Jan Carlzon, tidigare vd, SAS, får Chefgalans Stora hederspris 2016

Evenemang
Publicerad
Jan Carlzon. Foto: Mentor

På kursen The Jan Carlzon: CEO at SAS Case på Harvard Business School i Massachusetts, USA, fick masterstudenterna under många år detaljstudera hur Jan Carlzon lyckades vända det ekonomiskt sargade SAS till världens bästa flygbolag.

Vinnaren av Hederspriset ska vara en person som satt avtryck, nationellt och internationellt. Och visst har han synts som ledare.

I övergången mellan gammalt och nytt såg Jan Carlzon hur det faktiskt var människorna som utgjorde affären. Att företagande handlade om kunder och medarbetare.

Riv pyramiderna, hans ledarbibel från 1985, är översatt till 22 språk och säljs fortfarande i tusentals exemplar i Sydkorea, Japan, Brasilien och USA. Den kärleksfulla organisationen som Jan Carlzon visade var så framgångsrik, både för personalens välbefinnande och för den ekonomiska utvecklingen, tycks hålla än.

”Men jag tror att jag vet vad det beror på, säger Jan Carlzon klurigt. ”Min filosofi utgick från att vi lämnade det gamla industrisamhället där maskinerna varit i fokus och öppnade dörren till ett helt nytt samhälle som handlade om tjänster och service och där människan står i centrum.”

Jan Carlzon som vd på Vingresor 1978. Foto: TT

Jan Carlzon började som marknadschef på Vingresor och år 1974 utsågs han till vd. Som vd på krisdrabbade Liljeflyg hade han lyckats vända flygbolagets ekonomiska kraschkurs när han 1981 värvades till SAS.

”När jag kom till SAS togs alla beslut inom företaget baserat på hur vår flotta såg ut och vilken prestanda planen hade.”

Företaget hade nyligen köpt in ett antal A300, plan stora som DC9:or, för att kunna frakta dubbelt så många passagerare. På så sätt, resonerade man, kunde ju varannan tur tas bort.

”’Nej, nej’, sa jag! Ska det här bli bra måste vi sluta flyga flygplan och börja flyga människor!”

Uttalandet, som numera tillhör Jan Carlzons bevingade ord, kom att vägleda arbetet mot ett nytt SAS. Han införde en servicestrategi som var fokuserad på affärsresenärer som han kunde ta betalt av. Mindre belagda turer såldes billigare till nöjesresenärer.

Besluten och ansvaret för detaljerna i verksamheten lades på frontlinjen och med delegering växte ansvarskänsla och arbetsglädje hos personalen.

”Att vara en tuff ledare är att våga lämna ifrån sig beslutsfattandet till medarbetarna, trots att du vet att det i slutändan är du själv som bär ansvaret.”

Ledarens roll är att vara en resurs för medarbetarna.

”Det finns en massa människor som har bättre koll än vad jag har. Jag ska serva frontlinjen, inte styra den.”

Man måste lyssna in företaget och på medarbetarna för att kunna ställa en strategi, men när man väl lagt ut riktningen är det viktigt att alla är med.

”Mer än hälften av min tid var jag ute och förkunnade budskapet för att få medarbetarna att känna sitt ansvar.”

sascarlzon

Under Jan Carlzons ledning blev SAS ett av världens lönsammaste flygbolag. Foto: SAS

År 1993 slutade Jan Carlzon på SAS. Under en period hade han försökt skapa ett konsortium av europeiska flygbolag men projektet föll på mållinjen. Han var för tidigt ute.

De senaste 20 åren har Jan Carlzon jobbat med investeringar, riskkapital och som ordförande i Mentor Sverige. Roligt och spännande, javisst. Men nog har han saknat utmaningen det innebar att leda människor i en organisation.

”Det hade nog varit ett bättre tillvaratagande av resurser”, säger Jan Carlzon. ”Men jag är stolt över det jag åstadkommit.”

Hans ledarstil är nog mer svensk än nordisk, tror han. Det handlar om att få varje medarbetare att känna sig viktig och som en betydelsefull del av ett större sammanhang.

Rädda människor är livsfarliga och den som vill lyckas som ledare måste skapa en kärleksfull miljö med ledord som respekt och för-troende.

Det här budskapet har Jan Carlzon spridit i över 30 år vid det här laget. Hur väl har det nått ut? Händelsen som utspelade sig för något år sedan kanske kan ge en fingervisning:

”Aaah, Mr Carlzon. It’s an honour!”

Plötsligt har hotelldirektören Sheila McCann förstått vem det då var som hade tagit in på hennes lyxretreat i Thailand.

Riv pyramiderna är min bibel”, utropar hon. ”Jag har utgått från den i 20 år. Allt du ser och upplever härinne kommer från den boken!”

Så jo, nog har det skandinaviska ledarskapet nått ut i världen.

Jan Carlzon

Gör: Investerare, tidigare vd på SAS.

Ålder: 74.

Motivering: ”Med sin filosofi om det kärleksfulla ledarskapet, att delegera ansvar och kunden i centrum satte han svenskt ledarskap på världskartan. Hans bok Riv Pyramiderna! blev en internationell framgång och används än i dag som kurslitteratur på prestigeuniversiteten. Den har blivit en modern klassiker och är Sveriges mest sålda ledarskapsbok någonsin. Genom den fortsätter han att vara en förebild för ständigt nya generationer chefer.”

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden