checklist

Lista: 6 saker du aldrig ska ha med på att göra-listan

Är du ett fan av listor? Kanske är du till och med en av dem som tagit din att göra-lista till en högre nivå genom att använda postit-lappar och bygga din egen agila kanban-board, bara för dagens göromål?

Oavsett vilken nivå du befinner dig på i ditt listande finns några saker som aldrig ska stå med på listan. Affärsmagasinet Fast Company listar sex av dem.

Sånt som blir gjort ändå.

Funny Cat GIF - Find & Share on GIPHY

Rutinuppgifter, av typen läsa mejl, gå på det dagliga morgonmötet. Det blir gjort, lista eller ej.

Sånt som aldrig blir gjort.

Lisa Kudrow Do Not Want GIF - Find & Share on GIPHY

Har du en punkt som skrivs upp på listan dag efter dag utan att bli avprickad? Strunta i den – du MÅSTE antagligen inte lära dig italienska/läsa hela mässprogrammet från pärm till pärm/ta den där lunchen med gamla kollegan.

Sånt som någon annan kan göra.

Season 6 Netflix GIF by Gilmore Girls  - Find & Share on GIPHY

Delegera, kort sagt.

Sånt som går snabbt att göra.

30 Rock Good Job GIF - Find & Share on GIPHY

Det som tar några minuter att genomföra platsar inte på en att göra-lista – det ska bara bli gjort.

Sånt som spänner över lång tid.

Du har hört det förr: Bryt ner större projekt till delmål – och det är dessa som ska stå på sin lista.

Allt på samma gång.

List Scroll GIF - Find & Share on GIPHY

Tricket är att ha två listor: en lång lista med pågående större projekt – och utifrån denna skriver du dagliga att göra-listor med en rimlig mängd arbetsuppgifter.

Bonustips: Har du inte tagit list-steget fullt ut ännu, men funderar på det? Hoppa över pappersslöseriet och bli digital istället. Trello är ett exempel på ett utmärkt verktyg för att få den där tillfredställande känslan av att delete:a ”lappar” med arbetsmoment. Wunderlist och Todoist är några andra liknande tjänster.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

johanna123
Beslutsfattande

Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Alltför väldrillade chefer, fostrade i managementbyråkrati, är det största hindret för en effektivare offentlig sektor med självständiga medarbetare.

googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

elin1
Teamutveckling

Hon utvecklade en AI-bot – som sparar tid åt HR

På kort tid utvecklade svenska företaget ReachMee ett HR-verktyg i AI där personalen kan få svar på enkla frågor via en bot – för att frigöra tid till annat. ”Alla kan göra det här – även om det låter läskigt med AI”, säger Elin Filipp, HR-manager.
airoboten
Digital HR

8 sätt att starta upp ditt allra första AI-projekt

Det kan bli en miljardindustri inom tio år – som rör alla branscher. Så här gör du för att dra igång ditt första AI-projekt.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
kondo
Personlig effektivitet

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden