Kristina Colliander: ”Börja i det lilla”
Alla med barn, barnbarn eller förkärlek för Bolibompa har säkert noterat mångfalden i SVT:s barnproduktioner. Barnkanalen spretar åt alla möjliga håll – och det är precis det som är meningen. I det arbetet har cheferna en viktig roll att göra de uppsatta riktlinjerna begripliga för medarbetarna.
”Vi är till för Sveriges barn och alla ska kunna identifiera sig i vårt utbud. Därför är mångfaldsarbetet jätteviktigt”, säger Kristina Colliander, programchef för SVT Barn Stockholm.
Hur gör ni rent konkret?
”Jag kallar det representativt mångfaldsarbete: Vi går helt enkelt in och tittar på det vi producerar redan i utvecklingsprocessen. Vi tänker brett och ställer detaljfrågor: Varför kan inte de här två pojkdockorna i Mini-Mello bli kära i varandra, till exempel? Kan vi ha fler namn på karaktärerna som inte är svenskklingande? Vem håller i verktygen? Hur ser rollbesättningen ut? Det handlar om att gå in i det dagliga arbetet och göra aktiva val.”
Är det viktigt att ha mätbara mål?
”Ja, eftersom förändringen sker i det konkreta, dagliga arbetet. Bolibompa-redaktionen har till exempel en lång checklista som de stämmer av varje vecka. Och vi med nyckelfunktioner har ett Excel-ark som vi jämför oss mot varje år: Vad vi har gjort, vad vi skulle kunna göra bättre.”
”Samtidigt är det viktigt att inte göra en alltför stor grej av mångfaldsarbetet. Börja inte med att skriva stora, fantastiska policys utan titta i det lilla. På en låg nivå är det lättare att se vad du kan påverka. Lyft fram det som faktiskt görs: Kan du sätta upp det som ett lönekriterium, till exempel? Och viktigast av allt: Glöm inte att gå igenom för dig själv och dina medarbetare varför det här är viktigt att jobba med för just er, i er organisation.”
Varför är det viktigt för er?
”Det vi sänder ut och visar påverkar en hel generation – det innebär ett stort ansvar. Vi vill bidra till hur barn ser på Sverige, på hur Sverige faktiskt ser ut i dag.”
Med anledning av denna undersökning om mångfald har Chef intervjuat ett antal chefer som lyckats med mångfaldarbetet. Läs om dem här:
– Paki Holvander, mångfaldsstrateg Södertälje kommun: ”Jag är allergisk mot begreppet magkänsla”
– Azita Shariati, vd Sodexo: ”Hymla inte med mångfalden”
– Raymond Mankowitz, kommunikationschef McDonalds: ”Sänk trösklarna och utbilda själva”
– UNDERSÖKNING: Mångfald inte på ledningens agenda (huvudtext)
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.