En kvinna sitter vid ett överbelamrat skrivbord och jobbar framför två datorer.

Kraftig ökning av stress under året med corona

Under det krävande året med pandemin har stressen i samhället ökat kraftigt. Det visar Hälsobarometern 2021.

81 procent har upplevt stress i samband med arbete det senaste året. Så många som 24 procent upplever dessutom stress flera gånger i veckan, visar Hälsobarometern 2021. Allt fler undersökningar pekar på att coronaåret har slitit hårt på oss alla. Tidigare studier, bland annat Chefs egen undersökning visar att just cheferna dragit ett extra stort lass.

När hälsokedjan Life nu släpper sin årliga Hälsobarometer, gjord på 4 577 personer i Sverige, Norge och Finland, visar den att hela 45 procent anser att arbetssituationen under pandemiåret har haft negativ effekt på deras fysiska och mentala hälsa. 24 procent, främst personer i åldern 31 – 40 år uppger att de upplevt stress flera gånger i veckan i samband med arbetet. Endast en av tio går helt fria från jobbrelaterad stress på jobbet.

”Att uppleva stress då och då är väldigt normalt, men att leva med stress under en lång period är inte bra för kroppen. Därför är det jätteviktigt med tid för återhämtning och vila. Vi rekommenderar även alltid en varierad kost och holistisk hälsa som gynnar både kropp och knopp. Fysisk aktivitet är även en riktigt bra stresslindring”, säger Jeanette Engdahl, hälsorådgivare på Life.

digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen

Läs också: Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Tipsen kring vad som ger nedvarvning och återhämtning är inte nya men tål att upprepas.

  1. Identifiera vad som hjälper dig att stressa ner. Vi är alla olika, så fundera på vad som hjälper just dig. Prioritera sömn, träning och vila men fundera också lite extra på vad du blir lugn av. Kanske blir du lugn av att lägga pussel eller stå i köket och laga en härlig måltid. Fundera på vad som får dig att släppa tankarna på jobbet och allting runt omkring, och försök göra mer av det.
  2. Stäng av hjärnan för en stund. När det varit stressigt på jobbet är det extra viktigt att ge hjärnan vila. Ta en långpromenad, lämna telefonen hemma, skippa ny input i form av poddar och musik. Lyssna istället till din andning och ljuden i naturen.
  3. Gör en to-do-lista för ditt välmående. Förutom matinköpslistan är to do-listan den mest skrivna. Gör en helt ny lista som handlar om ditt välmående och se till att stryka punkt för punkt efter att du tagit hand om dig. Det är ett bra sätt att identifiera vilka saker som fungerar nedvarvande för just dig.
  4. Lyssna på kroppen. Fysisk aktivitet rekommenderas mot stress. Men det är endast du som kan bestämma hur mycket och hur ofta. Lyssna därför på din kropp. När den säger stopp behöver du vila. När den vill köra på så ge järnet.
  5. Se över din kost. Ge kroppen förutsättningar att fungera bra och ta hand om dig genom att förse den med rätt sorts kost och näring.
Foto av en skog med mossa och tallar.

Läs också: Skogsbad för chefer sänker stressen

Relaterade artiklar

somnwebb
Hälsa

Sov dig till en bättre karriär

Sömnbrist går inte bara ut över hälsan. Den gör dig också mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Forskaren Tina Sundelin förklarar sambanden – och hur du kan sova dig till en bättre karriär. 

Psykologen Agnes Mellstrand samt bild på nöjda medarbetare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.
samtalstodwebb
Hälsa

Här erbjuds de anställda kostnadsfri terapi

Bauhaus erbjuder alla sina anställda en kostnadsfri och helt anonym digital psykologtjänst. De stod därför rustade när behovet ökade i samband med kriget i Ukraina. 

webb-grafiken-nummer-3_intervjuperson-2
Hälsa

Chefs undersökning: Om rädslan att vara en bluff

Knappt hälften av cheferna känner sig emellanåt som en bluff, visar Chefs undersökning. Det hör till när man är högpresterande, säger de experter vi pratat med. I stället anser de att det är mycket illavarslande att lika många saknar feedback och bekräftelse hos sin högre chef. Och att ännu fler känner sig ensamma.

Person som promenerar längs med ett fält med gula blommor
Hälsa

10 000 steg – en marknadsföringsbluff

Har du försökt föregå med ett gott exempel och peppat dina medarbetare att gå sina 10 000 steg genom olika hälsosatsningar? Nu visar det sig att det inte är helt korrekt. Forskarna presenterar en ny siffra att förhålla sig till, rapporterar tidningen Quartz.

halsawebb
Hälsa

Gemensam identitet motar den berömda väggen

Vad kan du som chef göra för att minska risken för utbrända medarbetare? En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health har bland annat kommit fram till att en gemensam identitet är en nyckel till framgång.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
man som håller sin hand vid ryggslutet
Hälsa

Sifoundersökning: 18 procent har fått fysiska besvär av hemarbete

Har du också fått gamnacke och spända axlar av att arbeta vid ett barnskrivbord eller i köket? Du är inte ensam. Av de som jobbat hemifrån under pandemin, helt eller delvis, har 18 procent har fått fysiska besvär. Det visar en ny Sifoundersökning på uppdrag av förvaringsföretaget Elfa