Lär dig överlista chefens värsta tidstjuvar

Ta tillbaka kontrollen över din tid med planering och smarta strategier.
Effektivitetskonsulten Petra Brask hjälper dig överlista de vanligaste chefsfällorna.

Beslutsfattande
Text: Chefs innehållsstudio
Publicerad
Ta kontrollen! Här är effektivitetsexperten Petra Brasks bästa tips till överlastade chefer.

Petra Brask har hjälpt mängder av chefer att bli mer effektiva och få värdefull tid över till annat. I mätningar bland sina kurs- och utbildningsdeltagare ser hon att chefer lägger i snitt två timmar per dag bara på att hantera epost, två timmar på avbrott och oförutsedda händelser och resten av tiden går åt till möten.

”Det innebär att det som står på chefernas att göra lista istället görs på kvällar och helger”, säger hon.

Det vanligaste feltänket Petra Brask ser är att man glömmer att sätta av tid för strategiskt och långsiktigt arbete, som lönesamtal och utvecklingssamtal.

”Det är ingen överraskning att de ska göras vissa perioder under året. Då kan man lika gärna lägga in dem för hösten och våren som preliminärbokade tider och sprida ut dem mer, så att inte allt klumpar ihop sig när man närmar sig deadline.

Petra Brask

Effektivitetskonsulten Petra Brask har utbildat chefer och medarbetare i en mängd olika organisationer, allt från FN till Coca-Cola. Foto: Tina Kindblom

Petra Brask är effektivitetsexpert som sedan 1995 utbildat chefer och medarbetare i en mängd olika organisationer, allt från FN till Coca-Cola. Hon är välkänd som tids- och effektivitetsexpert i både tv, radio och tidningar och är i höst aktuell med nya boken Vem bestämmer över din tid? Petra Brask samarbetar med tidningen Chef i artiklar, seminarier och utbildningar för att ge chefer de verktyg som är bra att ha koll på för en mer strukturerad och energifylld vardag, både på arbetet och hemma. Foto: Tina Kindblom

En annan vanlig miss är felbedömningar kring hur mycket oförutsedd tid som faktiskt går åt för ledare.

”Det innebär att man ofta går till jobbet på måndagen med en helt orealistisk att göra-lista. Mer av en önskelista faktiskt. Det gör att planeringen kraschar redan innan veckan har börjat”, förklarar Petra Brask.

Otydliga ansvarsområden är en annan tidstjuv som snabbt har seglat upp till en topplacering i mätningar på arbetsplatser, både i Skandinavien och internationellt.

”Vi behöver se till att tydliggöra roller och förväntningar. Då blir det också lättare för dina medarbetare att gå vidare i frågor utan fastna i långa beslutsbänkar.”

4 strategier som gör chefen mer effektiv

Ledarskap influerat av Lean kan vara till hjälp när stressade chefer behöver ta tillbaka kontrollen över sin tid. Petra Brask ger exempel:

Slimma din del i processen. När är jag som chef en flaskhals? Även om jag har delegerat så måste jag godkänna vissa saker och fatta beslut. Vilka väntar på detta?

Planera in fasta tider. Tider inplanerade i förväg för till exempel beslutsmöten, avstämningar, godkännande av interna saker som tid och resor kan underlätta. Kanske en inbokad fast tid för exempelvis offertgodkännande varje vecka?

Bli en här-och nu-chef. Du kan inte alltid kan finnas där och vara tillgänglig, det är en fysisk omöjlighet. Var istället extra närvarande när du är närvarande.

Sätt av egen fokustid. Se till att komma någonvart på din egen att göra-lista. Tänk förmiddagar = din egen tid och eftermiddagar = medarbetare och resten av världen.

FRIGÖR TID OCH ENERGI MED CHEFS WEBBKURS!

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden