Kry-chefen bryter tystnaden

Nu bemöter vd:n för nätläkarplattformen Kry den allvarliga kritik som riktats mot bolaget för att dränera den vanliga vården på resurser.

Hälsa
Publicerad
Johannes Schildt på Kry

Under corona-pandemin har intresset för privata vårdplattformen Kry rusat, med en tillväxt som pekar spikrakt uppåt. Samtidigt har kritiken mot bolaget nått stormstyrka, efter en DN-granskning om att bolaget via oklar information i sin app lurar till sig patienter, framförallt ”lätta” och särskilt lönsamma fall, och därmed dränerar den vanliga vården på resurser.

Exempelvis skrev socialminister Lena Hallengren (S) på Twitter: ”Rapporterna om hur patienter blivit omlistade till en annan mottagning utan att ha förstått har gjort mig förbannad. Såhär ska det inte gå till i vården”.

På torsdagen var både Hallengren och Schildt gäster på Chefdagen. I en intervju med Cissi Elwin på scenen bemötte Kry:s vd Johannes Schildt kritiken.

”Det handlar om ett missförstånd. Vi listar som alla andra. Patienten gör ett aktivt val”, säger han.

”Det är jättekul att så många anlitat oss. Det är väldigt tydligt att det vi erbjuder är en viktig del av vården framåt”, säger Johannes Schildt och fortsätter:

”Kritiken som riktas mot oss kommer aldrig från den enskilda patienten, utan främst från den traditionella vården. Jag förstår att vi provocerar, för vi gör något annorlunda. Men om det vi gjort inte varit bra, hade vi aldrig haft två miljoner patienter.”

Kry har tidigare uppgivit att bolaget gör kontinuerliga förändringar i sin app för att göra det så tydligt som möjligt vad en listning hos bolaget innebär.

Efter Johannes Schildt klev Lena Hallengren upp på scenen. Hon å sin sida uttryckte frustration över att patienter i vården alltmer ses som kunder, och menade att de digitala vårdbolagens marknadsföring är vilseledande.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden