badnews

Färsk studie: Dåliga nyheter kan motivera personalen

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.

Som chef ingår det du ska ge medarbetarna information när det krävs – oavsett om den är positiv eller negativ. Även om det säkert känns roligare att berätta hur bra det går för företaget visar nu forskning att motsatsen inte behöver vara negativ. Det viktigaste är att faktiskt informera personalen, skriver Leif Brandes, som är professor vid Warwick Business School i London.

Han har sett ett samband mellan arbetsplatser där personalen är ständigt uppdaterade av chefen och samtidigt har hög motivation.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

”Vi ser att många medarbetare klagar på att deras arbetsplats inte är transparent nog. Då står det klart att många chefer undanhåller viss information”, säger Leif Brandes.

Vad kan det få för konsekvenser då? Allvarliga, enligt Leif Brandes.

”Vår forskning visar att det här påverkar personalens motivation och insats på ett mer negativt sätt än vad man tidigare trott”.

En annan studie Leif Brandes gjort med Donja Darai, professor vid universitetet i Zürich,  visar att människor inte bara motiverade av pengar när det kommer till jobb. Att vara en bra kommunikatör som chef gör att medarbetare känner att de är med och utvecklar arbetsmiljön. Att informera om saker som redan börjat sprida sig i organisationen kan öka arbetsinsatsen.

”Chefen har ofta tillgång till relevant information före de anställda. Då har man då två val: Sprida vidare informationen eller inte. Dessvärre väljer många chefer det andra alternativet – vilket kan påverka motivationen”.

Relaterade artiklar

burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
cheferscenskrack
Kommunikation

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående. 
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
dataskydd-2
Arbetsrätt

Får du kolla anställdas mejl?

Medarbetare som använder jobbdatorn i privat bruk. Men får chefen gå in och läsa mejlen? Nu har en ny dom kommit i EU-domstolen som väcker stort intresse.

bored_webb2
Kommunikation

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Vi har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.
kommu
Kommunikation

Så kommunicerar du bättre som chef

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

millennials
Kommunikation

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden