forandringsledning

”Ingen frisk hjärna gillar förändring”

En genomtänkt förändringsledning kan förbättra resultatet för verksamheten, skriver författarna till boken ”Förändringsledning”.

Vad fick er att skriva boken?
”Vi tyckte att det saknades en bok om hur man på vetenskaplig grund kan arbeta med planerad förändring i en svensk kontext.”

Varför sätta det mänskliga perspektivet i centrum i förändrings­arbete? 

”Ingen förändring kommer till stånd om inte människor ändrar sina beteenden. Det är just det som är svårt. Vi gillar inte nödvändigtvis förändring – särskilt om vi inte förstår varför den måste ske och om vi känner oss hotade i vår yrkesroll eller som individer. För att få till stånd en förändring måste man därför arbeta medvetet med att stötta människor i deras förändringsresa. Naturligtvis måste man även förstå hur individer fungerar i grupp, kulturen och organisationens tekniska och politiska system och så vidare.”

moocs

Läs också: Bli smartare med MOOC:s – helt gratis

Vad tänker ni om män­niskors motstånd mot för­ändring? 

”Inom vetenskapen pratar man numera om reaktioner på förändring. Ingen frisk hjärna gillar förändring. Oro och motstånd är en naturlig del av all förändring. Ledarens roll är att hjälpa människor att hantera osäkerheten.”

Vad är viktigast att tänka på i en förändringsprocess?   

”Att tidigt involvera alla som blir påverkade av förändringen. Det är ofta också för kort tid mellan utbildning i det nya och att man ska jobba på ett nytt sätt. Man måste få hjälp och stöd att omsätta sin kunskap.”

Vad är min viktigaste roll som chef i en förändring?

”Att du synligt tar ställning för förändringen och hjälper dina medarbetare genom den. Du behöver ha en diskussion med dig själv om varför förändringen är viktig för dig och din del av organisationen. Du ska inte bara agera som en megafon åt ledningen.”

maria-content3

Läs också: Böckerna chefen ska läsa 2019

Relaterade artiklar

entillen
Verksamhetsutveckling

6 kritiska uppgifter för första linjen

Första linjen-chefer är de som har de största utmaningarna i organisationen men också störst påverkan på resultatet. Trots det tar det tolv år innan de får sin första ledarskapsutbildning. Det vill författarna till  bästsäljande boken Everyone Deserves A Great Manager råda bot på.

En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

ai-2
Verksamhetsutveckling

Tips: Så kan chefen börja jobba med AI

Bara var femte chef uppger att AI används i den egna verksamheten idag, visar en ny undersökning från Ledarna. Här är några tips för hur man kan börja implementera AI – och lära sig mer.

Sara Klingvall, Helena Gezelius och Jan Ericson som vilsna mellanchefer under repetitionerna av Öppna kontorslandskap.
Verksamhetsutveckling

Chefer i öppna landskap intar teaterscenen

Trivs vi verkligen bäst på aktivitetsbaserade arbetsplatser? Det vill Hagateatern i Göteborg utforska genom tre vilsna mellanchefer bland bollhav och pysande kaffemaskiner i föreställningen Öppna kontorslandskap med premiär nu på fredag.

lager
Verksamhetsutveckling

Därför bör du satsa på ”upskill och reskill”

Var tredje chef har inte avsatt tid för sina medarbetares kompetensutveckling, visar Chefs undersökning. Samtidigt tycker World Economic Forum att alla bör ägna 101 dagar åt kompetensutveckling fram till 2022. Experten Pär Lagers råd: Lämna tänket om det livslånga lärandet och satsa på upskill och reskill.

itsthemanager_content
Chefboken

Gallups nycklar till ökat engagemang

Ledare och organisationer har misslyckats med att maximera människors potential och möta nya behov hos arbetskraften. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson It's the manager – resultatet av en omfattande studie från Gallup. 
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Surikat
Verksamhetsutveckling

5 saker ledare gör – som kväver innovation

Visste du att ditt omedvetna chefsbeteende kan kväsa innovationslusten? Lär dig hur du inte ska göra.