Kristina Lindhe: ”Jag har aldrig varit rädd”

Karriär
Text:
Publicerad
Kristina Lindhe, vd Lexington.

För 18 år sedan la Kristina Lindhe grunden till sitt livsverk, Lexington, som tillverkar och säljer kläder och inredning.

Då bestod företaget av henne själv. I dag jobbar omkring 150 anställda i bolaget och varumärket finns representerat på cirka 900 försäljningsställen i Europa, USA och Asien.

Innan hon startade Lexington hade Kristina Lindhe drivit två andra företag som hon hade varit tvungen att lägga ner. Trots detta tvivlade hon aldrig på att det nya bolaget skulle bli framgångsrikt.

”På ett sätt kan man väl säga att jag var naiv. Men jag var väldigt övertygad om att vi skulle lyckas och det har jag varit hela tiden. Det har varit en målbild, att vi skulle vara ett internationellt varumärke och finnas i flera butiker. Jag har alltid varit väldigt säker på att själva konceptet skulle fun-gera”, säger Kristina Lindhe.

Målfokuseringen går igen även i mycket annat av det hon gör. Själv tror hon att det har att göra med att hon sysslade med idrott som ung och att det passar hennes tävlingsinstinkt. Och så gillar hon ”det som är mätbart”.

Betoningen på tydliga mål fyller dessutom en viktig funktion i Kristina Lindhes ledarskap. Det var något hon fick lära sig under den korta period då hon arbetade som lärare innan hon gav sig in i modebranschen.

”Om du ska få människor som du jobbar med att förstå vad du vill göra, måste du vara väldigt tydlig så att det inte blir för mycket egna tolkningar. Tydligheten gör att alla vet vart ni ska och jobbar mot samma sak.”

När Kristina Lindhe valde att starta företag var det många som tyckte att hon var modig. Men det är ett begrepp som hon inte känner igen sig själv i.

”Att vara modig innebär att man utmanar en rädsla. Och jag har aldrig känt den rädslan. Jag tror inte att jag riktigt tar in de där sakerna som gör att man blir rädd. Jag kan tänka på vad som kan gå snett, men jag lägger inte fokus på det”, säger hon och tillägger:

”Om det går snett får man ta det då. Så fungerar det för mig och säkert också för väldigt många andra entreprenörer och företagsledare. Du har på något sätt med dig en plan B hela tiden.”

En annan sak som hon har lärt sig under åren som företagsledare är att det är bättre att satsa på att utveckla sina styrkor i stället för att försöka förbättra sina svagheter. Det är först då som du kan bli riktigt bra, menar hon.

”Om du förbättrar dina svagheter kommer du bara en viss bit. Om du däremot jobbar med dina styrkor kommer du så mycket längre. Sedan måste du självklart jobba med vissa svagheter också, men jag tycker att det är dumt att lägga all energi på att förbättra dem i stället för att satsa på det du är bra på.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden