stressfarlig

Lista: 8 saker som skapar farlig stress på jobbet: ”Otydlighet i ansvar”

Krav på ständig tillgänglighet och hög arbetsbelastning. Det är två faktorer som skapar en stressig arbetssituation, enligt en Novus-undersökning. 

Det är Novus på uppdrag av Unionen som undersökt hur arbetsmiljön ser ut för privatanställda tjänstemän i Sverige. Genom att göra knappt 2500 intervjuer kan man nu slå fast att många har svårt att skapa en sund balans mellan jobb och privatliv.

Hela 40 procent av de som deltagit i undersökningen uppger att de funderat på att byta jobb med anledning av just en stressig arbetssituation. Lika många menar att deras chef eller arbetsgivare inte gör något åt stressrelaterade problem samt ohälsosamma arbetstider.

trotter-3

Läs också: 9 myter om utmattning som inte stämmer: ”Två olika diagnoser”

Men vad är det då som skapar stress? Enligt undersökningen är det framför allt en hög arbetsbelastning som är den största stressfaktorn.

Här nedan finner du andra saker som skapar stress på jobbet:

  1. Hög arbetsbelastning
  2. Otydlighet i ansvar, mandat och befogenheter
  3. Bristande ledarskap
  4. Omorganisationer
  5. Förväntningar om ständig nåbarhet
  6. Psykisk påfrestande arbetsuppgifter
  7. Annat
  8. Kränkande särbehandling/mobbing
krise

Läs också: 8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Relaterade artiklar

minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

stressad-jobbet
Hälsa

Varannan svensk: Jag är för stressad på jobbet – varje vecka

Sveriges arbetsgivare har en stor utmatning i att förebygga negativ stress, visar en ny undersökning.
sova-2
Hälsa

Studie: En kvart mindre sömn – kan dramatiskt påverka din jobbinsats

En ny studie pekar på sambandet mellan dålig sömn och sämre jobbinsatser dagen efter.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
tapaus
Hälsa

Sa upp sig från toppjobb – och skrev bok om pausen

Patrik Hadenius hade ett toppjobb inom mediebranschen. Då bestämde han sig för att ta en paus och sa därför upp sig. Nu släpper han boken om pausen betydelse.
Martin Lewerth och medarbetarna hos Lots har jobbat i coworkinglokaler i tre år. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Convendum

Coworking – trend som ändrar ditt ledarskap

Martin Lewerth, vd för Scanias bolag Lots, är del av en snabbt växande trend. Så här leder han som coworkingchef.

forskning12
Hälsa

Sluta fejka leenden på jobbet – ökar risken för missbruk

Kan du fejka leenden på beställning? Om det sker ofta sker i jobbsammanhang ökar risken för att drabbas av alkoholmissbruk, visar ny forskning.