stå själv utan blir stark först när den vänds mot något annat.”

Nyfikenheten väcks till liv när vi inte tröttar ut och bedövar oss med envägskommunikation. Den tittar fram när du gör ingenting. Ulrica Norberg berättar att spelföretaget Atari har sett att deras lönsamhet stod i relation till det de kallar för ”glo i väggen-tid”. Google har satt i system att begränsa möten till 40 minuter för att ha ingenting-tid i tio minuter och under de sista tio minuterna sammanfatta mötet. Genom att till exempel säga två saker som var bra med mötet, vilket skapar en positiv anda som gör att med­­arbetarna inte är rädda för att komma med fler frågor.

chefentystmote

Läs också: 3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Forskaren Francesca Gino menar att ledare kan förstärka värdet av lärande genom att reagera positivt på mediokra idéer för att de sedan kan bli språngbrädor till bättre idéer.

Nyfikenheten tar också fart när vi rör på kroppen. Det är därför vi blir mer kreativa av att vara ute och gå. När vi vandrar i skog och mark hamnar hjärnan i friläge och kan spinna loss.

Det är arbetsekonomiskt klokt att väva in nyfikna pauser, säger Ulrica Norberg. Det är då man får överblick.

”Man kan få syn på nya affärsområden, se lönsamma detaljer som man inte sett förut för att man varit fast i sitt vanebeteende. Man kan testa olika utkomster, tänja på processer”, säger Ulrica Norberg.

De två amerikanska forskarna Spencer Harrison och Jon Cohen menar att vår framtid beror på vår nyfikenhet. Den tar oss till den plats vi behöver komma till för att klara av de utmaningar vi möter. Både i oss själva i form av depression och utmatt­ning, och på företag och i samhällen som har svårt att utvecklas.

passivchef

Läs också: Därför är passiva chefer farliga för dig

Medarbetare som ställer frågor gör fortare karriär inom organisationer. De väjer inte för hårda diskussioner om saker som inte funkar. Och har lättare för att lyfta blicken, reflektera, upptäcka vad som inte funkar och komma med förslag och idéer.

Men det kan också vara riskfyllt att ställa för många frågor. Forskning visar att nyfikenhet hos medarbetarna ofta mot­­­arbetas av cheferna. För att det är arbetskrävande och kan tvinga chefen att ta större risker. Men om man är överens om att det är vägen till den transformation och tillväxt som företagen behöver för att ta sig ur svackan efter pandemin, är det dags att släppa fram de nyfikna frågorna och skörda idéerna som kommer i dess kölvatten.

Så här kan du som chef skapa en miljö där nyfikenheten får ta plats:

  1. Värna om medarbetarnas identitet
    Intressera dig för det som de är intresserade av. Hitta och lyft in deras specifika kompetens i företaget. Företag kan öka sin lönsamhet genom att tillvarata medarbetarnas unika förmågor.

2. Ge belöning och uppmuntran till de som ställer nya frågor i projekt eller som kommer med kloka reflektioner
Det kommer att göra att fler vågar knacka på din dörr, komma med egna förslag och testa en idé på dig innan de lägger ner för mycket tid på den.

3. Våga göra på nytt sätt
Vill du få nya resultat behöver du börja göra på nya sätt genom att nyfiket ifrågasätta befintliga tillvägagångssätt/processer/kommunikation.

4. Bygg vägkorsningar och broar mellan arbetsgrupperna
Arbeta på tolerans och få alla att känna sig trygga att ställa frågor.

Illustration av kvinna som tittar i kikare på en ö med en palm och en skattkista

Läs också: Transformativt ledarskap – så funkar det

siri_wikander_larande_organisation_1800
Distanskurs

5 steg mot en lärande organisation

konkreta tips genom denna digitala utbildning under ledning av Siri Wikander, med färsk praktisk erfarenhet av att bygga en öppen och lärande organisation som ger mätbara resultat bland både medarbetare och kunder.

Relaterade artiklar

Björn Zoëga och Cissi Elwin.
Beslutsfattande

Sjukhusdirektören: "Läget på Karolinska var mycket värre än jag trodde"

Under pandemins början var Björn Zoëga, sjukhusdirektör på Karolinska, inställd på att han kunde dö. I det nya avsnittet av podden Chef Dilemma berättar han också om hur han vände miljardunderskott till vinst och varför vården behöver sluta se sig som offer.
Var fjärde chef är en utmärkt chef – som engagerar medarbetare och skapar förutsättningar för lönsamhet. Illustrationer: Anna Harvard
Annonssamarbete Chef + Brilliant Future

Så känner du igen en utmärkt chef

För att få engagerade medarbetare krävs utmärkta chefer. Dit når endast 25 procent av cheferna i Brilliant Futures mätningar. Lär dig känna igen en utmärkt chef – och vad som går att göra för att de ska bli ännu fler. 
waxholm
Beslutsfattande

Hotelldirektören: "Vi behöver stödpengarna nu!”

En orimlig regelbörda och långsam hantering av coronastöden är på väg att knäcka besöksnäringen, menar Thérèse Liljeqvist, vd på anrika Waxholms Hotell.

Liten hund på ett kontor
Arbetsmiljö

Husdjur på jobbet? Här är reglerna som gäller

Hemmajobb och ökad isolering har gjort att många skaffat husdjur under pandemin. Vad händer med dem när vi går tillbaka till arbetsplatserna? Chef reder ut vad som gäller kring att ha husdjur på jobbet.
Collage av vaccination/människor i kö
Beslutsfattande

Chefer som går före i vaccinationskön bryter mot lagen

Rubrikerna har varit många och svarta om ledare som gått före i vaccinationskön eller gett familjemedlemmar vaccin. Att som chef gå före eller göra avsteg från rangordningen strider mot svensk rätt, menar Niklas Juth, docent vid Karolinska Institutet.
Spargris som sjunker ner i vatten
Beslutsfattande

Ny forskning: Därför misslyckas megaprojekten

Lars Löfgren, forskare vid Försvarshögskolan, går i en avhandling till botten med varför prestigefyllda jätteprojekt så ofta misslyckas. ”Den här typen av projekt tenderar att styras av individer med starka maktambitioner som inte är mottagliga för riskanalyser”, säger han. 
Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

Cecilia Beck Friis, vd för Hemnet
Beslutsfattande

Veckans dilemma: ”Jag vet saker de andra i min ledningsgrupp inte vet – hur ska jag göra?”

Ställ krav uppåt och var tydlig med att ett icke-beslut också är ett beslut. Det rådet ger Hemnets vd Cecilia Beck-Friis till en chef som måste hålla information hemlig i sin egen, allt mer frustrerade, ledningsgrupp.