Lär dig hantera din rädsla

Säg att du är rädd för att tala inför folk. Det är en rädsla på ganska ytlig nivå. Djupare finns en rädsla för att misslyckas – alltså ett inre tillstånd. Och allra längst in finns den rädsla som all annan rädsla kommer ur: Jag kommer inte att kunna hantera det.

Alla rädslor följer samma mönster. Om du är rädd att konfrontera en besvärlig medarbetare finns den djupare rädslan av att inte vara omtyckt och innerst inne: Jag kommer inte att kunna hantera det.

En person som är slav under sina inre rädslor kommer aldrig att bli en bra chef. I sin rädsla att misslyckas/vara sårbar/avvisas/tappa ansiktet och så vidare tappar personen konturerna. Den som hela tiden väjer för rädslan anpassar sig efter andra människors vilja. Det kan till och med gå så långt att personen inte längre har ett tydligt jag. Detta märker så klart medarbetarna som tycker att chefen glider undan och är svår att få besked ifrån. Chefen vänder kappan efter vinden och lämnar medarbetarna utan förebild.

Och chefen själv känner sig sällan nöjd med sin prestation utan oroar sig i stället för allt som kan inträffa. Hela chefsvardagen drivs av att undvika det man är rädd för. Man är rädd för att fastna i karriären och gör därför sin chef till viljes även om magkänslan säger något annat. Man är rädd för att bli avvisad och håller därför inne med förslag till förändringar.

Hos olika människor är de olika typerna av rädsla olika starka, skriver Susan Jeffers i »Känn rädslan och våga ändå!« (Ica bokförlag). Men det finns vissa sanningar som gäller all rädsla:

1. Rädslan kommer aldrig att försvinna så länge du fortsätter att växa. Det vill säga så fort du utsätter dig för en ny situation kommer du att känna dig rädd.

2. Det enda sättet att bli fri från rädslan för något specifikt är att gå ut och göra just det.

3. Det enda sättet att få bättre självkänsla är att gå ut och göra det man är rädd för.

4. Det är inte bara du som upplever rädsla varje gång du är på okänd mark, det gör alla andra också.

5. Att ta sig igenom rädslan är mindre skrämmande än att leva med den underliggande rädsla som kommer av en känsla av hjälplöshet.

Du får alltså inte tro att rädslan försvinner av sig själv. Hela skillnaden mellan att vara en maktlös och otydlig person och att vara en stark och trygg chef handlar om hur man hanterar sin rädsla. Om man hanterar den med hjälplöshet, det vill säga undviker det man är rädd för, eller med makt, det vill säga erkänner sin rädsla och sedan bemästrar den.

Ofta förnekar vi för oss själva att vi innerst inne är rädda. Vi hittar bortförklaringar för att undvika det vi är rädda för.

»Det är inte läge att ta det där svåra samtalet just nu«, »Jag överlåter gärna åt någon annan att tala«. Det kan till och med vara ganska bekvämt att stanna i den fasen. Men priset är högt.

Till en viss nivå kan du vara chef utan att konfrontera din rädsla. Men vill du nå längre och lysa starkare finns det inga enkla lösningar. Du måste göra det du är allra mest rädd för. Igen och igen och igen. När du har gjort det tillräckligt många gånger försvinner rädslan. Och du kan ta itu med något annat du är rädd för. Till slut kommer du till insikten att»Vad som än händer så kan jag hantera det«. Då kommer du vara en person som andra dras till och gärna vill ledas av.

Fotnot: Artikeln är hämtad ur bilagan Chef.Pocket ”Hitta din personliga ledarstil”

 

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

streaaa
Hälsa

4 tecken på att saboterar för dig själv genom att stressa

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup
02:12 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

4 steg ut ur kompetensbristen

Video:

Allt fler har svårt att hitta rätt medarbetare. Lösningen? Elisabeth Skol på ManpowerGroup förklarar modellen som gör företag kompetensstarka.

stressaxlar
Hälsa

5 tips: Lyft stressen – från din partners axlar

Med två heltidsarbetande i familjen, ofta båda i chefsposition, bärs det hem en hel del stress och frustration till det som ska vara hemmets lugna vrå.
nystart1
Hälsa

Forskare i Örebro: Förebygg sjukskrivning – med KBT

Det går att förebygga långa sjukskrivningar med KBT-inriktad träning, menar forskare i Örebro.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden