Myter om generation Y
1. Ungdomar vill inte bli tillsagda vad de ska göra.
Sanningen: Helt fel. Överraskande nog visar forskningen att 80- och 90-talister (så kallade ”millennials”) är mer villiga att underkasta sig auktoriteter än generationerna före dem.
2. Ungdomar är illojala mot sina arbetsgivare.
Sanningen: Den pliktkänsla en medarbetare upplever gentemot sin arbetsgivare varierar inte särskilt mycket med åldern. Däremot byter unga personer jobb oftare än äldre. Men enligt forskarna handlar det om upptäckarlusta, snarare än illojalitet.
3. Ungdomar är inte intresserade av sina jobb.
Sanningen: Enligt forskarna är dagens unga lika ”inne” i sina jobb som generationerna före dem. Däremot visar statistiken att personer med lägre positioner känner något mindre motivation än högt uppsatta personer. Men det har alltså med yrkesroll att göra, inte ålder.
4. Ungdomar motiveras av bonusar och hög lön.
Sanningen: Forskarna har inte funnit något samband mellan ålder och intresse för hög lön eller fringisar. Däremot är lågbetalda något mer intresserade av materiella förmåner än personer med hög lön.
5. Ungdomar eftersträvar större balans mellan jobb och fritid.
Sanningen: Dagens unga vill hinna med ett liv utanför kontoret, men inte i mycket större utsträckning än 60- och 70-talister. Skillnaderna förklaras snarare med livspusselproblematik – småbarn med mera – än med ålder.
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar gratis!
KOMMENTERA ARTIKELN
Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.