Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Det finns mycket att lära sig om krisledarskap genom att studera zombieattacker på film. Illustration: Linnea Blixt

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

Zombierna anfaller. Hur agerar du som chef? ”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.

Zombier har övertagit världen. En liten grupp militärer och forskare håller sig undan i en isolerad bunker. Nu försöker de hitta ett sätt att kontrollera de människoätande zombierna och få de döda att stanna i sina gravar.

Det är grundhistorien i Day of the dead, en kultförklarad skräckfilm från 1985 som blivit föremål för en unik forskningsstudie där huvudpersonerna granskas ur ett ledarskapsperspektiv.

Forskarna som utfört studien, professorn i företagsekonomi Markus Hällgren vid Umeå universitet samt professor emeritus i organisationsvetenskap, David Buchanan vid Cranfielduniversitetet i Storbritannien, inser förstås att händelseförloppet i zombiefilmen inte är någon exakt bild av verkligheten. Vilket är en del av poängen:

”Det är knappast på grund av några realistiska skildringar av vardagslivet som filmen är intressant som forskningsobjekt. Utan för att den utmanar våra föreställningar, och tillåter oss att från en säker utsiktsplats studera en omfattande och komplicerad kontext där rollfigurerna ställs inför mängder av ledarskapsproblem”, säger Markus Hällgren och tillägger att den här typen av så kallade proxystudier blivit en allt vanligare källa till inspiration och nya idéer i forskningsvärlden.

Den fantasifulla handlingen till trots finns en hel del i zombiefilmen som går att applicera på verkligt ledarskap. Likt rollfigurerna i bunkern riskerar nämligen nästan alla organisationer och ledare att plötsligt och utan förvarning hamna i en allvarlig kris, påpekar forskarna i studien som publicerats i vetenskapliga tidskriften Management Learning.

Om inte på grund av zombier så till följd av svåra olyckor, terrordåd, cyberattacker, extrema väderhändelser och liknande. Situationer där kompetent ledarskap ofta är en fråga om liv och död. En lärdom från Day of the dead är att den mest lämpade krisledaren kan vara någon helt annan än man i förstone föreställer sig, förklarar Markus Hällgren.

”Ett gott ledarskap i krislägen handlar till stor del om förmågan att anpassa sig till den yttre miljön, lyssna på medarbetarna och förstå hur gruppdynamiken förändrar sig. I filmen ser vi hur allt detta fallerar, vilket hotar gruppens överlevnad”, säger han.

arbetstidsforkortning1800x1013

Läs också: Visst funkar sex timmars arbetsdag

Zombiefilmen börjar med att forskaren Sarah Bowman försöker få kontroll över situationen. Hennes ledarskap utmanas av tre soldater som anser sig ha större kunskaper i krishantering vilket gör Bowman allt mer aggressiv. Resultatet blir ett ledarskapsvakuum med stress, oro och uruselt samarbete.

I nästa fas är det armékaptenen Rhodes som tar kommandot och åtminstone delvis får bunkergängets förtroende att arbeta fram en lösning i kampen mot zombierna. Trots sin formella befälsgrad och en mängd typiska extremfallsledaregenskaper – fasthet, beslutsamhet och en vilja att agera snabbt – går det inte särskilt bra.

”Anledningen är att han inte förstår gruppens behov. Rhodes saknar flera av de egenskaper som enligt forskningen visat sig vara värdefulla för ett effektivt ledarskap i extrema situationer: Förmågan att hantera osäkerhet, realism, fallenhet att inspirera, upprätthållandet av goda relationer och även humor. I praktiken är det ett dysfunktionellt ledarskap han uppvisar”, säger Markus Hällgren.

margot-2

Läs också: Margot Wallström: ”Jag är inte rädd för att ta beslut”

sin strävan att upprätthålla auktoriteten förfaller Rhodes i ilska, hotelser och våld, vilket bidrar till att en av honom initierad zombiejakt spårar ur. Medarbetare som inte vill lyda order avrättas. Kort sagt: kaos.

”Rhodes beter sig just som man inte bör göra i ett krisläge, med auktoritära beslut som inte på något sätt vägs upp av empati, respekt eller samarbetsvilja. Det är ett obalanserat krisledarskap som i onödan sätter människoliv på spel”, säger Markus Hällgren.

Ur kaoset uppstår så en självstyrande grupp på tre personer. Någon tydlig ledare finns inte, men tack vare gott samarbete, öppenhet för idéer och medlemmarnas respektive expertkunskaper i vetenskap, krigföring och helikopterkörning lyckas gruppen ändå bekämpa zombierna och åtminstone tillfälligt försätta sig i säkerhet. Om det sättet att jobba i högre grad präglat händelseförloppet skulle zombiekrisen sannolikt fått en lyckligare utgång, även om det lett till en mindre spännande film.

”Exemplet visar hur den som innehar det formella ledarskapet kan behöva ta ett steg tillbaka i en krissituation, fördela ansvaret till dem längre ner i kedjan, erkänna att man inte behärskar allt och ge medarbetare med specifika expertkunskaper stort förtroende att lösa situationen.”

”I princip all forskning visar också att en hållbar krisorganisation bör fördela ansvaret på det viset, till dem som befinner sig närmast krisen som sådan. Det kräver en hel del ödmjukhet från ledarna överst i hierarkin, och att toppcheferna verkligen lyssnar på sina medarbetare.”

Hur lätt är det i en extremt pressad situation?

”Det är nog långt ifrån lätt – men det går att träna på. Om man inte utvecklar krisledarskapet när det råder normalläge, hur ska man förvänta sig att det fungerar när det blir kris? Att det bästa krisledarskapet inte nödvändigtvis finns koncentrerat i en enda person, utan utgörs av de kombinerade egenskaperna hos flera olika medarbetare, är något som rätt tydligt illustreras i Day of the dead”, säger Markus Hällgren.

ca-marknadsbit2_cissi
Chefakademin

Ta ansvar för ditt lärande

Chefakademin är den självklara startpunkten när du söker chefs-och ledarskapsutbildningar. Ta ansvar för ditt lärande – det har aldrig varit enklare.

Relaterade artiklar

Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.

 

Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.
Konflikthantering

Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt"

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

chefdilemmacissielwinmicaelbyden
Konflikthantering

Nytt poddavsnitt: Cissi möter Årets Chef

I nya avsnittet av podden Chef Dilemma sätts Micael Bydéns ledarskap på prov när Chefs chefredaktör Cissi Elwin ställer honom inför en rad tänkta dilemman.