misstaghelsingborg

Lockar talanger till Helsingborg – genom misstag: ”Pinsamma bloopers”

Helsingborg hör till de kommuner som jobbar mest aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke. En satsning som lett till uppmärksamhet, priser — och kritik.

Vilket är årets misstag? Den frågan besvaras sedan ett par år av Helsingborgs stad genom ett videobudskap till medborgarna. Inte på grund av några tvingande omständigheter utan helt frivilligt, för att väcka kreativitet bland de anställda och visa både dem och omvärlden att Helsingborg är staden där det är tillåtet att våga, testa och göra något nytt.

Senast var det stadsdirektör Palle Lundberg och flera andra medarbetare som la ut några av sina mest pinsamma ”bloopers”, det vill säga mindre lyckade kameraframträdanden, till allmän beskådan på Youtube.

sandvik

Läs också: Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Utmärkelsen Årets misstag ingår i ett helt batteri av åtgärder som syftar till att stärka arbetsgivarvarumärket Helsingborgs stad. Senast år 2035 ska Helsingborg vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och ”den skapande, pulserande, gemensamma, globala och balanserade staden för människor och företag”, för att citera måldokumenten. Martina Tapper, kommunikatör och employer branding-ansvarig, är övertygad om att staden är på rätt väg.

”Vi är absolut inte ute för att skönmåla. Just det här med transparensen, att vara ärliga, genuina och öppna med att det inte alltid går precis som det var tänkt, tror jag är avgörande för ett lyckat varumärkesarbete. Vi använder oss också uteslutande av våra egna medarbetare i vårt bildspråk”, säger hon.

hrmarknaddelar

Läs också: Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Att Helsingborg vunnit flera priser och stor uppmärksamhet som kan kopplas till arbetet med arbetsgivarvarumärket ser hon som ett kvitto på att de lyckats. Helsingborg har bland annat utsetts till Sveriges miljöbästa kommun 2018 av tidningen Aktuell Hållbarhet och Årets kvalitetskommun på Kvalitetsmässan 2017.

Men varumärkesarbetet har också mött kritik.

”Frågan är vilken nytta helsingborgarna har av de över 900 filmer som kommunen lagt ut på Youtube”, skrev Slöseriombudsmannen Johan Gustafsson i en debattartikel i Helsingborgs Dagblad nyligen där han även hävdade att stadens 93 kommunikatörer årligen kostar 55 miljoner kronor bara i löner, ”pengar som hade kunnat göra stor nytta i välfärden i stället”.

Att employer branding-arbetet och det övriga varumärkesbyggandet skulle ta fokus från kärnverksamheten är emellertid inget som Martina Tapper håller med om:

”Vi har alltid fokus på kärnverksamheten, i alla lägen. Har vi inte rätt personer i verksamheten, så fungerar den inte. Employer branding är med andra ord verksamhetskritiskt, att vi berättar hur vi är som arbetsgivare”, säger hon. 

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Relaterade artiklar

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

chefersommar
Motivation

Här är cheferna i "Sommar i P1" du inte vill missa

Här är cheferna som ska sommarprata i år.
sj-artikel
01:30
Motivation

Metoden: Få med personalen på tåget

Video + Text

Satsa på interaktivitet  – det är SJ:s recept för att öka delaktigheten bland ombordpersonalen.

sattamalen
Motivation

Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

Hur reagerar vi på målsättningar? Och hur kan låga mål vara sänka motivationen bland medarbetarna? Det ville ett amerikanskt forskarlag ta reda på och resultatet kan nu presenteras.
anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
startkit
Motivation

Här får alla nya chefer ett unikt startkit: ”Enorm styrka”

Ny som chef. Hur gör man? Med skräddar­sydda introduktionsprogram säkrar skogskoncernen Holmen en bra start. ”Rätt verktyg tidigt i chefskarriären ger en enorm styrka”, säger hr-chefen Helén Lalér Herbring.