ledarskapsparadoxen_content_3

Ledarskapsparadoxen utmanar chefer att tänka nytt

Det viktigaste verktyget för en framgångsrik ledare är insikten om att ledarskap inte handlar om enkla lösningar — utan om paradoxer. I en intelligent och ofta rolig bok om ledarskap tvingar hyllade föreläsare, forskaren och författaren Alf Rehn läsaren ur de vanliga tankespåren.

Vad handlar ”Ledarskapsparadoxen” om?

Boken är full av smarta observationer och betraktelser om det motsägelsefulla i ett framgångsrikt chefskap. Man kan säga att den ska hjälpa chefer att frigöra sitt tänkande kring ledarskap och ta sig ur de trånga begränsningar som gamla sanningar lurat oss till.

Varför ska chefer läsa boken?

Mer än något annat är boken en källa till inspiration för chefer i alla typer av organisationer. De flesta kan hitta insikter relaterade till just deras situation och testa att göra något annorlunda än de är vana vid.

Läs Ledarskapsparadoxen på 19 minuter! Prova 3 nr Chefboken för 199 kr

Vad kan det handla om för paradoxer?

Fulla storyn finns så klart i Chefboken, som du hinner med på bussen hem. Men visst finns det vissa paradoxer som jag tycker är extra tankeväckande. Till exempel detta med att ledarskap så ofta blir synonymt med att lyckas, men det ligger väldigt mycket i att upprepade misslyckanden i bagaget är bland det viktigaste en ledare kan vara med om.

Är författaren själv chef?

Nej, men han är extremt meriterad inom ledarskapsutveckling. Han är professor inom innovation, design, och management, nu verksam i Danmark, tidigare i bland annat Sverige och Finland. Många känner honom också som en underhållande föreläsare och författare till en serie bästsäljande böcker som utmanar uppfattningar vi tar för givna.

Innehåller boken konkreta tips?

Ja, en hel del. Det kan till exempel handla om att man som chef behöver vara noggrann med exakt hur ens resultat ska mätas och utvärderas. Eller att man som ny chef ska se till att faktiskt göra saker som syns, inte bara prata — men att det då ofta är bättre att börja med små saker än stora.

Är det en bok bara för toppchefer och vd:ar?

Nej, det är en bok full av insikter för alla typer av chefer, även om författaren genom boken är tydlig med att ”ledarskap” och ”chefskap” inte alltid behöver vara samma sak.

Vad inspirerade dig mest?

Kanske avsnittet som handlade om att riktigt bra chefer inte är födda med någon superkraft, utan snarare har lärt sig att vara det — exempelvis genom att bli väldigt duktiga på att planera sin tid.

Hinner du inte läsa en hel bok?

Vi vet att du vill hålla dig uppdaterad men att tiden inte räcker till. Boktraven på sängbordet bara växer. Med Chefboken får du sammanfattningar av böcker som får dig att ligga i framkant med nya metoder, idéer och trender inom ledarskap. Lyssna eller läs på bara 19 minuter!

Med Chefboken får du:

  • Tidsbesparande sammanfattningar
  • Tillgång till Chefbokens digitala bibliotek med över 100 titlar
  • Rabatt på hela boken via Adlibris
Prova 3 nr Chefboken!

Relaterade artiklar

chefboken-think-like-a-rocket-scientist-1
Chefboken

Raketforskare hjälper chefer att göra det omöjliga

Raketforskning tog människan till månen men kan användas till betydligt mer än så. I massivt hyllade ”Think like a rocket scientist” delar tidigare raketforskaren Ozan Varol med sig av lättbegripliga strategier för att faktiskt lyckas med det som verkar omöjligt.

Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion hos Scania. Att hjälpa till under pandemin har gett både ett innovationslyft och ny stolthet. ”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.
whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.

infinite-game-webb_collage-med-tva%cc%8a-bilder
Chefboken

Så bemästrar du spelet utan slut

Vad utmärker starka och flexibla organisationer i en tid av stor förändring och osäkerhet? Det är den stora fråga som författaren och ledarskapsgurun Simon Sinek tar sig an i sin synnerligen vältajmade bok "The Infinite Game" (Spelet utan slut).
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

content-boxen
Chefboken

Skapa en förändring som håller – var agil, flexibel och lyssna

Nu behöver många organisationer förändras och det snabbt. Ett hinder kan vara rester av hierarkiska strukturer som skapades för maskinåldern. Det är kontroll snarare än tillit och mer information än kommunikation. Nu befinner sig många i ett läge där man verkligen behöver tänka nytt – på riktigt.