kritiken

Klara svåra feedbacken – prata bara om dig själv

Att lämna feedback som mottagaren antagligen kommer att ogilla är ingen picknick. Med jag-perspektivet vänder du på steken och får kritiken att landa mjukt.

Som chef har du säkert bävat över att behöva ge feedback på något som faktiskt inte var bra alls – utan tvärtom riktigt, riktigt dåligt. Och vi vet nog alla hur synpunkterna kan komma att tas emot i andra änden: nämligen med dimridåer av bortförklaringar och förnekelse, som hamnar i vägen för all typ av förbättrande utveckling. Hur kan du återkoppla och samtidigt undvika att din medarbetare gräver ner sig i försvarsställning?

Anki Udd, ledarskapsexpert hos Ledarna och följeslagare i Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer, lyfter fram jag-budskapet som en vattentät metod för dig som behöver ge respons av det mindre populära slaget. Genom att låta alla punkter utgå helt från dig själv – dina egna observationer, dina egna känslor, dina egna reaktioner – finns det ingen öppning för motparten att gå i försvar. Denne kan ju inte gärna ifrågasätta vad du har upplevt, eller hur?

När fokus flyttas från person till sakförhållande undviker du också att medarbetaren känner sig attackerad eller uthängd. Denne får därmed lättare att ta till sig budskapet. Ett anklagande och generaliserande påstående som ”Du kommer alltid för sent och slarvar med dina arbetsuppgifter” har mycket små chanser att tas emot väl.

Experten: Anki Udd

Anki Udd har mångårig erfarenhet som HR-specialist och ledarskapsutvecklare i olika organisationer och företag. De senaste 14 åren har hon arbetat som ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna. Anki Udd utbildar varje år ett stort antal chefer i ämnet konflikthantering.

Säg då hellre: ”Jag märkte att du kom in klockan 10 i måndags. Det kändes tråkigt att du missade min presentation på morgonmötet, jag tror den hade varit intressant för dig. Nu behöver jag hålla en separat briefing med dig, och hamnar efter med mina egna uppgifter. Jag skulle vilja att du prioriterade våra gemensamma möten, eller hör av dig om du inte kan vara med”.

I ett bra jag-budskap beskriver du någonting konkret, som mottagaren har alla chanser att göra någonting åt. Förklara hur problemet får dig att känna, och vilka de eventuella konsekvenserna blir. Dessutom kommer du med ett lösningsförslag att gå vidare med.

tuffabeskeed

Läs också: Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Dessa fraser kan vara användbara när du bygger upp ditt jag-budskap:

  • ”Det här är vad jag tycker”
  • ”Jag baserar mitt beslut på…”
  • ”Jag kom fram till den här slutsatsen eftersom…”
  • ”Jag skulle verkligen vilja veta vad du tycker om det här.”
  • ”Tycker du det är något som inte håller i mitt argument?”
  • ”Ser du på situationen annorlunda?”

I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer ger Anki Udd fler matnyttiga tips på hur du tar dig an svåra situationer på arbetsplatsen, ökar ditt självförtroende och förebygger konflikter.

Bli en mästare på konflikthantering

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.