Lär dig hantera din rädsla

Säg att du är rädd för att tala inför folk. Det är en rädsla på ganska ytlig nivå. Djupare finns en rädsla för att misslyckas – alltså ett inre tillstånd. Och allra längst in finns den rädsla som all annan rädsla kommer ur: Jag kommer inte att kunna hantera det.

Alla rädslor följer samma mönster. Om du är rädd att konfrontera en besvärlig medarbetare finns den djupare rädslan av att inte vara omtyckt och innerst inne: Jag kommer inte att kunna hantera det.

En person som är slav under sina inre rädslor kommer aldrig att bli en bra chef. I sin rädsla att misslyckas/vara sårbar/avvisas/tappa ansiktet och så vidare tappar personen konturerna. Den som hela tiden väjer för rädslan anpassar sig efter andra människors vilja. Det kan till och med gå så långt att personen inte längre har ett tydligt jag. Detta märker så klart medarbetarna som tycker att chefen glider undan och är svår att få besked ifrån. Chefen vänder kappan efter vinden och lämnar medarbetarna utan förebild.

Och chefen själv känner sig sällan nöjd med sin prestation utan oroar sig i stället för allt som kan inträffa. Hela chefsvardagen drivs av att undvika det man är rädd för. Man är rädd för att fastna i karriären och gör därför sin chef till viljes även om magkänslan säger något annat. Man är rädd för att bli avvisad och håller därför inne med förslag till förändringar.

Hos olika människor är de olika typerna av rädsla olika starka, skriver Susan Jeffers i »Känn rädslan och våga ändå!« (Ica bokförlag). Men det finns vissa sanningar som gäller all rädsla:

1. Rädslan kommer aldrig att försvinna så länge du fortsätter att växa. Det vill säga så fort du utsätter dig för en ny situation kommer du att känna dig rädd.

2. Det enda sättet att bli fri från rädslan för något specifikt är att gå ut och göra just det.

3. Det enda sättet att få bättre självkänsla är att gå ut och göra det man är rädd för.

4. Det är inte bara du som upplever rädsla varje gång du är på okänd mark, det gör alla andra också.

5. Att ta sig igenom rädslan är mindre skrämmande än att leva med den underliggande rädsla som kommer av en känsla av hjälplöshet.

Du får alltså inte tro att rädslan försvinner av sig själv. Hela skillnaden mellan att vara en maktlös och otydlig person och att vara en stark och trygg chef handlar om hur man hanterar sin rädsla. Om man hanterar den med hjälplöshet, det vill säga undviker det man är rädd för, eller med makt, det vill säga erkänner sin rädsla och sedan bemästrar den.

Ofta förnekar vi för oss själva att vi innerst inne är rädda. Vi hittar bortförklaringar för att undvika det vi är rädda för.

»Det är inte läge att ta det där svåra samtalet just nu«, »Jag överlåter gärna åt någon annan att tala«. Det kan till och med vara ganska bekvämt att stanna i den fasen. Men priset är högt.

Till en viss nivå kan du vara chef utan att konfrontera din rädsla. Men vill du nå längre och lysa starkare finns det inga enkla lösningar. Du måste göra det du är allra mest rädd för. Igen och igen och igen. När du har gjort det tillräckligt många gånger försvinner rädslan. Och du kan ta itu med något annat du är rädd för. Till slut kommer du till insikten att»Vad som än händer så kan jag hantera det«. Då kommer du vara en person som andra dras till och gärna vill ledas av.

Fotnot: Artikeln är hämtad ur bilagan Chef.Pocket ”Hitta din personliga ledarstil”

 

 

Relaterade artiklar

semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.
Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.
Hälsa

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Redan småstressad över att komma tillbaka till kontoret? Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Så kopplar du av på riktigt under semestern.
Hälsa

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.