Så ger du kritik: 4 tips
Olof Röhlander, ordförande i Förbundet för mentala tränare, ger fyra tips på hur du säger ifrån på ett snyggt sätt.

Nästan alla tycker att kritik är obehagligt. Som chef är det viktigt att hålla det i tankarna när du ska tala allvar med din medarbetare. Arbeta med ett coachande förhållningssätt och hitta vägar till hur medarbetaren kan fungera bättre inom verksamheten.
Fyra tips på hur du ska ge kritik:
1. För varje negativ kommentar krävs det fem positiva för att jämna ut. Människan är i grunden konflikträdd och känslig för kritik.
2. Använd OCH i stället för MEN. Ett exempel: ”Det här och det här har du gjort jättebra OCH det här skulle jag vilja att du utvecklade ytterligare.” Att använda OCH är mer positivt och personen du pratar med känner sig inte lika trängd och intar inte lika lätt en försvarsställning.
3. När du vill framföra kritik, börja då med att fråga: ”Hur tänkte du när du gjorde det där?” Om personen själv har koll på sitt misstag, behöver du inte ta upp det. Ge inte kritik i onödan!
4. Tänk på att man ofta bemöter andra som man själv vill bli bemött. Är personen du ska framföra kritik mot väldigt rak, kan du vara rak i din kritik. En sådan person tål att höra kritik.
Logga in för att fortsätta läsa!
1 år med Chef för bara
1695:-
- Expertråd och stöd i chefsfrågor
- Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
- Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
- Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
- Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
- Mallar och avtal ingår
- Tidningen Chef hem i brevlådan