Brainwriting: Öka kreativiteten – individuellt
Länge har brainstorming varit den främsta modellen för kreativitet. Men brainstorming är bortkastad tid, visar forskningen.
Organisationspsykolog Niklas Laninge kallar metoden brainstorming — att sätta sig ner och bara låta idéerna flöda obehindrat – för ”en av de sämsta” och förespråkar istället brainwriting.
Öka kreativiteten:
Det bygger på att öppna de kreativa spjällen – men individuellt. Det kan till exempel vara att en medarbetare ombeds att skriva ner tio idéer. Först därefter, med idéerna redan nedskrivna träffas gruppen och går igenom alla deltagares idéer.
Egentid:
Låt var och en ägna tio minuter åt att komma på idéer på egen hand innan. Därefter kan gruppen sålla tillsammans vilket resulterar i att idéerna flödar betydligt bättre.
Logga in för att fortsätta läsa!
1 år med Chef för bara
1695:-
- Expertråd och stöd i chefsfrågor
- Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
- Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
- Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
- Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
- Mallar och avtal ingår
- Tidningen Chef hem i brevlådan