stressfarlig

Lista: 8 saker som skapar farlig stress på jobbet: ”Otydlighet i ansvar”

Krav på ständig tillgänglighet och hög arbetsbelastning. Det är två faktorer som skapar en stressig arbetssituation, enligt en Novus-undersökning. 

Det är Novus på uppdrag av Unionen som undersökt hur arbetsmiljön ser ut för privatanställda tjänstemän i Sverige. Genom att göra knappt 2500 intervjuer kan man nu slå fast att många har svårt att skapa en sund balans mellan jobb och privatliv.

Hela 40 procent av de som deltagit i undersökningen uppger att de funderat på att byta jobb med anledning av just en stressig arbetssituation. Lika många menar att deras chef eller arbetsgivare inte gör något åt stressrelaterade problem samt ohälsosamma arbetstider.

trotter-3

Läs också: Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Men vad är det då som skapar stress? Enligt undersökningen är det framför allt en hög arbetsbelastning som är den största stressfaktorn.

Här nedan finner du andra saker som skapar stress på jobbet:

  1. Hög arbetsbelastning
  2. Otydlighet i ansvar, mandat och befogenheter
  3. Bristande ledarskap
  4. Omorganisationer
  5. Förväntningar om ständig nåbarhet
  6. Psykisk påfrestande arbetsuppgifter
  7. Annat
  8. Kränkande särbehandling/mobbing
krise

Läs också: 8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Relaterade artiklar

medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet. 
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Ett barn i röd tröja som läser en bok
Hälsa

Forskning: Läs en god bok – och må bättre

Att läsa en god bok är inte bara en skön verklighetsflykt utan har även visat sig vara bra för din psykiska hälsa. Läsning som medicin, så kallad biblioterapi, kan lindra oro och ångest.