sandvik

Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Rykande skorstenar, buller och lort? Det var längesedan. Men hur ska industrijätten Sandvik lyckas förmedla en mer samtida bild av sig själv? Personaldirektören Johan Kerstell berättar om ett långsiktigt arbete, som sker på många olika fronter.  

Att ge en rättvisande bild av vad tung verkstadsindustri egentligen är, utgör en så kallad utmaning för Sandvik, den globala industrijätten med över 150 år på nacken.

Fördomar och gamla sanningar sitter djupt och för Sandvik är det av strategisk betydelse att visa hur man till stora delar lämnat den gamla verkstadsmodellen med bolmande skorstenar och lortiga fabriksgolv bakom sig, säger personaldirektör Johan Kerstell.

”Det handlar om att på ett realistiskt sätt lyfta fram våra styrkor. Visa att vi är en högteknologisk, digital och inkluderande arbetsplats som hänger med i utvecklingen, fokuserar på hållbarhetsfrågor och är lämplig att trivas i. Arbetet med arbetsgivarvarumärket är av avgörande betydelse inte minst när det gäller rekrytering, men det tar tid att nå ut och bryta barriärerna. Vi har fortfarande ett stort underskott på kvinnor, till exempel, i vår struktur och jobbar hårt för en bättre balans.”

I sitt arbete med arbetsgivarvarumärket tar Sandvik ett delvis samhällskritiskt ansvar, menar Johan Kerstell, eftersom det bland mycket annat handlar om att öka intresset för teknik bland unga generellt.

Bland satsningarna märks Tekniksprånget, ett samarbete med regeringen och en mängd andra aktörer som vill inspirera folk under 21 att söka sig till ingenjörsyrket.

”Vi jobbar också ihop med Tekniska museet med en uppsökande verksamhet som kallas Maker tour”, säger Johan Kerstell och syftar på ett antal Sandvik-sponsrade rosa bussar fyllda med pedagoger och prylar som kan dyka upp på skolgårdar, torg och köpcentrum för att stimulera intresset för teknik.

Mer konkret kring rekryteringen har empolyer brandingarbetet resulterat i en betydande profilering på Linkedin.

hrmarknaddelar

Läs också: Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Johan Kerstell tipsar

Var genuin. ”Hur företaget upplevs av medarbetarna och den bild man visar upp utåt måste överensstämma, annars blir det inte genuint.”

Prioritera. ”Var tydlig med målgrupps-analysen, kommunicera inte för brett. Risken är annars att kommunikationen blir otydlig.”

Trivsel och kultur. ”Har man inte personalen med sig, spelar resten ingen roll. De viktigaste ambassadörerna är våra anställda.”

Sandviks Linkedin-plattform med videofilmer, artiklar och över 240 000 följare är avgörande för att budskapet om det moderna verkstadsföretaget ska nå ut, och att Sandvik får kontakt med de mest intressanta jobbkandidaterna.

”I framför allt Sverige har vår Linkedinprofilering inneburit att vi inte jobbar så mycket med headhunters och rekryteringsföretag. Vi äger själva relationen med vår talangpool och har möjlighet att jobba både uppsökande och väldigt spetsigt.”

”Om vi behöver en ingenjör inom ett specifikt område som bor i Malmöområdet och pratar franska, exempelvis, kan vi nischa in oss och söka på just de bitarna. Under 2018 hade vi över 400 rekryteringar som vi direkt kan hänföra till vår Linkedin-fokusering. Det är en stor del av våra rekryteringar i Sverige”, säger Johan Kerstell.

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Relaterade artiklar

anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
startkit
Motivation

Här får alla nya chefer ett unikt startkit: ”Enorm styrka”

Ny som chef. Hur gör man? Med skräddar­sydda introduktionsprogram säkrar skogskoncernen Holmen en bra start. ”Rätt verktyg tidigt i chefskarriären ger en enorm styrka”, säger hr-chefen Helén Lalér Herbring.
misstaghelsingborg
Motivation

Lockar talanger till Helsingborg med misstag

Helsingborg hör till de kommuner som jobbar mest aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke. En satsning som lett till uppmärksamhet, priser — och kritik.
persomsattning
Motivation

Så kan chefen minska personalomsättningen

Hög personalomsättning på avdelningen? Testa att lyssna på medarbetarna. Det hjälper, visar en ny studie av tre forskare verksamma vid amerikanska universitet.

Martin Lewerth och medarbetarna hos Lots har jobbat i coworkinglokaler i tre år. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Convendum

Coworking – trend som ändrar ditt ledarskap

Martin Lewerth, vd för Scanias bolag Lots, är del av en snabbt växande trend. Så här leder han som coworkingchef.

hrmarknaddelar
Motivation

5 tips: Så lyckas du med employer branding

Bättre samarbete mellan personal- och marknadsavdelningarna kan vara avgörande för ett lyckat employer branding-arbete. Experten Johanna Engström ger tips på hur man gör.