misstaghelsingborg

Lockar talanger till Helsingborg – genom misstag: ”Pinsamma bloopers”

Helsingborg hör till de kommuner som jobbar mest aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke. En satsning som lett till uppmärksamhet, priser — och kritik.

Vilket är årets misstag? Den frågan besvaras sedan ett par år av Helsingborgs stad genom ett videobudskap till medborgarna. Inte på grund av några tvingande omständigheter utan helt frivilligt, för att väcka kreativitet bland de anställda och visa både dem och omvärlden att Helsingborg är staden där det är tillåtet att våga, testa och göra något nytt.

Senast var det stadsdirektör Palle Lundberg och flera andra medarbetare som la ut några av sina mest pinsamma ”bloopers”, det vill säga mindre lyckade kameraframträdanden, till allmän beskådan på Youtube.

sandvik

Läs också: Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Utmärkelsen Årets misstag ingår i ett helt batteri av åtgärder som syftar till att stärka arbetsgivarvarumärket Helsingborgs stad. Senast år 2035 ska Helsingborg vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och ”den skapande, pulserande, gemensamma, globala och balanserade staden för människor och företag”, för att citera måldokumenten. Martina Tapper, kommunikatör och employer branding-ansvarig, är övertygad om att staden är på rätt väg.

”Vi är absolut inte ute för att skönmåla. Just det här med transparensen, att vara ärliga, genuina och öppna med att det inte alltid går precis som det var tänkt, tror jag är avgörande för ett lyckat varumärkesarbete. Vi använder oss också uteslutande av våra egna medarbetare i vårt bildspråk”, säger hon.

hrmarknaddelar

Läs också: Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Att Helsingborg vunnit flera priser och stor uppmärksamhet som kan kopplas till arbetet med arbetsgivarvarumärket ser hon som ett kvitto på att de lyckats. Helsingborg har bland annat utsetts till Sveriges miljöbästa kommun 2018 av tidningen Aktuell Hållbarhet och Årets kvalitetskommun på Kvalitetsmässan 2017.

Men varumärkesarbetet har också mött kritik.

”Frågan är vilken nytta helsingborgarna har av de över 900 filmer som kommunen lagt ut på Youtube”, skrev Slöseriombudsmannen Johan Gustafsson i en debattartikel i Helsingborgs Dagblad nyligen där han även hävdade att stadens 93 kommunikatörer årligen kostar 55 miljoner kronor bara i löner, ”pengar som hade kunnat göra stor nytta i välfärden i stället”.

Att employer branding-arbetet och det övriga varumärkesbyggandet skulle ta fokus från kärnverksamheten är emellertid inget som Martina Tapper håller med om:

”Vi har alltid fokus på kärnverksamheten, i alla lägen. Har vi inte rätt personer i verksamheten, så fungerar den inte. Employer branding är med andra ord verksamhetskritiskt, att vi berättar hur vi är som arbetsgivare”, säger hon. 

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Relaterade artiklar

anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
startkit
Motivation

Här får alla nya chefer ett unikt startkit: ”Enorm styrka”

Ny som chef. Hur gör man? Med skräddar­sydda introduktionsprogram säkrar skogskoncernen Holmen en bra start. ”Rätt verktyg tidigt i chefskarriären ger en enorm styrka”, säger hr-chefen Helén Lalér Herbring.
persomsattning
Motivation

Så kan chefen minska personalomsättningen

Hög personalomsättning på avdelningen? Testa att lyssna på medarbetarna. Det hjälper, visar en ny studie av tre forskare verksamma vid amerikanska universitet.

sandvik
Motivation

Linkedin – viktigast för industrijätten

Rykande skorstenar, buller och lort? Det var längesedan. Men hur ska industrijätten Sandvik lyckas förmedla en mer samtida bild av sig själv? Personaldirektören Johan Kerstell berättar om ett långsiktigt arbete, som sker på många olika fronter.

Martin Lewerth och medarbetarna hos Lots har jobbat i coworkinglokaler i tre år. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Convendum

Coworking – trend som ändrar ditt ledarskap

Martin Lewerth, vd för Scanias bolag Lots, är del av en snabbt växande trend. Så här leder han som coworkingchef.

hrmarknaddelar
Motivation

5 tips: Så lyckas du med employer branding

Bättre samarbete mellan personal- och marknadsavdelningarna kan vara avgörande för ett lyckat employer branding-arbete. Experten Johanna Engström ger tips på hur man gör.