team-overleva

Lyckas jobba i ett underpresterande team

Har du någon gång under gymnasiet eller på universitetet oroat dig för att ett grupparbete med en eller flera underpresterare kommer att sänka din enskilda insats och betyg? Tänkte väl det.

Även senare i arbetslivet drabbar dessa situationer oss och det finns skäl att oroa sig, skriver Harvard Business Review. För arbetslivet är i mångt och mycket ett lagspel och misslyckas ditt team med ett projekt så är projektet misslyckat oavsett hur hårt du själv jobbat.

Så hur överlever du i ett team som inte presterar på topp? Harvard Business Review ger tre tips:

1. Skapa en gemensam vilja att utföra projektet. 

Börja alltid med att lära känna varandra när du börjar jobba i ett nytt team. Motivationen att jobba hårdare ökar när vi ser jobbet som en uppgift som är större än själva projektet – och helst större än oss själva. Är vi medvetna om hur vårt projekt gör skillnad är det lättare att hitta motivationen att genomföra dagliga sysslor.

Får ni inte den motivationen uppifrån, se till att skapa den genom att dela med er om varför ni är peppade på att börja jobba med projektet och lyckas med er uppgift.

2. Hjälp gruppmedlemmarna hitta sina roller. 

Olika personer passar bäst för att genomföra olika uppgifter. I er grupp kommer det säkerligen finnas någon som enligt psykologins ”big five” är mer samvetsgrann. Det vill säga har koll på detaljer, är noggrann, aldrig tummar på kvalitén och har en hög motivation att slutföra uppgiften.

En egenskap som ofta passar en person som ska ha övergripande ansvar, driva på andra att hålla deadlines och vara en kvalitetssäkrare. Andra mindre samvetsgranna personligheter är ofta kreativa och kan föra arbetet framåt genom att komma med oväntade inslag, idéer och perspektiv – och har lite lättare att se utanför boxen helt enkelt.

3. Skaffa en mentor. 

Det bör vara någon som inte ingår i gruppen och inte heller är er chef eller har för stor insyn och påverkan i projektet men som kan få er på rätt köl när ni behöver det. Detta är bra eftersom:

a, Det är inte alltid lätt att jobba i team, men en ypperlig kompetens att bemästra. En mentor som får er att bli mer effektiva och dessutom lär er hur man arbetar bra tillsammans i ett team kommer vara till stor nytta nästa gång du hamnar i ett nytt team.

b, Om du hamnar i ett team med någon eller några som verkligen missköter sig och sänker projektet kan en mentor intyga vem som gjorde vad och varför projektet sprack.

Läs också: 

Så ser du högpresteraren – och får hen att stanna

Artikeln på Harvard Business Review

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden