Locka de digitala talangerna
Konkurrensen är hård om den kompetens som krävs för att driva igenom en digital transformation. För att bli en attraktiv arbetsgivare på den här resan behöver den med rekryteringsansvar se över sitt erbjudande. Frågan om att locka rätt talanger och behålla dem är kanske aldrig så relevant som nu.
”Efterfrågan är enorm. Men det finns en röd tråd i nästan allt vi pratar om kring digitalisering och det är ett tydligt syfte, ett ’sense of purpose’. Finns inte medvetenhet i organisationen om dess eget syfte kommer ni antagligen inte att kunna attrahera talangerna”, säger Arash Gilan som tillsammans med Jonas Hammarberg har skrivit boken Get digital or die trying.
”Som digital ledare behöver du anställa de som är bättre än du – de du själv skulle kunna jobba för. Man har inte råd att inte ha rätt personer.”
Läs också: 16 medarbetare per chef = snittet för friska företag
Här några råd på vägen:
Ge dina medarbetare spelutrymme. Digitalt kompetenta personer förstår kraften i sina verktyg och i utvecklingen och vill inte hämmas av för mycket struktur och ”det går inte”-budskap.
Jobba agilt. Det är ett arbetssätt som blivit norm för snabbfotade organisationer och processer. Jonas Hammarberg och Arash Gilan menar att det visserligen fortfarande kommer att finnas processer och system som är mer traditionella, men att det som utmanas och påverkas av omvärlden hanteras bäst med agila metoder.
Läs också: Skaffa dig en digital mentor
Det agila arbetssättet, med små snabba steg och en inbyggd följsamhet (ibland genom medveten instabilitet) har flera fördelar:
Samarbetet i organisationen går ofta snabbt.
Ramarna för medarbetarnas ansvar är tydliga.
Att införa agilt arbetssätt i en process kan sätta en grundmodell och ge viktiga lärdomar för nästa steg eller en annan avdelning som vill anamma metoden.
”Hitta ett ställe att börja på, lär medan du gör, sätt upp siktet. Sedan börjar du ta fler steg”, säger Jonas Hammarberg.
Läs också: Så boostar du talanger och undviker press
”Kommunen är nu en spännande arbetsplats”
När kompetensförsörjningen tryter gäller det att vara kreativ. I Vallentuna kommun skapade det digitala arbetet en helt ny plattform för strategisk rekrytering. Linkedin har gjort kommunen till en attraktiv arbetsplats.
Parisa Liljestrand, ordförande kommunstyrelsen Vallentuna.
TEXT: LOTTEN WIKLUND
”Precis som många andra kommuner kämpade vi för att få hit de bästa kompetenserna”, säger Parisa Liljestrand som är kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna.
”Men till slut kände vi att de traditionella rekryteringskanalerna inte räckte till.”
Så förra året tog politikerna ett aktivt beslut att bygga upp den digitala närvaron. Man började med en Facebooksida där man snabbt kunde nå ut med information om nya beslut eller lägga ut länkar till livesändningar av kommunfullmäktiges sammanträden. Därefter skapade kommunen en Linkedin-profil och utifrån den startade man ett aktivt strategiskt rekryteringsarbete.
Läs också: Skrotade it-avdelningen – hyllas som digital stjärna
”Responsen blev enorm. Vi satte en person att arbeta heltid med vår profil och aktivt söka upp de kompetenser vi behöver.”
Nyligen utsåg Linkedin Vallentuna till bästa offentliga organisation i Sverige inom strategisk kompetensförsörjning.
”Vi märker att vi attraherar många sökande som tidigare bara övervägt att söka sig till privat sektor. Intresset för att jobba hos oss är stort och vi visar att vi är en kommun i framkant där det händer spännande saker.”
Läs också: Se upp för psykopater på jobbet
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.