kritiken

Klara svåra feedbacken – prata bara om dig själv

Att lämna feedback som mottagaren antagligen kommer att ogilla är ingen picknick. Med jag-perspektivet vänder du på steken och får kritiken att landa mjukt.

Som chef har du säkert bävat över att behöva ge feedback på något som faktiskt inte var bra alls – utan tvärtom riktigt, riktigt dåligt. Och vi vet nog alla hur synpunkterna kan komma att tas emot i andra änden: nämligen med dimridåer av bortförklaringar och förnekelse, som hamnar i vägen för all typ av förbättrande utveckling. Hur kan du återkoppla och samtidigt undvika att din medarbetare gräver ner sig i försvarsställning?

Anki Udd, ledarskapsexpert hos Ledarna och följeslagare i Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer, lyfter fram jag-budskapet som en vattentät metod för dig som behöver ge respons av det mindre populära slaget. Genom att låta alla punkter utgå helt från dig själv – dina egna observationer, dina egna känslor, dina egna reaktioner – finns det ingen öppning för motparten att gå i försvar. Denne kan ju inte gärna ifrågasätta vad du har upplevt, eller hur?

När fokus flyttas från person till sakförhållande undviker du också att medarbetaren känner sig attackerad eller uthängd. Denne får därmed lättare att ta till sig budskapet. Ett anklagande och generaliserande påstående som ”Du kommer alltid för sent och slarvar med dina arbetsuppgifter” har mycket små chanser att tas emot väl.

Experten: Anki Udd

Anki Udd har mångårig erfarenhet som HR-specialist och ledarskapsutvecklare i olika organisationer och företag. De senaste 14 åren har hon arbetat som ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna. Anki Udd utbildar varje år ett stort antal chefer i ämnet konflikthantering.

Säg då hellre: ”Jag märkte att du kom in klockan 10 i måndags. Det kändes tråkigt att du missade min presentation på morgonmötet, jag tror den hade varit intressant för dig. Nu behöver jag hålla en separat briefing med dig, och hamnar efter med mina egna uppgifter. Jag skulle vilja att du prioriterade våra gemensamma möten, eller hör av dig om du inte kan vara med”.

I ett bra jag-budskap beskriver du någonting konkret, som mottagaren har alla chanser att göra någonting åt. Förklara hur problemet får dig att känna, och vilka de eventuella konsekvenserna blir. Dessutom kommer du med ett lösningsförslag att gå vidare med.

tuffabeskeed

Läs också: Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Dessa fraser kan vara användbara när du bygger upp ditt jag-budskap:

  • ”Det här är vad jag tycker”
  • ”Jag baserar mitt beslut på…”
  • ”Jag kom fram till den här slutsatsen eftersom…”
  • ”Jag skulle verkligen vilja veta vad du tycker om det här.”
  • ”Tycker du det är något som inte håller i mitt argument?”
  • ”Ser du på situationen annorlunda?”

I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer ger Anki Udd fler matnyttiga tips på hur du tar dig an svåra situationer på arbetsplatsen, ökar ditt självförtroende och förebygger konflikter.

Bli en mästare på konflikthantering

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.