badnews

Färsk studie: Dåliga nyheter kan motivera personalen

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.

Som chef ingår det du ska ge medarbetarna information när det krävs – oavsett om den är positiv eller negativ. Även om det säkert känns roligare att berätta hur bra det går för företaget visar nu forskning att motsatsen inte behöver vara negativ. Det viktigaste är att faktiskt informera personalen, skriver Leif Brandes, som är professor vid Warwick Business School i London.

Han har sett ett samband mellan arbetsplatser där personalen är ständigt uppdaterade av chefen och samtidigt har hög motivation.

”Vi ser att många medarbetare klagar på att deras arbetsplats inte är transparent nog. Då står det klart att många chefer undanhåller viss information”, säger Leif Brandes.

Vad kan det få för konsekvenser då? Allvarliga, enligt Leif Brandes.

”Vår forskning visar att det här påverkar personalens motivation och insats på ett mer negativt sätt än vad man tidigare trott”.

En annan studie Leif Brandes gjort med Donja Darai, professor vid universitetet i Zürich,  visar att människor inte bara motiverade av pengar när det kommer till jobb. Att vara en bra kommunikatör som chef gör att medarbetare känner att de är med och utvecklar arbetsmiljön. Att informera om saker som redan börjat sprida sig i organisationen kan öka arbetsinsatsen.

”Chefen har ofta tillgång till relevant information före de anställda. Då har man då två val: Sprida vidare informationen eller inte. Dessvärre väljer många chefer det andra alternativet – vilket kan påverka motivationen”.

Läs också: Forskning: Mycket makt kan skada hjärnan

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.