stressfarlig

Lista: 8 saker som skapar farlig stress på jobbet: ”Otydlighet i ansvar”

Krav på ständig tillgänglighet och hög arbetsbelastning. Det är två faktorer som skapar en stressig arbetssituation, enligt en Novus-undersökning. 

Det är Novus på uppdrag av Unionen som undersökt hur arbetsmiljön ser ut för privatanställda tjänstemän i Sverige. Genom att göra knappt 2500 intervjuer kan man nu slå fast att många har svårt att skapa en sund balans mellan jobb och privatliv.

Hela 40 procent av de som deltagit i undersökningen uppger att de funderat på att byta jobb med anledning av just en stressig arbetssituation. Lika många menar att deras chef eller arbetsgivare inte gör något åt stressrelaterade problem samt ohälsosamma arbetstider.

trotter-3

Läs också: 9 myter om utmattning som inte stämmer: ”Två olika diagnoser”

Men vad är det då som skapar stress? Enligt undersökningen är det framför allt en hög arbetsbelastning som är den största stressfaktorn.

Här nedan finner du andra saker som skapar stress på jobbet:

  1. Hög arbetsbelastning
  2. Otydlighet i ansvar, mandat och befogenheter
  3. Bristande ledarskap
  4. Omorganisationer
  5. Förväntningar om ständig nåbarhet
  6. Psykisk påfrestande arbetsuppgifter
  7. Annat
  8. Kränkande särbehandling/mobbing
krise

Läs också: 8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Relaterade artiklar

litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.