Lär dig hantera din rädsla

Säg att du är rädd för att tala inför folk. Det är en rädsla på ganska ytlig nivå. Djupare finns en rädsla för att misslyckas – alltså ett inre tillstånd. Och allra längst in finns den rädsla som all annan rädsla kommer ur: Jag kommer inte att kunna hantera det.

Alla rädslor följer samma mönster. Om du är rädd att konfrontera en besvärlig medarbetare finns den djupare rädslan av att inte vara omtyckt och innerst inne: Jag kommer inte att kunna hantera det.

En person som är slav under sina inre rädslor kommer aldrig att bli en bra chef. I sin rädsla att misslyckas/vara sårbar/avvisas/tappa ansiktet och så vidare tappar personen konturerna. Den som hela tiden väjer för rädslan anpassar sig efter andra människors vilja. Det kan till och med gå så långt att personen inte längre har ett tydligt jag. Detta märker så klart medarbetarna som tycker att chefen glider undan och är svår att få besked ifrån. Chefen vänder kappan efter vinden och lämnar medarbetarna utan förebild.

Och chefen själv känner sig sällan nöjd med sin prestation utan oroar sig i stället för allt som kan inträffa. Hela chefsvardagen drivs av att undvika det man är rädd för. Man är rädd för att fastna i karriären och gör därför sin chef till viljes även om magkänslan säger något annat. Man är rädd för att bli avvisad och håller därför inne med förslag till förändringar.

Hos olika människor är de olika typerna av rädsla olika starka, skriver Susan Jeffers i »Känn rädslan och våga ändå!« (Ica bokförlag). Men det finns vissa sanningar som gäller all rädsla:

1. Rädslan kommer aldrig att försvinna så länge du fortsätter att växa. Det vill säga så fort du utsätter dig för en ny situation kommer du att känna dig rädd.

2. Det enda sättet att bli fri från rädslan för något specifikt är att gå ut och göra just det.

3. Det enda sättet att få bättre självkänsla är att gå ut och göra det man är rädd för.

4. Det är inte bara du som upplever rädsla varje gång du är på okänd mark, det gör alla andra också.

5. Att ta sig igenom rädslan är mindre skrämmande än att leva med den underliggande rädsla som kommer av en känsla av hjälplöshet.

Du får alltså inte tro att rädslan försvinner av sig själv. Hela skillnaden mellan att vara en maktlös och otydlig person och att vara en stark och trygg chef handlar om hur man hanterar sin rädsla. Om man hanterar den med hjälplöshet, det vill säga undviker det man är rädd för, eller med makt, det vill säga erkänner sin rädsla och sedan bemästrar den.

Ofta förnekar vi för oss själva att vi innerst inne är rädda. Vi hittar bortförklaringar för att undvika det vi är rädda för.

»Det är inte läge att ta det där svåra samtalet just nu«, »Jag överlåter gärna åt någon annan att tala«. Det kan till och med vara ganska bekvämt att stanna i den fasen. Men priset är högt.

Till en viss nivå kan du vara chef utan att konfrontera din rädsla. Men vill du nå längre och lysa starkare finns det inga enkla lösningar. Du måste göra det du är allra mest rädd för. Igen och igen och igen. När du har gjort det tillräckligt många gånger försvinner rädslan. Och du kan ta itu med något annat du är rädd för. Till slut kommer du till insikten att»Vad som än händer så kan jag hantera det«. Då kommer du vara en person som andra dras till och gärna vill ledas av.

Fotnot: Artikeln är hämtad ur bilagan Chef.Pocket ”Hitta din personliga ledarstil”

 

 

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

maten
Hälsa

Studie: Du kan vara vältränad – men ändå ohälsosam

Har du hälsoproblem trots att du springer maraton, åker Vasa­lopp, lyfter vikter och cyklar?
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
trender-6
Hälsa

Årets 10 hetaste träningstrender – för chefer

Sugen på en nystart i träningen? Då bör du kolla in de hetaste träningstrenderna som passar bra för chefer.
stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

forstaelse
Arbetsmiljö

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.
stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar nu vilka effekter det fått.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden