Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Rykande skorstenar, buller och lort? Det var längesedan. Men hur ska industrijätten Sandvik lyckas förmedla en mer samtida bild av sig själv? Personaldirektören Johan Kerstell berättar om ett långsiktigt arbete, som sker på många olika fronter.  

Motivation
Publicerad

Att ge en rättvisande bild av vad tung verkstadsindustri egentligen är, utgör en så kallad utmaning för Sandvik, den globala industrijätten med över 150 år på nacken.

Fördomar och gamla sanningar sitter djupt och för Sandvik är det av strategisk betydelse att visa hur man till stora delar lämnat den gamla verkstadsmodellen med bolmande skorstenar och lortiga fabriksgolv bakom sig, säger personaldirektör Johan Kerstell.

”Det handlar om att på ett realistiskt sätt lyfta fram våra styrkor. Visa att vi är en högteknologisk, digital och inkluderande arbetsplats som hänger med i utvecklingen, fokuserar på hållbarhetsfrågor och är lämplig att trivas i. Arbetet med arbetsgivarvarumärket är av avgörande betydelse inte minst när det gäller rekrytering, men det tar tid att nå ut och bryta barriärerna. Vi har fortfarande ett stort underskott på kvinnor, till exempel, i vår struktur och jobbar hårt för en bättre balans.”

I sitt arbete med arbetsgivarvarumärket tar Sandvik ett delvis samhällskritiskt ansvar, menar Johan Kerstell, eftersom det bland mycket annat handlar om att öka intresset för teknik bland unga generellt.

Bland satsningarna märks Tekniksprånget, ett samarbete med regeringen och en mängd andra aktörer som vill inspirera folk under 21 att söka sig till ingenjörsyrket.

”Vi jobbar också ihop med Tekniska museet med en uppsökande verksamhet som kallas Maker tour”, säger Johan Kerstell och syftar på ett antal Sandvik-sponsrade rosa bussar fyllda med pedagoger och prylar som kan dyka upp på skolgårdar, torg och köpcentrum för att stimulera intresset för teknik.

Mer konkret kring rekryteringen har empolyer brandingarbetet resulterat i en betydande profilering på Linkedin.

Johan Kerstell tipsar

Var genuin. ”Hur företaget upplevs av medarbetarna och den bild man visar upp utåt måste överensstämma, annars blir det inte genuint.”

Prioritera. ”Var tydlig med målgrupps-analysen, kommunicera inte för brett. Risken är annars att kommunikationen blir otydlig.”

Trivsel och kultur. ”Har man inte personalen med sig, spelar resten ingen roll. De viktigaste ambassadörerna är våra anställda.”

Sandviks Linkedin-plattform med videofilmer, artiklar och över 240 000 följare är avgörande för att budskapet om det moderna verkstadsföretaget ska nå ut, och att Sandvik får kontakt med de mest intressanta jobbkandidaterna.

”I framför allt Sverige har vår Linkedinprofilering inneburit att vi inte jobbar så mycket med headhunters och rekryteringsföretag. Vi äger själva relationen med vår talangpool och har möjlighet att jobba både uppsökande och väldigt spetsigt.”

”Om vi behöver en ingenjör inom ett specifikt område som bor i Malmöområdet och pratar franska, exempelvis, kan vi nischa in oss och söka på just de bitarna. Under 2018 hade vi över 400 rekryteringar som vi direkt kan hänföra till vår Linkedin-fokusering. Det är en stor del av våra rekryteringar i Sverige”, säger Johan Kerstell.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden