”Medarbetare baktalar mig. Ska jag agera?”

Chefs expert i organisation Leif E Andersson berättar vad du ska göra om en medarbetare baktalar dig.

Två medarbetare baktalar mig å det gränsar till mobbning. Vad ska jag göra?

Svar: Alltså generellt ska du inte agera på andrahandsinformation, men det finns undantag. Säg till exempel ”Jag har ett problem. Jag har hört att du talar illa om mig. Jag trodde inte på det först men nu har jag hört det från flera olika personer.”

Hur undviker jag öppet bråk i ett sånt möte?

Svar: Ja du kan kort berätta vad du har hört. Anklaga inte. Det viktiga kommer med svaret från medarbetaren. Lyssna aktivt, gå inte i försvar. Det där är medarbetarens känsla, du har inte gjort något fel. Spegla svaret, kolla om du fattat rätt.

 

Finns det inte en risk för att kritiken blir värre då?

Svar: Om du får kritik, fråga vad du ska göra annorlunda för att det ska bli bättre. Vem som sagt vad stannar mellan den medarbetaren å dig.

Å om personen nekar?

Svar: Då kan du säga ”Vad bra, då är det inget problem. Då har jag fått fel info. Är vi överens om att vi inte pratar illa om varandra här utan säger det direkt till den det berör?

Relaterade artiklar

myter1
02:51 min
Beslutsfattande

5 myter om ledarskap som experten krossar

Video + Text Som chef är du högvilt för de som vill sälja på dig enkla lösningar på komplexa ledarskapsproblem. Men vad är myt och vad är sanning? Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson guidar dig förbi några vanliga fällor och missförstånd.