Person som ser uppgiven ut vid skrivbord

Känner du dig ouppskattad av din chef? Här är 5 tips för förändring

Osynlig, tagen för given och klent med uppskattning på jobbet? Du är inte ensam. Men det finns hopp – det går att motivera sig ändå.

Medan många sliter som aldrig förr i dessa svåra tider, är det åtskilliga som känner sig ouppskattade på jobbet. En färsk rapport från undersökningsplattformen Workhuman visar att 49 procent av de tillfrågade inte ens fått ett ”tack” från sin chef under covid 19-pandemin – ett ganska nedslående resultat.

Frågan är då vad du kan göra för att få mer energi och motivation när uppskattningen för ditt arbete lyser med sin frånvaro. Turligt nog finns ett antal konkreta steg att följa när du känner dig ouppskattad på jobbet, rapporterar Forbes.

1. Gör en avstämning

Ta ett steg tillbaka och upprätta en lista över dina senaste framgångar och prestationer. Är prestationsnivån över dina kollegors? Fråga dig själv om dina negativa känslor är befogade. Du kan mycket väl vara uppskattad, men utan att få så mycket feedback för det. En pandemi innebär när det kommer till kritan att alla är extra pressade, även din chef. Sök stöd från en mentor eller kollega och fråga dig om ditt behov av uppskattning är realistiskt.

2. Tala med chefen

Är du tillräckligt tydlig kring ditt behov av uppskattning? Boka ett samtal med din chef där ni går igenom dina prestationer och hur du upplever din situation. Det kan vara så enkelt att din chef fullständigt kan ha missat ditt behov av återkoppling, eller så är chefen så upptagen att den inte märkt din frustration. Om du misstänker att så är fallet gäller det att tala ut. Förklara att du ibland känner dig tagen för given, och prata fritt om tänkbara vägar till större motivation. Om inte annat, leder en sådan diskussion till att din chef vet var du står.

3. Öka din synlighet

Försök kasta ljus över vad du och ditt team sysslar med. Det mest självklara sättet är att höja rösten mer på interna möten. Anmäl dig som frivillig till presentationer och tvär-funktionella funktioner på jobbet – det brukar vara ett bra sätt att märkas mer utanför dina ordinarie ansvarsområden. Glöm inte att berömma andra! Att erkänna kollegornas prestationer lyfter inte bara din och deras synlighet, utan kan också förbättra organisationens generella resultat.

Jobbintervju

Läs också: 10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

4. Var självmotiverad

Att bli uppskattad för sitt jobb är toppen, men du kan inte alltid räkna med beröm som kommer utifrån. För att uppnå en långvarig karriäruppfyllelse, behöver du finna en mening med jobbet i sig. Effektiv egen-motivering står högt på listan över det som särskiljer högpresterare från andra. Så hur kan du hjälpa dig själv framåt, även om du inte får någon vidare uppskattning på jobbet? Klappa dig själv på axeln. Avsätt tid för att dokumentera dina prestationer och segrar. Fokusera på de inslag i arbetet som du gillar, och sätt upp specifika mål. När du väl når en milstolpe, belöna dig själv med en semesterdag eller något extra gott. Firande av de små vinsterna gör det mer sannolikt att du uppnår dina långsiktiga mål.

5. Överväg en förändring

Om du har provat allt och ändå känner dig ouppskattad på jobbet, kan det vara dags att överväga att byta jobb eller växla karriär. En dålig chef eller giftig jobb-kultur kan i längden köra slut på vem som helst. Spana efter alternativa jobb, eller tjänster i din nuvarande organisation, men överväg samtidigt vad du kan eventuellt kommer att behöva ge upp. En förändring kan förbättra ditt psykiska och fysiska välmående i det långa loppet.

Handskakning

Läs också: 5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Extrovert som jobbar hemifrån
Arbetsmiljö

Extroverta klarar hemarbetet bäst

Utåtriktade människor klarar omställningen till distansarbete bäst, visar en studie från Netigate.
Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, berättar om arbetet med att återfå förtroendet efter en barnarbetesskandal hos en underleverantör i Pakistan.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

"Man är aldrig så bra som man tror"

Skandalrubriker om barnarbete orsakade en kris på Stora Enso.
Men ett par år senare utsågs de till Sveriges mest hållbara bolag. Sverigechefen Per Lyrvall berättar om vägen dit.

Jarno Vanhatapio och Cissi Elwin i Chefs poddstudio; Chef Dilemma
Karriär

Jarno Vanhatapio, vd Na-kd: ”Jag känner att jag är en bedragare”

”Det spelar ingen roll hur många miljardbolag jag skapar. Jag har alltid känt mindervärdeskomplex. Att jag är en lågt utbildad invandrare”, förklarar Jarno Vanhatapio, grundare och vd för miljardbolaget Na-kd, i nya avsnittet av podden Chef Dilemma.
Johnny Warström sitter på en soffkant.
Arbetsmiljö

Här är företaget där ingen får jobba mer än 40 timmar per vecka

På Mentimeter får ingen av medarbetarna under några omständigheter jobba mer än 40 timmar i veckan. ”Det får oss att prioritera smartare”, säger Johnny Warström, vd.
Fanny Widman sitter på en bänk.
Karriär

Ny bok av Fanny Widman: "Det är nog nu"

Vi är inte så jämställda som vi tror. Det förstod Fanny Widman när hon intervjuade hundratals yrkeskvinnor. I boken Det är nog nu ger hon konkreta råd om hur vi kan förändra attityder och normer.

jobbensomforsvinner1800
Karriär

Lista: 10 framtidsjobb – och 10 yrken som försvinner

Världen står inför ett gigantiskt skifte på arbetsmarknaden: på bara fem år försvinner 85 miljoner jobb, samtidigt som 97 miljoner skapas, enligt World Economic Forum.
När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

5 steg: Växla till det nya sättet att jobba med innovation

Ny forskning visar att det behövs en koppling till ansvarsfullt ledarskap om bolag ska lyckas med sin innovation på lång sikt.
Här är fem steg för chefer och företag som vill hamna på rätt spår.

trendervecka44
Karriär

Veckans 3 viktigaste trender inom ledarskap

Varje vecka väljer Chefs redaktion ut tre trender inom ledarskap, arbetsliv och karriär. Den här gången handlar det om ett ledarskap som blir än viktigare i kris, en god digital jul och att vara svart kvinna på kontor.