Andas dig till lugn: Lämna panikzonen

Ett enkelt sätt att stressa ner är med hjälp av andningsövningar. Här är en variant.

Foto: Brooke Cagle/Unsplash

Man kan se jobbstress som att röra sig in och ut ur tre olika zoner. I den innersta zonen, komfortzonen eller grottan, är det lugnt men ganska ineffektivt. I nästa zon, stresszonen, får du mycket gjort. I den yttersta, panikzonen, gör du listor och ser allt som borde göras men får inget gjort.

Alla har varit i panikzonen någon gång. Problem uppstår när man inte går tillbaka till komfortzonen och tankar.

När du blir ineffektiv och stirrig är det dags att gå en zon tillbaka. En väg dit är en kort andningsövning:

– Sitt bekvämt och ta några djupa andetag genom näsan.

– Andas in långsamt och ända ned i magen genom båda näsborrarna och räkna till fyra.

– Håll andan medan du räknar till två.

– Andas ut genom näsan och räkna till fyra.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden