Färsk studie: Dåliga nyheter kan motivera personalen

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.

Kommunikation
Publicerad

Som chef ingår det du ska ge medarbetarna information när det krävs – oavsett om den är positiv eller negativ. Även om det säkert känns roligare att berätta hur bra det går för företaget visar nu forskning att motsatsen inte behöver vara negativ. Det viktigaste är att faktiskt informera personalen, skriver Leif Brandes, som är professor vid Warwick Business School i London.

Han har sett ett samband mellan arbetsplatser där personalen är ständigt uppdaterade av chefen och samtidigt har hög motivation.

”Vi ser att många medarbetare klagar på att deras arbetsplats inte är transparent nog. Då står det klart att många chefer undanhåller viss information”, säger Leif Brandes.

Vad kan det få för konsekvenser då? Allvarliga, enligt Leif Brandes.

”Vår forskning visar att det här påverkar personalens motivation och insats på ett mer negativt sätt än vad man tidigare trott”.

En annan studie Leif Brandes gjort med Donja Darai, professor vid universitetet i Zürich,  visar att människor inte bara motiverade av pengar när det kommer till jobb. Att vara en bra kommunikatör som chef gör att medarbetare känner att de är med och utvecklar arbetsmiljön. Att informera om saker som redan börjat sprida sig i organisationen kan öka arbetsinsatsen.

”Chefen har ofta tillgång till relevant information före de anställda. Då har man då två val: Sprida vidare informationen eller inte. Dessvärre väljer många chefer det andra alternativet – vilket kan påverka motivationen”.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.