Max vd: ”Därför kan vi ta beslut mer från hjärtat”

Hamburgerkedjan Max trycker till amerikanska jättar och prisas för sitt hållbarhetsarbete. Mycket tack vare att de är ett familjeföretag. 

”Vi kan ta snabbare och mer långsiktiga beslut. Vi har ingen börskurs att förhålla oss till och tar beslut mer från hjärtat”, förklarar Max Burgers vd Richard Bergfors i det nya avsnittet av podden Chef Dilemma.

Karriär
Text: Sara Hasbar
Publicerad
Cissi Elwin och Richard Bergfors.

När Cissi Elwin träffar Max Burgers vd Richard Bergfors för att prata ledarskap i det nya avsnittet av podden Chef Dilemma, så är han påtagligt nöjd. På morgonen har han besökt Max nya restauranglokal. Adressen är symbolladdad. Kungsgatan 4 i Stockholm är där McDonalds öppnade sin första svenska restaurang 1973. Nu flyttar den amerikanska snabbmatsgiganten ut – och norrbottniska Max flyttar in. 

”Mc Donalds gör mitt jobb mycket roligare. Det är lättare att springa upp ur sängen på morgonen när man har någon att fajtas med”, konstaterar Richard Bergfors som har varit vd på Max i 20 år.

På filialkontoret på Östermalm i Stockholm hänger bilder från Gällivare och Luleå, där huvudkontoret fortfarande ligger. Den egna norrländska dialekten har Richard Bergfors förlorat.

”Jag har den fortfarande om jag tillbringar tillräckligt mycket tid med någon som pratar den, då växlar jag över automatiskt.” 

”Jag flyttade till Stockholm när jag var 14 år. Jag brukar säga att jag tappade dialekten på planet. När man var i den åldern så var det sista man ville att vara annorlunda. Man ville vara som alla andra”, förklarar han.

Han beskriver ändå det norrbottniska som en del i familjeföretagets DNA. 

”Kärnan i företagskulturen är norrbottnisk: lugn, stabil och ganska öppen och ärlig. Det förknippar jag i alla fall med det norrbottniska. Och samtidigt en viss strävsamhet och hårt arbete. Det är inte alltid lätt när klimatet och mörkret är emot en, då måste man jobba lite hårdare.”

Att streta på i snart 54 år har gett utdelning. Max har gått från en grill vid en bensinmack i Gällivare till att bli Sveriges näst största hamburgerkedja med en omsättning på 3,5 miljarder kronor och 164 restauranger runt om i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Egypten. På hemmaplan har familjeföretaget, som startades av Curt Bergfors och Britta Fredriksson, blivit en mycket tuff och expansiv utmanare för amerikanska jättar som Mc Donalds och Burger King.

”Att vi är ett familjeföretag hjälper oss. Det gör att vi kan ta betydligt snabbare och även mer långsiktiga beslut. Vi har ingen börskurs att förhålla oss till. Vi tar beslut mer från hjärtat och har gjort det sedan min mamma och pappa grundade företaget.”

Pappa Curt Bergfors är arbetande styrelseordförande och mamma Britta Fredriksson jobbar också i företaget, liksom alla de tre vuxna syskonen. Storebror Richard är vd, hans bror Christoffer Bergfors vice vd och deras yngre bror är också involverad i verksamheten. 

”Det är både för- och nackdelar med familjeföretag. Fördelarna tycker jag ändå överväger: Att man är flera som gör det tillsammans. Man är inte ensam och kan backa upp varandra.” 

”Vi har gjort det här hela våra liv, mer eller mindre. Så vi har tränat på det ett tag och det blir lättare och lättare. Man känner varandra utan och innan”, säger Richard Bergfors.

Att vara ett familjeföretag har också möjliggjort uthålliga satsningar på hållbarhet, något som Max profilerar sig hårt med. 

Skulle ni ha kunnat jobba så här med hållbarhet om ni hade blivit uppköpta eller börsnoterats?

”Nej jag tror inte det. I alla fall inte historiskt.”

”Mycket av besluten som vi har tagit har de facto inneburit stora kostnadsökningar som man inte har kunnat räkna hem på det perspektiv som en börs har.”

Det här gnetet, att gå den här vägen i 53 år, det är en uthållighet i det.

”Absolut. Och vi slutar inte där utan vi ser det här leva vidare i många generationer framåt”, säger Richard Bergfors och berättar i podden om hur han ser på fortsättningen för familjeföretaget och vad hans egna barn, som idag är 3 och 6 år gamla, kan tänkas spela för roll.

I Chef Dilemma berättar Richard Bergfors också om när han som 11-åring var med när hans pappa råkade ut för en mycket allvarlig olycka, som gjorde honom förlamad och rullstolsburen.

”Kanske att jag var tvungen att växa upp snabbare. Att ta ett större ansvar. Inte för företaget då, men för familjen och min yngre bror.”

Han berättar också i podden om Max digitalisering framåt, mångfaldsarbetet och om sin ledarstil. Det visar sig även att han har en nästan manisk vana när det kommer till sms och mejl.

Cissi Elwin fascineras över det faktum att Richard Bergfors äter minst en hamburgare om dagen, bland annat till lunch på julafton.

Hur kan du vara så smal?!

”Hamburgarna är mitt minsta problem. Det är allt det andra som jag äter och dricker som jag får kämpa med. Hade jag bara ätit hamburgare tre gånger om dagen hade jag nog varit i ännu bättre form.”

 

Richard Bergfors, vd Max, berättar i Chef Dilemma om:

Richard Bergfors, vd Max, berättar i Chef Dilemma om:

  •        Sitt största chefsdilemma just nu.
  •        Vilka nya marknader Max ska expandera på.
  •        Oron för coronapandemins fortsatta påverkan.
  •        Den nästan maniska vanan han har med mejl och sms.
  •       Råd om hur man leder och motiverar unga medarbetare.
  •       Hur han tänker hantera om de egna barnen inte vill jobba i familjeföretaget.
  •       Hur en allvarlig olycka i familjen gav mångfaldsarbetet ett lyft.
  •       Vad som avgör om han ska fortsätta som vd. 
  •       Känslan av att vara fast i ett ekorrhjul.
  •       Hamburgaringrediensen han avskyr.
  •       Vad han gör om han behöver stanna på ett Mc Donalds på en bilresa med familjen.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden