jon-persson
Cygnis vd, Jon Persson. Foto: Magnus Liam Karlsson

Lika bonus ger bättre trivsel

För knappt tio år sedan bestämde sig it-bolaget Cygni för att bli Sveriges bästa arbetsgivare. Nu är de Europas bästa. En av vägarna dit – låt alla anställda få lika mycket i bonus.

Ett vanligt argument för att låta säljare få en del av sin lön i form av bonus brukar vara att det ger ett starkare motiv för att sälja mer. Men Jon Persson, grundare och vd på Cygni, tror tvärtom, att den rörliga ersättningen ofta stjälper mer än den hjälper. Inte minst när det handlar om arbetstrivsel.

”Om man har säljare som är provisionsdrivna kommer de i första hand att jaga affärer. Men om vi ska vara den bästa arbetsgivaren måste konsulterna ha en del att säga till om när det gäller vilka uppdrag de ska ta. Har man då en rörlig lön för säljaren bygger man in en konflikt där. Säljaren vill göra affär medan konsulten kanske känner att ’det här är inte vad jag vill’”, säger han.

Jon Persson tror även att pengar är en mindre bra drivkraft jämfört med att kunna påverka sin egen situation.

”Jag har sett många säljare som har haft provisionslöner och som ändå inte har lyckats. Skulle man dubbla provisionen skulle de misslyckas i alla fall.”

I stället har Cygni valt att låta alla säljare ha fasta löner. Även konsulterna har en fast ersättning i stället för att få en procent av det de drar in, vilket annars är vanligt i branschen. Syftet är att undvika en konkurrenssituation om det skulle finnas färre uppdrag än konsulter.

I stället för att låta säljarna och konsulterna ta hem den största delen av den rörliga kakan har Cygni ett vinstdelningssystem som är lika för alla. I praktiken fungerar det så att personalen får dela på en tredjedel av årets vinst. Bonusen betalas sedan ut tillsammans med decemberlönen.

Alla anställda, oavsett roll eller lön, får samma belopp. Under de två senaste åren har det handlat om cirka 90 000 kronor per person och år.

För att kompensera för frånvaron av enskilda bonusar betalar Cygni dessutom relativt höga löner. Hittills har modellen visat sig vara framgångsrik. Två år i rad har företaget utsetts till Sveriges bästa arbetsgivare av Great place to work, den undersökning som Cygni använder som en värdemätare på hur de står sig som arbetsgivare. Och i dagarna blev de, av samma företag, utnämnda till Europas bästa arbetsplats i kategorin ”Små till medelstora arbetsplatser”.

Läs också: 100 bästa arbetsplatserna i Europa

 ”De rekryteringsfirmor som vi har tagit hjälp av brukar säga att vi på ett sätt är jobbiga eftersom vi är väldigt kräsna. Men på ett sätt är vi lätta att ha att göra med, för när vi väl vill anställa någon säger personen nästan alltid ja”, säger Jon Persson.

Han menar dessutom att strävan efter att vara den bästa arbetsgivaren, där bonussystemet är en viktig del, gör att det blir lättare att få uppdrag.

Så här påverkar bonusmodellen strävan efter att bli en bra arbetsgivare, menar han:

Frånvaron av individuell bonus gör att konsulterna inte behöver ta uppdrag de inte vill ha – samtidigt som den interna konkurrensen minskar. Detta leder i sin tur till en bättre stämning och en ökad trivsel.

Den goda stämningen och trivseln gör att Cygni blir en mer attraktiv arbetsgivare.

En attraktiv arbetsgivare får lättare att locka till sig skickliga konsulter, vilket i sin tur skapar nöjdare kunder. Nöjda kunder återkommer och företaget behöver inte lägga lika mycket resurser på sälj.

Cygnis personalomsättning ligger dessutom på endast omkring två till tre procent, vilket kan jämföras med ett branschsnitt på 20 till 30 procent. Det gör att rekryteringskostnaderna inte heller är speciellt höga.

Samtidigt hade företaget en beläggning på 98 till 99 procent under 2014, vilket alltså innebär att nästan samt-liga debiterbara timmar var belagda. Under de senaste två åren har tillväxten legat på omkring 25 procent per år.

”Vi gillar de positiva effekterna som vi får av vår lönemodell, men det är inget argument för att börja arbeta här. Vi vill att det ska vara yrkesstoltheten i att vara en bra konsult som motiverar. Har man vad som krävs kan man få en väldigt bra lön hos oss, men det ska inte vara det som är driv-kraften”, säger Jon Persson.

Relaterade artiklar

Andreas Kind, driftchef på Ohlssons AB
 

Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv

Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
makthavare1800x1013
Ledarskap

Världens makthavare – här är deras 7 ledarstilar under corona

Coronaviruset ställer höga krav på chefer. Inte minst om de leder ett helt land. Chef reder ut hur världens makthavare har agerat i krisen så här långt.
Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.
cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!

Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
alm
 

Petter Stordalen: "Vi anställer ny personal genom auditions"

På Chefs fullsatta seminarium i Almedalen berättade Petter Stordalen om hur hans hotellkedja hittar talangerna.