halsning

Ljudet av en annan kollega – ljuv musik på hemmakontoret

Reklambyrån Familjen lät videosamtalen vara igång efter mötestidens slut, för att medarbetarna skulle kunna höra ljudet av varandra. Nu har de tagit fram en specialsajt som låter dig återuppleva det underbara ljudet av kontor – hemma.

Ah! Skrivarens oregelbundna tuggande. Oh! Kaffeautomatens skrammel. Mm! Någon stressad stackare som knattrar för högt på tangenterna. Visst kan man bli lycklig för mindre?

I hemmakontorets tryckande tystnad blir man glad för det lilla. Så när vi hittade initiativet Sound of Colleagues, som låter dig kalibrera din egen, högst personliga ljudfond av plingande telefoner, mummel, skrivarljud – ja, till och med kontorshundens gläfsande – blev vi… Uppiggade!

Chef ställde några snabba frågor till Johan Helander, creative director på reklambyrån Familjen, som ligger bakom satsningen:

Berätta – hur kom ni på den här idén?
”Vi saknade varandra så mycket! Någon frågade om några ville ha Google Meets igång, bara för att höra ljudet av andra människor. Så då kom vi på den här idén. Den ersätter ju inte riktiga kollegor, men de bidrar helt klart till ett visst lugn och mys!

Vad hoppas ni uppnå med Sound of colleagues?
”Vi hoppas att folk känner sig lite mindre ensamma på sina hemmakontor, och redan nu verkar det otroligt uppskattat från många håll. Man börjar ju sakna det enkla i den här tristessen, så ljudet av andra människor skapar nån slags gemenskap.”

Vilket ljud verkar folk gilla bäst?
”Folk verkar gilla ljudet av kontorshunden, av de kommentarer vi fått.”

Har du några andra bra tips till chefer kring hur man bäst uthärdar vardagen under corona-krisen?
”Det omedelbara jag kommer på, är att du måste släppa all form av kontrollbehov och inse att din roll är att skapa förutsättningar för dina medarbetare. Chefa inte för chefandets skull. Jag har märkt att folk är otroligt benägna att göra sitt bästa just nu i den här krisen – ta vara på det och låt folk jobba på!  Det är lätt att man vill känna sig duktig genom att lägga sig i och skapa onödig arbetsbörda för medarbetarna, för att stilla sin egna potentiella oro. Fokusera istället på leveransen och att vara närvarande när medarbetarna behöver stöttning. Din roll just nu är att motivera, inte kontrollera.”

Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.

Läs också: ”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Relaterade artiklar

Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.