gnall-3
Foto: New Old Stock

Bryt ned gnällkulturen: Fyra konkreta tips

”Det går inte.” ”Jag kan inte.” Att lyssna till medarbetares gnäll hör till chefens vardag. Men du kan bryta trenden. Psykologen Liria Ortiz ger fyra goda råd.

Så här kan du som chef göra för att minska gnället:

1. Fokusera på lösningar

Om det är en hel grupp som gnäller, var först tydlig med att du har lyssnat på deras kritik. Ge sedan väldigt klara instruktioner: ”Först kan vi prata om allt som kan gå illa, sedan ska vi fokusera på lösningar och hur det här kan genomföras” eller ”Vi kan gå igenom nackdelar och fördelar med situationen/problemet/arbetssättet som det är nu och nackdelar och fördelar med förändringen.”

2. Uppmärksamma beteendet

Om det är en individ som ofta gnäller, ta ett enskilt samtal med personen.  Börja med att berätta vad du har sett att personen gör, var så konkret som möjligt.

Hjälp personen att uppmärksamma sitt eget beteende genom att ställa frågor som:

– När du kritiserar/gnäller/ är negativ vad känner du i stunden? Vad är vinsten just då?

– Hur påverkar detta dina relationer med dina arbetskollegor/organisationen/chefen? Vad förlorar du på lång sikt?

– Vad skulle du kunna göra annorlunda? Till exempel uttrycka det du vill ska hända på ett sådant sätt att du når fram med ditt budskap?

Det är viktigt som chef att uppmärksamma sig själv och andra på ett ”klagobeteende”, de flesta är nämligen inte medvetna om hur mycket de klagar.

3. Nya vanor – nya tankar

En bra teknik för att uppmärksamma gnällbeteende är att sätta på sig ett gummiband eller armband på handleden och flytta det från handled till handled varje gång man klagar.

Förändringen i beteende kan i sin tur förändra tankarna. Det här kan ni göra tillsammans i gruppen. Det behöver inte vara så allvarligt, utan lägg fram idén som ett roligt experiment.

4. Ös på med beröm

En annan metod för att vända gnällspikarna är att berömma dem mer.

Som chef bör du försöka se andra sidor hos den som gnäller. Vi har lätt för att bli irriterade på andra, men om vi vänder på det och försöker hitta det som är positivt och uttrycka det, brukar det bidra till att höja stämningen på arbetsplatsen.


Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

11 nr av Chef + Chef premium
1695 kr
Exkl. moms
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium