Djupsömn skyddar hjärnan mot känslomässig stress.

Ny forskning: Djup sömn lindrar ångestsyndrom

En sömnlös natt kan höja den känslomässiga stressnivån med så mycket som 30 procent. Samtidigt kan djupsömn mildra ångestsymtom. Det visar en ny amerikansk studie.

En god natts sömn är viktigare än vi tidigare trott. Chefer som någon gång haft en riktigt dålig natt, med bara några korta ögonblick av grund sömn, vet att den efterföljande dagen gärna kantas av motgångar. Och det beror inte bara på utmattning – våra känslor sätts också i obalans av utebliven sömn.

I en studie som nyligen publicerades i tidskriften Nature Human Behaviour har ett forskarteam vid University of California i Berkeley kartlagt sambandet mellan sömn och ångest. Studien visar att tillståndet som kallas NREM-sömn – eller djupsömn till vardags – har förmågan att reparera hjärnan och motverka ångest. Forskningsresultaten är det hittills starkaste belägget för att ångestsyndrom är nära kopplat till djupsömn.

”Vi har identifierat en ny funktion hos djupsömnen, som går ut på att under nattens lopp dämpa ångest genom en omorganisation av hjärnans kopplingar”, säger Matthew Walker, professor i neurovetenskap och psykologi, och en av studiens huvudförfattare. ”Djupsömnen verkar vara en naturlig ångestdämpare, så länge vi får ta del av den varje natt”.

sleep1

Läs också: Forskare: ”Dåligt med sömn är som en kanariefågel i en kolgruva”

Under NREM-sömnen (”non-rapid eye movement”) sjunker hjärtfrekvensen och blodtrycket, samtidigt som hjärnvågorna saktar ner och synkroniseras. Tidigare sömnforskning visar att vi under detta stadium drömmer mindre, och att tankeverksamheten håller sig på ett klarare och mer vardagsnära plan jämfört med den fantasifyllda REM-sömnen. Schizofrenipatienter uppvisar i många fall störningar i denna del av sömncykeln.

Studien bygger på en serie experiment, där de 18 försökspersonernas sömnkvalitet och hjärnfunktion dokumenterats med bland annat EEG och magnetkamera efter en natt av kvalitativ respektive dålig sömn. Resultaten upprepades sedan i en större grupp med 30 deltagare, och bekräftades även genom en sömnjournal online med 280 deltagare.

Bland de som sovit dåligt visade magnetkamerabilderna överaktivitet i hjärnans känslocenter, samtidigt som det område i hjärnans främre del som reglerar ångest kopplats från. Även små försämringar av nattsömnen hade påverkan på humöret dagen efter. De som däremot fått generöst med djupsömn upplevde betydligt mindre oro, och hade bättre kontroll över sina känsloreaktioner.

Kvinna med vitt hår som står i höstlöven

Läs också: Optimism – skyddar mot stress och ger högre lön

”Utan sömn är det nästan som att hjärnan trampar för hårt på den känslomässiga gaspedalen, utan att kunna bromsa”, säger Matthew Walker. ”Resultaten antyder att den krympande sömnmängden i de flesta industrialiserade länder och den kraftiga eskaleringen av ångestsjukdomar i samma länder inte är ett sammanträffande, utan en kausalitet”.

”Människor med ångestproblematik rapporterar rutinmässigt dålig sömn – men sömnförbättring används sällan som en klinisk metod för att motverka ångest”, fastslår medförfattaren Eti Ben Simon.

Relaterade artiklar

jobbstress
Hälsa

Tema: Så hanterar du stress i vardagen

Chefer mår allt sämre, enligt en ny undersökning. På vår temasajt kan du testa dig själv i ett stresstest och både lära dig hur du hanterar din egen stress och upptäcker signaler på för hög arbetsbelastning.

Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

stresschef
Hälsa

Hälsoraset: Chefer mår allt sämre

En ökning med 50 sjukdagar på grund av psykisk ohälsa på sex år. Så ser utvecklingen av hur chefer mår ut enligt en ny statistiksammanställning från Previa, beräknad på antal sjukdagar per 100 chefer och år. Kvinnliga chefer är hårdast drabbade.

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
sjukpajobbet
Hälsa

Undersökning: Sex av tio går sjuka till jobbet

Vabruari hägrar och kurvan över fall av influensa pekar allt brantare uppåt. Sex av tio säger att de går tillbaka till jobbet innan de blivit helt friska.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.