Lär dig hantera din rädsla

Säg att du är rädd för att tala inför folk. Det är en rädsla på ganska ytlig nivå. Djupare finns en rädsla för att misslyckas – alltså ett inre tillstånd. Och allra längst in finns den rädsla som all annan rädsla kommer ur: Jag kommer inte att kunna hantera det.

Alla rädslor följer samma mönster. Om du är rädd att konfrontera en besvärlig medarbetare finns den djupare rädslan av att inte vara omtyckt och innerst inne: Jag kommer inte att kunna hantera det.

En person som är slav under sina inre rädslor kommer aldrig att bli en bra chef. I sin rädsla att misslyckas/vara sårbar/avvisas/tappa ansiktet och så vidare tappar personen konturerna. Den som hela tiden väjer för rädslan anpassar sig efter andra människors vilja. Det kan till och med gå så långt att personen inte längre har ett tydligt jag. Detta märker så klart medarbetarna som tycker att chefen glider undan och är svår att få besked ifrån. Chefen vänder kappan efter vinden och lämnar medarbetarna utan förebild.

Och chefen själv känner sig sällan nöjd med sin prestation utan oroar sig i stället för allt som kan inträffa. Hela chefsvardagen drivs av att undvika det man är rädd för. Man är rädd för att fastna i karriären och gör därför sin chef till viljes även om magkänslan säger något annat. Man är rädd för att bli avvisad och håller därför inne med förslag till förändringar.

Hos olika människor är de olika typerna av rädsla olika starka, skriver Susan Jeffers i »Känn rädslan och våga ändå!« (Ica bokförlag). Men det finns vissa sanningar som gäller all rädsla:

1. Rädslan kommer aldrig att försvinna så länge du fortsätter att växa. Det vill säga så fort du utsätter dig för en ny situation kommer du att känna dig rädd.

2. Det enda sättet att bli fri från rädslan för något specifikt är att gå ut och göra just det.

3. Det enda sättet att få bättre självkänsla är att gå ut och göra det man är rädd för.

4. Det är inte bara du som upplever rädsla varje gång du är på okänd mark, det gör alla andra också.

5. Att ta sig igenom rädslan är mindre skrämmande än att leva med den underliggande rädsla som kommer av en känsla av hjälplöshet.

Du får alltså inte tro att rädslan försvinner av sig själv. Hela skillnaden mellan att vara en maktlös och otydlig person och att vara en stark och trygg chef handlar om hur man hanterar sin rädsla. Om man hanterar den med hjälplöshet, det vill säga undviker det man är rädd för, eller med makt, det vill säga erkänner sin rädsla och sedan bemästrar den.

Ofta förnekar vi för oss själva att vi innerst inne är rädda. Vi hittar bortförklaringar för att undvika det vi är rädda för.

»Det är inte läge att ta det där svåra samtalet just nu«, »Jag överlåter gärna åt någon annan att tala«. Det kan till och med vara ganska bekvämt att stanna i den fasen. Men priset är högt.

Till en viss nivå kan du vara chef utan att konfrontera din rädsla. Men vill du nå längre och lysa starkare finns det inga enkla lösningar. Du måste göra det du är allra mest rädd för. Igen och igen och igen. När du har gjort det tillräckligt många gånger försvinner rädslan. Och du kan ta itu med något annat du är rädd för. Till slut kommer du till insikten att»Vad som än händer så kan jag hantera det«. Då kommer du vara en person som andra dras till och gärna vill ledas av.

Fotnot: Artikeln är hämtad ur bilagan Chef.Pocket ”Hitta din personliga ledarstil”

 

 

Relaterade artiklar

sjukpajobbet
Hälsa

Undersökning: Sex av tio går sjuka till jobbet

Vabruari hägrar och kurvan över fall av influensa pekar allt brantare uppåt. Sex av tio säger att de går tillbaka till jobbet innan de blivit helt friska.
skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.
fokus
Hälsa

Träna fokus – med din ”inre chef”

Chefens verklighet är så komplex att det är svårt att hålla i längden utan mindtraining och ökat fokus.
grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.