En kvinna sitter vid ett överbelamrat skrivbord och jobbar framför två datorer.

Kraftig ökning av stress under året med corona

Under det krävande året med pandemin har stressen i samhället ökat kraftigt. Det visar Hälsobarometern 2021.

81 procent har upplevt stress i samband med arbete det senaste året. Så många som 24 procent upplever dessutom stress flera gånger i veckan, visar Hälsobarometern 2021. Allt fler undersökningar pekar på att coronaåret har slitit hårt på oss alla. Tidigare studier, bland annat Chefs egen undersökning visar att just cheferna dragit ett extra stort lass.

När hälsokedjan Life nu släpper sin årliga Hälsobarometer, gjord på 4 577 personer i Sverige, Norge och Finland, visar den att hela 45 procent anser att arbetssituationen under pandemiåret har haft negativ effekt på deras fysiska och mentala hälsa. 24 procent, främst personer i åldern 31 – 40 år uppger att de upplevt stress flera gånger i veckan i samband med arbetet. Endast en av tio går helt fria från jobbrelaterad stress på jobbet.

”Att uppleva stress då och då är väldigt normalt, men att leva med stress under en lång period är inte bra för kroppen. Därför är det jätteviktigt med tid för återhämtning och vila. Vi rekommenderar även alltid en varierad kost och holistisk hälsa som gynnar både kropp och knopp. Fysisk aktivitet är även en riktigt bra stresslindring”, säger Jeanette Engdahl, hälsorådgivare på Life.

digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen

Läs också: Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Tipsen kring vad som ger nedvarvning och återhämtning är inte nya men tål att upprepas.

  1. Identifiera vad som hjälper dig att stressa ner. Vi är alla olika, så fundera på vad som hjälper just dig. Prioritera sömn, träning och vila men fundera också lite extra på vad du blir lugn av. Kanske blir du lugn av att lägga pussel eller stå i köket och laga en härlig måltid. Fundera på vad som får dig att släppa tankarna på jobbet och allting runt omkring, och försök göra mer av det.
  2. Stäng av hjärnan för en stund. När det varit stressigt på jobbet är det extra viktigt att ge hjärnan vila. Ta en långpromenad, lämna telefonen hemma, skippa ny input i form av poddar och musik. Lyssna istället till din andning och ljuden i naturen.
  3. Gör en to-do-lista för ditt välmående. Förutom matinköpslistan är to do-listan den mest skrivna. Gör en helt ny lista som handlar om ditt välmående och se till att stryka punkt för punkt efter att du tagit hand om dig. Det är ett bra sätt att identifiera vilka saker som fungerar nedvarvande för just dig.
  4. Lyssna på kroppen. Fysisk aktivitet rekommenderas mot stress. Men det är endast du som kan bestämma hur mycket och hur ofta. Lyssna därför på din kropp. När den säger stopp behöver du vila. När den vill köra på så ge järnet.
  5. Se över din kost. Ge kroppen förutsättningar att fungera bra och ta hand om dig genom att förse den med rätt sorts kost och näring.
Foto av en skog med mossa och tallar.

Läs också: Skogsbad för chefer sänker stressen

Petra Brask leder kursen Time Management
Distanskurs

Stresshantering

Chefer löper stor risk att drabbas av negativ stress, och att gå miste om den återhämtning som krävs för att klara av att prestera i arbetet och det privata livet. Få effektiva verktyg för att bekämpa stress i denna kurs.

Relaterade artiklar

En ung kvinna står upp och jobbar utomhus med en dator framför sig.
Hälsa

Jobba bättre - utomhus

Flytta ut jobbet i grönskan. Ny forskning visar att det är bra för oss på flera olika sätt – men bara om du som chef får det att fungera.

Carolina Åberg, HR director på Nordax, laborerar fram nya arbetssätt för hösten. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Risk att bli som gigare – i stället för kollegor"

Följ noga vad som händer när höstens nya arbetssätt laboreras fram. Det finns många möjligheter, men också risker med en ökad andel distansarbete, säger
Carolina Åberg på Nordax.

Cygnis vd och en bild på Bydalsfjället.
Hälsa

Arbetsplatsen som tog 3 miljoner steg

De distansjobbande medarbetarna på datateknikbolaget Cygni i Östersund berättade att de inte kommit utanför dörren på flera dagar. Då bestämde företagets vd Kristina Berger att de måste hitta ett nytt sätt att aktivera medarbetarna.

Kvinna som spelar padel
Hälsa

Padel - för fler än mellanchefer

”Det är friskvård på sällan skådad nivå”, säger Lars Lundgren, specialist på idrottsmedicin, om mellanchefernas favoritsport padel.

En person som ser mycket trött ut hänger över en dator. En klocka syns till höger i bilden.
Hälsa

Livsfarligt jobba mer än 55 timmar

Att jobba mer än 55 timmar i veckan är inte bara ohälsosamt. Det kan i själva verket ta livet av dig.

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

Person i soffa som är hemma med psykisk ohälsa
Hälsa

Ledarna som agerar mot psykisk ohälsa

Erfarna chefer och kvinnliga chefer är de som oftast sätter in åtgärder mot psykisk ohälsa på arbetsplatsen, visar ny forskning.