badnews

Färsk studie: Dåliga nyheter kan motivera personalen

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.

Som chef ingår det du ska ge medarbetarna information när det krävs – oavsett om den är positiv eller negativ. Även om det säkert känns roligare att berätta hur bra det går för företaget visar nu forskning att motsatsen inte behöver vara negativ. Det viktigaste är att faktiskt informera personalen, skriver Leif Brandes, som är professor vid Warwick Business School i London.

Han har sett ett samband mellan arbetsplatser där personalen är ständigt uppdaterade av chefen och samtidigt har hög motivation.

”Vi ser att många medarbetare klagar på att deras arbetsplats inte är transparent nog. Då står det klart att många chefer undanhåller viss information”, säger Leif Brandes.

Vad kan det få för konsekvenser då? Allvarliga, enligt Leif Brandes.

”Vår forskning visar att det här påverkar personalens motivation och insats på ett mer negativt sätt än vad man tidigare trott”.

En annan studie Leif Brandes gjort med Donja Darai, professor vid universitetet i Zürich,  visar att människor inte bara motiverade av pengar när det kommer till jobb. Att vara en bra kommunikatör som chef gör att medarbetare känner att de är med och utvecklar arbetsmiljön. Att informera om saker som redan börjat sprida sig i organisationen kan öka arbetsinsatsen.

”Chefen har ofta tillgång till relevant information före de anställda. Då har man då två val: Sprida vidare informationen eller inte. Dessvärre väljer många chefer det andra alternativet – vilket kan påverka motivationen”.

Läs också: Forskning: Mycket makt kan skada hjärnan

Relaterade artiklar

komikscen
Kommunikation

5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Scen som scen. Ståuppkomiker kan med sin närvaro och förberedelse hjälpa chefer att bli tryggare i rampljuset.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
gdpr1
Kommunikation

1 år med GDPR: Så blev de tuffa datareglerna – egentligen

Den 25:e maj fyller 2018 års största snackis – den europeiska dataskyddslagen GDPR – ett år. De stränga lagkraven och höga bötessummorna förstörde nattsömnen för många chefer förra våren. Men vad har egentligen hänt sedan dess?
natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
telefon12
Kommunikation

Håller telefonsamtalet på att dö ut?

Ringer du allt färre samtal på jobbet? Du är inte ensam. Samtidigt som ringandet minskar på svenska arbetsplatser slår mobilsurfandet rekordnivåer.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.