sandvik

Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Rykande skorstenar, buller och lort? Det var längesedan. Men hur ska industrijätten Sandvik lyckas förmedla en mer samtida bild av sig själv? Personaldirektören Johan Kerstell berättar om ett långsiktigt arbete, som sker på många olika fronter.  

Att ge en rättvisande bild av vad tung verkstadsindustri egentligen är, utgör en så kallad utmaning för Sandvik, den globala industrijätten med över 150 år på nacken.

Fördomar och gamla sanningar sitter djupt och för Sandvik är det av strategisk betydelse att visa hur man till stora delar lämnat den gamla verkstadsmodellen med bolmande skorstenar och lortiga fabriksgolv bakom sig, säger personaldirektör Johan Kerstell.

”Det handlar om att på ett realistiskt sätt lyfta fram våra styrkor. Visa att vi är en högteknologisk, digital och inkluderande arbetsplats som hänger med i utvecklingen, fokuserar på hållbarhetsfrågor och är lämplig att trivas i. Arbetet med arbetsgivarvarumärket är av avgörande betydelse inte minst när det gäller rekrytering, men det tar tid att nå ut och bryta barriärerna. Vi har fortfarande ett stort underskott på kvinnor, till exempel, i vår struktur och jobbar hårt för en bättre balans.”

I sitt arbete med arbetsgivarvarumärket tar Sandvik ett delvis samhällskritiskt ansvar, menar Johan Kerstell, eftersom det bland mycket annat handlar om att öka intresset för teknik bland unga generellt.

Bland satsningarna märks Tekniksprånget, ett samarbete med regeringen och en mängd andra aktörer som vill inspirera folk under 21 att söka sig till ingenjörsyrket.

”Vi jobbar också ihop med Tekniska museet med en uppsökande verksamhet som kallas Maker tour”, säger Johan Kerstell och syftar på ett antal Sandvik-sponsrade rosa bussar fyllda med pedagoger och prylar som kan dyka upp på skolgårdar, torg och köpcentrum för att stimulera intresset för teknik.

Mer konkret kring rekryteringen har empolyer brandingarbetet resulterat i en betydande profilering på Linkedin.

hrmarknaddelar

Läs också: Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Johan Kerstell tipsar

Var genuin. ”Hur företaget upplevs av medarbetarna och den bild man visar upp utåt måste överensstämma, annars blir det inte genuint.”

Prioritera. ”Var tydlig med målgrupps-analysen, kommunicera inte för brett. Risken är annars att kommunikationen blir otydlig.”

Trivsel och kultur. ”Har man inte personalen med sig, spelar resten ingen roll. De viktigaste ambassadörerna är våra anställda.”

Sandviks Linkedin-plattform med videofilmer, artiklar och över 240 000 följare är avgörande för att budskapet om det moderna verkstadsföretaget ska nå ut, och att Sandvik får kontakt med de mest intressanta jobbkandidaterna.

”I framför allt Sverige har vår Linkedinprofilering inneburit att vi inte jobbar så mycket med headhunters och rekryteringsföretag. Vi äger själva relationen med vår talangpool och har möjlighet att jobba både uppsökande och väldigt spetsigt.”

”Om vi behöver en ingenjör inom ett specifikt område som bor i Malmöområdet och pratar franska, exempelvis, kan vi nischa in oss och söka på just de bitarna. Under 2018 hade vi över 400 rekryteringar som vi direkt kan hänföra till vår Linkedin-fokusering. Det är en stor del av våra rekryteringar i Sverige”, säger Johan Kerstell.

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Relaterade artiklar

En somrig bild på en person som sitter i gräset (man ser bara personens ben) med en kopp kaffe i en handen och en den andra handen på en bok. Bredvid Till vänster i bilden syns en röd, vacker fjäril.
Motivation

Chefens skönaste sommarläsning

Semester och läge att koppla av med en bra bok. Under juli uppdateras inte chef.se lika ofta.

Carolina Åberg, HR director på Nordax, laborerar fram nya arbetssätt för hösten. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Risk att bli som gigare – i stället för kollegor"

Följ noga vad som händer när höstens nya arbetssätt laboreras fram. Det finns många möjligheter, men också risker med en ökad andel distansarbete, säger
Carolina Åberg på Nordax.

Kvinna med solhatt ligger på gräsmatta och läser en bok.
Motivation

Chefens skönaste sommarläsning

Semester och läge att koppla av med en bra bok. Här är några av sommarens hetaste boktips, om allt från padel och sönderfallande parallellsamhällen till pirrigt kärlekstrassel i småstad. Chefsinsikterna får du på köpet.

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.

Doftljus från designbyrån R/GA:
Arbetsmiljö

Saknar du doften av varm skrivare och kontor? De här doftljusen är för dig

Ett syrefattigt grupprum efter en lång workshop, eller en bunt papper som fortfarande är varm efter utskriften – det är två av dofterna i den nya doftljuskollektionen som får oss att minnas kontoren.
Åsa Edlund Jönsson på SVT
Ledarskap

Vad gör sportchefen utan sport?

Tävling efter tävling ställdes in på grund av corona, och SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson blev nervös. Hur skulle de fylla tablån? Men både hon och redaktionen visade sig sitta på en guldgruva av nya idéer.
Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

chefsstodupskilling
Motivation

Så coachar du dina medarbetare – till effektivt lärande

En ny studie visar att din roll som chef kan vara avgörande för hur effektivt medarbetarnas lärande blir – och hur det stödet bör se ut.