chefspress
Ta kontrollen! Här är effektivitetsexperten Petra Brasks bästa tips till överlastade chefer.

Lär dig överlista chefens värsta tidstjuvar

Ta tillbaka kontrollen över din tid med planering och smarta strategier.
Effektivitetskonsulten Petra Brask hjälper dig överlista de vanligaste chefsfällorna.

Petra Brask har hjälpt mängder av chefer att bli mer effektiva och få värdefull tid över till annat. I mätningar bland sina kurs- och utbildningsdeltagare ser hon att chefer lägger i snitt två timmar per dag bara på att hantera epost, två timmar på avbrott och oförutsedda händelser och resten av tiden går åt till möten.

”Det innebär att det som står på chefernas att göra lista istället görs på kvällar och helger”, säger hon.

Missa inte! Chefs webbkurs lär dig frigöra tid och energi

Det vanligaste feltänket Petra Brask ser är att man glömmer att sätta av tid för strategiskt och långsiktigt arbete, som lönesamtal och utvecklingssamtal.

”Det är ingen överraskning att de ska göras vissa perioder under året. Då kan man lika gärna lägga in dem för hösten och våren som preliminärbokade tider och sprida ut dem mer, så att inte allt klumpar ihop sig när man närmar sig deadline.

Petra Brask

Petra Brask är effektivitetsexpert som sedan 1995 utbildat chefer och medarbetare i en mängd olika organisationer, allt från FN till Coca-Cola. Hon är välkänd som tids- och effektivitetsexpert i både tv, radio och tidningar och är i höst aktuell med nya boken Vem bestämmer över din tid? Petra Brask samarbetar med tidningen Chef i artiklar, seminarier och utbildningar för att ge chefer de verktyg som är bra att ha koll på för en mer strukturerad och energifylld vardag, både på arbetet och hemma. Foto: Tina Kindblom

En annan vanlig miss är felbedömningar kring hur mycket oförutsedd tid som faktiskt går åt för ledare.

”Det innebär att man ofta går till jobbet på måndagen med en helt orealistisk att göra-lista. Mer av en önskelista faktiskt. Det gör att planeringen kraschar redan innan veckan har börjat”, förklarar Petra Brask.

Otydliga ansvarsområden är en annan tidstjuv som snabbt har seglat upp till en topplacering i mätningar på arbetsplatser, både i Skandinavien och internationellt.

”Vi behöver se till att tydliggöra roller och förväntningar. Då blir det också lättare för dina medarbetare att gå vidare i frågor utan fastna i långa beslutsbänkar.”

4 strategier som gör chefen mer effektiv

Ledarskap influerat av Lean kan vara till hjälp när stressade chefer behöver ta tillbaka kontrollen över sin tid. Petra Brask ger exempel:

Slimma din del i processen. När är jag som chef en flaskhals? Även om jag har delegerat så måste jag godkänna vissa saker och fatta beslut. Vilka väntar på detta?

Planera in fasta tider. Tider inplanerade i förväg för till exempel beslutsmöten, avstämningar, godkännande av interna saker som tid och resor kan underlätta. Kanske en inbokad fast tid för exempelvis offertgodkännande varje vecka?

Bli en här-och nu-chef. Du kan inte alltid kan finnas där och vara tillgänglig, det är en fysisk omöjlighet. Var istället extra närvarande när du är närvarande.

Sätt av egen fokustid. Se till att komma någonvart på din egen att göra-lista. Tänk förmiddagar = din egen tid och eftermiddagar = medarbetare och resten av världen.

FRIGÖR TID OCH ENERGI MED CHEFS WEBBKURS!

Petra Brask framför en illustration av tre lådor med texterna "kasta", "spara" och "slänga".

Chefs digitala grundutbildning i personlig effektivitet hjälper dig att prestera bättre på jobbet och må bättre genom att lära dig strategierna för att undvika stress.

Till webbkursen!

Relaterade artiklar

pg1
Beslutsfattande

Sinnebilden av en svensk chef 2019: PG Gyllenhammar

PG Gyllenhammar kanske var som hetast på 80-talet och i början av 90-talet. Men trots det är den förre Volvochefen flest tänker på när de tänker på en chef, visar en ny undersökning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
kritisk
Beslutsfattande

3 enkla övningar för att öka ditt kritiska tänkande

Har du all fakta på bordet innan ett viktigt beslut tas?

kolla
Beslutsfattande

Här är de hetaste egenskaperna hos en chef just nu

Söker du ett nytt chefsjobb? Då bör du spana in listan med de egenskaper som flest arbetsgivare letar efter under 2019.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
coachledare
Beslutsfattande

Forskning: Elittränarens hemliga metoder avslöjade

Som chef har du mycket att lära av de mest framgångsrika elitidrotts­klubbarna, visar ny forskning