Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer – genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.

Trots att alla kvinnor genomgår det, och många drabbas av besvär som kan påverka arbetet, talas det förhållandevis lite om klimakteriets inverkan på yrkeslivet. Klimakteriet, eller menopausen, inträffar i snitt vid 51 års ålder i Sverige – men den sista mensen kan komma närsomhelst efter 40-årsstrecket.

Klimakteriet gör oss ganska unika som art. Förutom hos människan hittas klimakterium bara hos späckhuggaren och grindvalen, och det tros ha uppstått genom en genetisk mutation – som tros ha gynnat evolutionen genom att tillhandahålla avkomman med en extraförälder i form av en farmor eller mormor.

Åldersligan bland svenska yrkesarbetare leds enligt SCB av general-, landstings- och kommundirektörer, med en medelålder på 53 år. Bland de 25 yrken med högst medelålder utgörs omkring hälften av olika chefstjänster, inte minst inom offentlig sektor där andelen kvinnliga chefer är som högst.

Kvinnor över 50 diskrimineras på grund av ålder.

Läs också: Ny rapport: Kvinnor över 50 ratas - och får sämre lön

Många av dessa lider i tysthet av urinvägsbesvär, sömnproblem, humörsvängningar eller värmevallningar – vilket kan skapa obehag i till exempel en mötessituation, och leda till koncentrationssvårigheter, sjukskrivning eller retlighet gentemot medarbetare och familj. 80 procent upplever fleråriga besvär och 30 procent så pass allvarliga sådana att livet påverkas på alla fronter, skriver Kollega.

Hormonbehandlingar kan hjälpa, men nu visar en ny studie från Linköpings universitet att även styrketräning två-tre gånger per vecka kan lindra besvär med svettningar och värmevallningar. Detta är den första studien i världen som granskat just denna träningsform. Tidigare undersökningar har tittat på mer allmänna samband mellan motion och klimakteriebesvär, men då med otydliga resultat. Det gäller alltså att ta i ordentligt för att metoden ska ha önskad effekt.

”Det är förmodligen så att motionen måste innebära en rejäl ansträngning med påtagligt höjd puls, snabbare andning och svettningar för att förbättra klimakteriebesvären. Vår teori är att ansträngande träning kan påverka endorfinerna i det centrala nervsystemet där också temperaturregleringscentrum sitter”, säger Emilia Berin, doktorand vid Institutionen för klinisk och experimentell medicin.

traningae1

Läs också: 3 tips: Så här styr chefen upp jobbträningen

Forskarna studerade 58 kvinnor med en medelålder på 55 år, under 15 veckors tid. Halva gruppen motionerade som vanligt, medan den andra halvan sattes i ett program med fysiskt utmanande styrketräning tre gånger i veckan, 45 minuter åt gången. Styrketräningsgruppen minskade sina besvär med vallningar med 44 procent, till skillnad från kontrollgruppen.

”En slutsats är alltså att ansträngande styrketräning två till tre gånger i veckan kan få bort närmare hälften av alla vallningar och svettningar. Det bör ses som ett bra resultat. Hormontabletter, som östrogen, får visserligen bort närmare 90 procent av besvären. Men alla kan inte använda hormonbehandling, exempelvis kvinnor med bröstcancer eller män med prostatacancer, som också kan drabbas av vallningar vid medicinering”, säger Emilia Berin.

Studien pekar även mot att träningen kan medföra ökat välbefinnande också på andra vis.

”Den analysen är inte klar men preliminära resultat visar att styrketräningen tycks ha effekt på livskvalitén i stort, sett till både fysisk och psykisk hälsa”.

Relaterade artiklar

semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.
Hälsa

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Redan småstressad över att komma tillbaka till kontoret? Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Så kopplar du av på riktigt under semestern.
Hälsa

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.
8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern
Hälsa

8 regler: Så låter du bli att stressa på semestern

Börjar det gnaga i bakhuvudet när du inte kollat jobbmejlen efter en kvart i solstolen? Följ dessa regler för att koppla av på riktigt.