misstaghelsingborg

Lockar talanger till Helsingborg – genom misstag: ”Pinsamma bloopers”

Helsingborg hör till de kommuner som jobbar mest aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke. En satsning som lett till uppmärksamhet, priser — och kritik.

Vilket är årets misstag? Den frågan besvaras sedan ett par år av Helsingborgs stad genom ett videobudskap till medborgarna. Inte på grund av några tvingande omständigheter utan helt frivilligt, för att väcka kreativitet bland de anställda och visa både dem och omvärlden att Helsingborg är staden där det är tillåtet att våga, testa och göra något nytt.

Senast var det stadsdirektör Palle Lundberg och flera andra medarbetare som la ut några av sina mest pinsamma ”bloopers”, det vill säga mindre lyckade kameraframträdanden, till allmän beskådan på Youtube.

sandvik

Läs också: Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Utmärkelsen Årets misstag ingår i ett helt batteri av åtgärder som syftar till att stärka arbetsgivarvarumärket Helsingborgs stad. Senast år 2035 ska Helsingborg vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och ”den skapande, pulserande, gemensamma, globala och balanserade staden för människor och företag”, för att citera måldokumenten. Martina Tapper, kommunikatör och employer branding-ansvarig, är övertygad om att staden är på rätt väg.

”Vi är absolut inte ute för att skönmåla. Just det här med transparensen, att vara ärliga, genuina och öppna med att det inte alltid går precis som det var tänkt, tror jag är avgörande för ett lyckat varumärkesarbete. Vi använder oss också uteslutande av våra egna medarbetare i vårt bildspråk”, säger hon.

hrmarknaddelar

Läs också: Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Att Helsingborg vunnit flera priser och stor uppmärksamhet som kan kopplas till arbetet med arbetsgivarvarumärket ser hon som ett kvitto på att de lyckats. Helsingborg har bland annat utsetts till Sveriges miljöbästa kommun 2018 av tidningen Aktuell Hållbarhet och Årets kvalitetskommun på Kvalitetsmässan 2017.

Men varumärkesarbetet har också mött kritik.

”Frågan är vilken nytta helsingborgarna har av de över 900 filmer som kommunen lagt ut på Youtube”, skrev Slöseriombudsmannen Johan Gustafsson i en debattartikel i Helsingborgs Dagblad nyligen där han även hävdade att stadens 93 kommunikatörer årligen kostar 55 miljoner kronor bara i löner, ”pengar som hade kunnat göra stor nytta i välfärden i stället”.

Att employer branding-arbetet och det övriga varumärkesbyggandet skulle ta fokus från kärnverksamheten är emellertid inget som Martina Tapper håller med om:

”Vi har alltid fokus på kärnverksamheten, i alla lägen. Har vi inte rätt personer i verksamheten, så fungerar den inte. Employer branding är med andra ord verksamhetskritiskt, att vi berättar hur vi är som arbetsgivare”, säger hon. 

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Relaterade artiklar

algortimchef
Motivation

Därför vantrivs vi med en algoritm som chef

Det finns framför allt tre anledningar till att människor avskyr att bli styrda av en algoritm – och istället börjar jobba för att manipulera systemet, visar en ny studie.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
Allt fler tycker att jobbet är meningslöst.
Motivation

Allt fler tycker att jobbet är meningslöst

Allt färre svenskar ser betydelsen av vad de gör på jobbet – och allt färre tycker också att deras jobb är meningsfullt. Det visar en ny undersökning från Jobbhälsoindex. ”Det finns ett samband med psykisk ohälsa,” säger Lars Hjalmarsson, vd för Jobbhälsoindex.

sattamalen
Motivation

Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

Hur reagerar vi på målsättningar? Och hur kan låga mål vara sänka motivationen bland medarbetarna? Det ville ett amerikanskt forskarlag ta reda på och resultatet kan nu presenteras.
Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
chefersommar
Motivation

Här är cheferna i "Sommar i P1" du inte vill missa

Här är cheferna som ska sommarprata i år.
sj-artikel
01:30
Motivation

Metoden: Få med personalen på tåget

Video + Text

Satsa på interaktivitet  – det är SJ:s recept för att öka delaktigheten bland ombordpersonalen.