Ikeas hr-chef: ”En siffra ger inte hela bilden”

Ikea är ett av de privata företag som gärna lyfter fram sitt mångfaldsarbete. Tanken är att chefer och medarbetare ska spegla den marknad de verkar på. ”Team med en mångfald bland medarbetarna är starkare, mer kreativa, mer framgångsrika”, säger Cornelia Kaufmann, hr-chef på Ikea Sverige.

Mångfald
Publicerad
Cornelia Kaufmann, hr-chef på Ikea

”Vi vet väldigt väl hur kunderna ser ut men vi kan inte kvotera i rekryteringen. Därför säkerställer vi att basen är så bred som möjligt. Cheferna rekryterar vi i första hand internt vilket innebär att de lyfts upp från samma bas”, säger Cornelia Kaufmann, hr-chef på Ikea Sverige.

Men inte heller Ikea har några aktuella siffror på andelen chefer med utländsk bakgrund. De kan med andra ord inte följa upp om deras mångfaldsarbete ger önskat resultat.

”Vi menar att en siffra inte ger hela bilden eftersom vår metod är att jobba långsiktigt med en rad olika frågor och aktiviteter – där den siffran bara är en av komponenterna”, säger Cornelia Kaufmann.

De senaste siffrorna företaget begärt in från SCB är från 2017. Då låg andelen chefer med utländsk bakgrund på 16 procent, samtidigt som 28 procent av medarbetarna var födda i ett annat land än Sverige. Tre år senare ligger rikssnittet för chefer med utländsk bakgrund hos ­privata företag på 14,5 procent, och andelen medarbetare med utländsk bakgrund på 23,6 procent.

Enligt Cornelia Kaufmann är mångfaldsarbetet viktigt för Ikea för att man vill vara ett företag för många människor.

”Men vi gör ju det ju också av business-skäl. Vi blir mer framgångsrika om vi representerar de många. Team med en mångfald bland medarbetarna är starkare, mer kreativa, mer framgångsrika. Medarbetarna mår bättre. Det finns så många rapporter som visar detta.”

Sedan ett och ett halvt år tillbaka har rekryteringen centraliserats och sköts numera av tio rekryterare i Helsingborg.

”De är specialister på hög nivå och har hjälpt oss att vara ’non-bias’. Vidare tittar vi mycket på hur vi kan attrahera personer i fler kanaler, formulera oss bättre och vad mer vi kan göra för att attrahera jämnt i alla grupper.”

Alla chefer måste även gå en kurs i ’unconscious bias’, omedvetna fördomar. Och företaget har 100 procent inkludering som målsättning för att verka för mångfald inifrån och ut. För att vara relevanta hos både kunder och medarbetare på detta område mäter de tre olika KPI:er; jämlikhet, inkludering och mångfald.

”Oavsett bakgrund, kön, religion och så vidare ska alla Ikeas medarbetare känna att de kan vara sig själva. Ingen ska värdera dem utifrån dessa kriterier”, säger Cornelia Kaufmann.

Men varför går utvecklingen ändå så pass långsamt?

”Det finns många förutfattade meningar och underliggande värderingar. Alla måste gå in med ett öppet ’mindset’, och det krävs att företaget inte bara har viljan utan även omsätter det i förändrat beteende. Det är ett åtagande över lång tid.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.