John Mellkvist: ”Även unga oroas av ålderism”

Årets superkommunikatör 2019, John Mellkvist, skriver i boken Välj din ålder om våra förlegade attityder till ålder. Vi behöver se fördelarna med alla olika åldrar, menar han.

Arbetsmiljö
Text: Maria Gerlofson
Publicerad
John Mellkvist och omslaget på hans bok Välj din ålder

Vad fick dig att skriva boken?
”Jag ville samla det jag gjort sedan jag började driva frågan om ålderism och ta pulsen på åldersbegreppet.”

Vilket är ditt viktigaste budskap?
”Att det finns tid – det är aldrig för sent. Jag vill ge mer hopp och framtidstro oavsett ålder. Vi hänger lätt kvar i gamla åldersattityder, särskilt här i Sverige. Vi tycker att vi är för unga eller för gamla och ser inte potentialen i den ålder vi har.

Vad menar du med ”välj din ålder”?
”Om du blir vän med din ålder och accepterar den, väljer du den nuvarande – med insikten att varje ålder har sina fördelar.”

Vad är att använda sin inre kompass?
”Det handlar om att ta ut en riktning genom att inventera och formulera dina styrkor och svagheter, och sådant du vill göra mer eller mindre av. Gör listor. Det blir konkret och du ser lättare om du är på rätt plats.”

Vad ska jag tänka på när det gäller min syn på ålder?
”Utgå från att din personal tänker på sin ålder och i många fall oroas av den – så lyft ämnet. Dold ålderism är den farligaste, eftersom den inte går att bemöta. Formu­lera en tydlig ålderspolicy och använd öppna, inkluderande åldersformuleringar i intern och extern kommunikation. Sträva efter en bra åldersspridning och satsa på alla generationer – det stärker medarbetarkulturen.”

Vad har du lärt dig som influerare inom ålderismen?
”Att många har väntat på ett varaktigt samtal om ålder och att även unga oroas av ålder­ism. De upplever ofta stress, prestationshets och att de måste hinna väldigt mycket på kort tid i karriären, samtidigt som de ska bilda familj. Många unga reagerar också på att äldre behandlas illa i arbets­livet.”

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden