sandvik

Linkedin – Sandviks viktigaste kanal för employer branding

Rykande skorstenar, buller och lort? Det var längesedan. Men hur ska industrijätten Sandvik lyckas förmedla en mer samtida bild av sig själv? Personaldirektören Johan Kerstell berättar om ett långsiktigt arbete, som sker på många olika fronter.  

Att ge en rättvisande bild av vad tung verkstadsindustri egentligen är, utgör en så kallad utmaning för Sandvik, den globala industrijätten med över 150 år på nacken.

Fördomar och gamla sanningar sitter djupt och för Sandvik är det av strategisk betydelse att visa hur man till stora delar lämnat den gamla verkstadsmodellen med bolmande skorstenar och lortiga fabriksgolv bakom sig, säger personaldirektör Johan Kerstell.

”Det handlar om att på ett realistiskt sätt lyfta fram våra styrkor. Visa att vi är en högteknologisk, digital och inkluderande arbetsplats som hänger med i utvecklingen, fokuserar på hållbarhetsfrågor och är lämplig att trivas i. Arbetet med arbetsgivarvarumärket är av avgörande betydelse inte minst när det gäller rekrytering, men det tar tid att nå ut och bryta barriärerna. Vi har fortfarande ett stort underskott på kvinnor, till exempel, i vår struktur och jobbar hårt för en bättre balans.”

I sitt arbete med arbetsgivarvarumärket tar Sandvik ett delvis samhällskritiskt ansvar, menar Johan Kerstell, eftersom det bland mycket annat handlar om att öka intresset för teknik bland unga generellt.

Bland satsningarna märks Tekniksprånget, ett samarbete med regeringen och en mängd andra aktörer som vill inspirera folk under 21 att söka sig till ingenjörsyrket.

”Vi jobbar också ihop med Tekniska museet med en uppsökande verksamhet som kallas Maker tour”, säger Johan Kerstell och syftar på ett antal Sandvik-sponsrade rosa bussar fyllda med pedagoger och prylar som kan dyka upp på skolgårdar, torg och köpcentrum för att stimulera intresset för teknik.

Mer konkret kring rekryteringen har empolyer brandingarbetet resulterat i en betydande profilering på Linkedin.

hrmarknaddelar

Läs också: Employer branding: Låt hr och marknad dela på jobbet

Johan Kerstell tipsar

Var genuin. ”Hur företaget upplevs av medarbetarna och den bild man visar upp utåt måste överensstämma, annars blir det inte genuint.”

Prioritera. ”Var tydlig med målgrupps-analysen, kommunicera inte för brett. Risken är annars att kommunikationen blir otydlig.”

Trivsel och kultur. ”Har man inte personalen med sig, spelar resten ingen roll. De viktigaste ambassadörerna är våra anställda.”

Sandviks Linkedin-plattform med videofilmer, artiklar och över 240 000 följare är avgörande för att budskapet om det moderna verkstadsföretaget ska nå ut, och att Sandvik får kontakt med de mest intressanta jobbkandidaterna.

”I framför allt Sverige har vår Linkedinprofilering inneburit att vi inte jobbar så mycket med headhunters och rekryteringsföretag. Vi äger själva relationen med vår talangpool och har möjlighet att jobba både uppsökande och väldigt spetsigt.”

”Om vi behöver en ingenjör inom ett specifikt område som bor i Malmöområdet och pratar franska, exempelvis, kan vi nischa in oss och söka på just de bitarna. Under 2018 hade vi över 400 rekryteringar som vi direkt kan hänföra till vår Linkedin-fokusering. Det är en stor del av våra rekryteringar i Sverige”, säger Johan Kerstell.

employer

Läs också: Undersökning: Employer branding – nödvändigt men svårt

Relaterade artiklar

Linda Waxin står lutad mot en vägg. I bakgrunden syns ett stadslandskap.
Motivation

Vad pandemins tre faser lärt mig om mig själv

Min upplevelse av pandemin har varit indelad i tre faser. Den första var njutningsfull och handlade om att spara energi och rensa ut. Den andra, lidandets fas, kom mer som en överraskning, skriver Linda Waxin, Chefs krönikör.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Cissi Elwin.
Motivation

Cissi Elwin: ”Jag längtar efter mitt sammanhang”

Åh, vad jag hoppas att vi kommer att kunna gå till jobbet snart. Jag längtar efter att skaka hand med folk, kramas, få skrattanfall vid kaffeautomaten. Ljudet av människor. Av mina arbetskamrater. Mitt sammanhang, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.

En bild på Siri Wikander mot en vit bakgrund. Hon har en svart tröja på sig.
Motivation

Siri Wikander: ”Dags att pyssla om dina medarbetare”

Behovet av att ses och bli ompysslad och bortskämd av sin chef har kanske aldrig varit större hos dina medarbetare än nu denna höst, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander. 

En kvinna håller upp en målad bild av en solros. Under bilden syns ett bord och vackra blommor.
Motivation

Testet som avslöjar din kreativa potential

Ett fyra minuters-test kan avslöja din kreativa potential. Det visar ny forskning från McGill University, Harvard University och the University of Melbourne. Vill du veta hur kreativ du är?

Kvinna med solhatt ligger på gräsmatta och läser en bok.
Motivation

Sköna boktips för sensommaren

Har du fortfarande semester kvar? Här kommer några sköna boktips för sensommaren, om allt från padel och sönderfallande parallellsamhällen till pirrigt kärlekstrassel i småstad. Chefsinsikterna får du på köpet.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.