misstaghelsingborg

Lockar talanger till Helsingborg – genom misstag: ”Pinsamma bloopers”

Helsingborg hör till de kommuner som jobbar mest aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke. En satsning som lett till uppmärksamhet, priser — och kritik.

Vilket är årets misstag? Den frågan besvaras sedan ett par år av Helsingborgs stad genom ett videobudskap till medborgarna. Inte på grund av några tvingande omständigheter utan helt frivilligt, för att väcka kreativitet bland de anställda och visa både dem och omvärlden att Helsingborg är staden där det är tillåtet att våga, testa och göra något nytt.

Senast var det stadsdirektör Palle Lundberg och flera andra medarbetare som la ut några av sina mest pinsamma ”bloopers”, det vill säga mindre lyckade kameraframträdanden, till allmän beskådan på Youtube.

sandvik

Läs också: Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Utmärkelsen Årets misstag ingår i ett helt batteri av åtgärder som syftar till att stärka arbetsgivarvarumärket Helsingborgs stad. Senast år 2035 ska Helsingborg vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare och ”den skapande, pulserande, gemensamma, globala och balanserade staden för människor och företag”, för att citera måldokumenten. Martina Tapper, kommunikatör och employer branding-ansvarig, är övertygad om att staden är på rätt väg.

”Vi är absolut inte ute för att skönmåla. Just det här med transparensen, att vara ärliga, genuina och öppna med att det inte alltid går precis som det var tänkt, tror jag är avgörande för ett lyckat varumärkesarbete. Vi använder oss också uteslutande av våra egna medarbetare i vårt bildspråk”, säger hon.

hrmarknaddelar

Läs också: Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Att Helsingborg vunnit flera priser och stor uppmärksamhet som kan kopplas till arbetet med arbetsgivarvarumärket ser hon som ett kvitto på att de lyckats. Helsingborg har bland annat utsetts till Sveriges miljöbästa kommun 2018 av tidningen Aktuell Hållbarhet och Årets kvalitetskommun på Kvalitetsmässan 2017.

Men varumärkesarbetet har också mött kritik.

”Frågan är vilken nytta helsingborgarna har av de över 900 filmer som kommunen lagt ut på Youtube”, skrev Slöseriombudsmannen Johan Gustafsson i en debattartikel i Helsingborgs Dagblad nyligen där han även hävdade att stadens 93 kommunikatörer årligen kostar 55 miljoner kronor bara i löner, ”pengar som hade kunnat göra stor nytta i välfärden i stället”.

Att employer branding-arbetet och det övriga varumärkesbyggandet skulle ta fokus från kärnverksamheten är emellertid inget som Martina Tapper håller med om:

”Vi har alltid fokus på kärnverksamheten, i alla lägen. Har vi inte rätt personer i verksamheten, så fungerar den inte. Employer branding är med andra ord verksamhetskritiskt, att vi berättar hur vi är som arbetsgivare”, säger hon. 

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Relaterade artiklar

tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
20-coronainitiativ
Motivation

20 positiva initiativ under coronaveckorna

Mitt i en av de största globala kriserna i modern tid har fantasi och viljan att hjälpa på många håll lett till stordåd. Som ett enormt fyrverkeri av goda idéer, samarbeten och innovationer. Vi har samlat 20 av de bästa.
blocketmotivation1800
Ledarskap

Blocket håller igång motivationen – med dans och virtuella spelkvällar

”Vi har aldrig haft så högt engagemang som nu”, säger vd Pernilla Nissler.

Collage: Siri Wikander och Anders Tegnell
Ledarskap

”Tegnell utbildar Sverige i modernt ledarskap”

”Tegnell tillämpar ett modernt agilt ledarskap”, skriver Chefs gästkrönikör Siri Wikander. ”Han vet att han måste agera på begränsade beslutsunderlag, så han tar beslut, men han lyssnar noga på data och experter och justerar sedan.”
Svart tavla, äpple och glasögon
Motivation

Experten: ”Coronakrisen tydliggör chefers behov av kunskap”

Medan beredskapslagren gapar tomma avslöjar coronakrisen även brister i ledarskapet bland svenska chefer. Dags att fylla på med ny kunskap, råder kompetensspecialisten Pär Lager.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
leifchef
Motivation

”Chefen är extra viktig i det här läget”

Vad kan man lära sig som chef av att folk bunkrar toapapper? Hur mycket betyder chefen just nu? Och hur säger man upp någon via videosamtal? Det är några av frågorna ledarskapsexperten och psykologen Leif E Andersson svarade på i Chefs Facebookgrupp.