kritiken

Klara svåra feedbacken – prata bara om dig själv

Att lämna feedback som mottagaren antagligen kommer att ogilla är ingen picknick. Med jag-perspektivet vänder du på steken och får kritiken att landa mjukt.

Som chef har du säkert bävat över att behöva ge feedback på något som faktiskt inte var bra alls – utan tvärtom riktigt, riktigt dåligt. Och vi vet nog alla hur synpunkterna kan komma att tas emot i andra änden: nämligen med dimridåer av bortförklaringar och förnekelse, som hamnar i vägen för all typ av förbättrande utveckling. Hur kan du återkoppla och samtidigt undvika att din medarbetare gräver ner sig i försvarsställning?

Anki Udd, ledarskapsexpert hos Ledarna och följeslagare i Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer, lyfter fram jag-budskapet som en vattentät metod för dig som behöver ge respons av det mindre populära slaget. Genom att låta alla punkter utgå helt från dig själv – dina egna observationer, dina egna känslor, dina egna reaktioner – finns det ingen öppning för motparten att gå i försvar. Denne kan ju inte gärna ifrågasätta vad du har upplevt, eller hur?

När fokus flyttas från person till sakförhållande undviker du också att medarbetaren känner sig attackerad eller uthängd. Denne får därmed lättare att ta till sig budskapet. Ett anklagande och generaliserande påstående som ”Du kommer alltid för sent och slarvar med dina arbetsuppgifter” har mycket små chanser att tas emot väl.

Experten: Anki Udd

Anki Udd har mångårig erfarenhet som HR-specialist och ledarskapsutvecklare i olika organisationer och företag. De senaste 14 åren har hon arbetat som ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna. Anki Udd utbildar varje år ett stort antal chefer i ämnet konflikthantering.

Säg då hellre: ”Jag märkte att du kom in klockan 10 i måndags. Det kändes tråkigt att du missade min presentation på morgonmötet, jag tror den hade varit intressant för dig. Nu behöver jag hålla en separat briefing med dig, och hamnar efter med mina egna uppgifter. Jag skulle vilja att du prioriterade våra gemensamma möten, eller hör av dig om du inte kan vara med”.

I ett bra jag-budskap beskriver du någonting konkret, som mottagaren har alla chanser att göra någonting åt. Förklara hur problemet får dig att känna, och vilka de eventuella konsekvenserna blir. Dessutom kommer du med ett lösningsförslag att gå vidare med.

tuffabeskeed

Läs också: Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Dessa fraser kan vara användbara när du bygger upp ditt jag-budskap:

  • ”Det här är vad jag tycker”
  • ”Jag baserar mitt beslut på…”
  • ”Jag kom fram till den här slutsatsen eftersom…”
  • ”Jag skulle verkligen vilja veta vad du tycker om det här.”
  • ”Tycker du det är något som inte håller i mitt argument?”
  • ”Ser du på situationen annorlunda?”

I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer ger Anki Udd fler matnyttiga tips på hur du tar dig an svåra situationer på arbetsplatsen, ökar ditt självförtroende och förebygger konflikter.

Bli en mästare på konflikthantering

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.

Många säger inte ifrån vid etiska övertramp på jobbet.
Konflikthantering

Därför säger vi inte ifrån på jobbet

Nio av tio svenskar tycker att etik på arbetsplatsen är viktigt. Men nästan hälften – även chefer – säger inte ifrån om de uppmärksammar ett orättvist agerande, visar en ny undersökning.

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.