Lär dig lyckodopa jobb-hjärnan

Fast i grå jobbvardag? Vänd det med hjälp av nya Chefboken How to be happy at work. Använd må-bra-forskningen som gör våra hjärnor lyckligare, mer produktiva och kreativa.

”Har du ett team där flera är negativa och oengagerade får du tips här”, lovar redaktör Maria Gerlofson, som har sammanfattat boken.

Chefboken
Text: Chefakademin
Publicerad

Lycka är kanske inte det första vi tänker på när vi pratar om jobbet. Men det borde vi. Lyckliga chefer och medarbetare skapar mer framgång och är nyckeln till att lyckas i kommunikationssamhället. Det är ledarskapsgurun Annie McKee övertygad om. Sedan hon på nära håll blev vittne till 11september-attacken i New York, har hon arbetat för att utveckla värdebaserat ledarskap. Hon är rådgivare till toppledare världen över och har skrivit flera bästsäljande böcker, bland annat tillsammans med Daniel Goleman, frontfiguren inom emotionell intelligens. I höst kom hennes How to be happy at work.

Chefs redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat den för Chefbokens prenumeranter och fick själv några tankeställare på vägen.

Vem rekommenderar du att läsa boken?

”Den som tycker att det är lite småtrist på jobbet och behöver en spark i baken för att ändra på sin situation. Med tanke på hur mycket tid vi är på jobbet är det viktigt att vi mår bra och har kul där. Även den chef som behöver stöd och argument för att leda mer värdestyrt kan inspireras av boken.

Annie McKee är reflekterande och talar om lycka och emotionell intelligens. Samtidigt ger hon också flera verktyg som du både kan använda själv för att bli mer engagerad och glad, och testa på ditt team. Har du ett team där flera är negativa och oengagerade får du tips här.”

Vilken blev den främsta chefsinsikten för dig när du läste boken?
”Att det är lätt hänt att vi vänjer oss vid att ha det halvbra och att det ofta sker successivt i små steg som inte är så tråkiga i sig. Men på det stora hela kan det vara förödande. Jag har varit på väldigt många arbetsplatser där folk inte har det så bra. I boken blir det tydligt hur negativt det är för resultatet och människorna.”

Vad blev du mest inspirerad av i boken?

”Hon skriver om saker jag tänkt länge på, men som kan kännas naivt eller lättviktigt. Hon ger fakta och vetenskaplig tyngd till alla som tror att det är viktigt hur vi mår på jobbet och att vi känner att vi bidrar till världen med något som är bra. Att söka en mening med det vi gör är att mänskligt behov, skriver Annie McKee. Jag tror många organisationer skulle lyckas bättre om de fokuserade mer på vad deras arbete ger andra, än på vad de ger ägarna.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.