badnews

Färsk studie: Dåliga nyheter kan motivera personalen

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.

Som chef ingår det du ska ge medarbetarna information när det krävs – oavsett om den är positiv eller negativ. Även om det säkert känns roligare att berätta hur bra det går för företaget visar nu forskning att motsatsen inte behöver vara negativ. Det viktigaste är att faktiskt informera personalen, skriver Leif Brandes, som är professor vid Warwick Business School i London.

Han har sett ett samband mellan arbetsplatser där personalen är ständigt uppdaterade av chefen och samtidigt har hög motivation.

”Vi ser att många medarbetare klagar på att deras arbetsplats inte är transparent nog. Då står det klart att många chefer undanhåller viss information”, säger Leif Brandes.

Vad kan det få för konsekvenser då? Allvarliga, enligt Leif Brandes.

”Vår forskning visar att det här påverkar personalens motivation och insats på ett mer negativt sätt än vad man tidigare trott”.

En annan studie Leif Brandes gjort med Donja Darai, professor vid universitetet i Zürich,  visar att människor inte bara motiverade av pengar när det kommer till jobb. Att vara en bra kommunikatör som chef gör att medarbetare känner att de är med och utvecklar arbetsmiljön. Att informera om saker som redan börjat sprida sig i organisationen kan öka arbetsinsatsen.

”Chefen har ofta tillgång till relevant information före de anställda. Då har man då två val: Sprida vidare informationen eller inte. Dessvärre väljer många chefer det andra alternativet – vilket kan påverka motivationen”.

Läs också: Forskning: Mycket makt kan skada hjärnan

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden