”Hur hantera mejlkorgen efter ledighet?”

Chefs expert i effektivitet, Petra Brask, ger råd hur du hanterar din överfyllda mejlkorg efter en lång ledighet.

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Efter ledigheten – hur kan jag ligga steget före?

Petra Brask: Du ska fatta tre beslut när du strukturerar. Antingen Göra, Spara eller Kasta. Börja med att öppna inboxen. Skapa en mapp som du döper till ”Arkiv och årtal”, till exempel Arkiv 2017. Sen kanske du har en mappstruktur som behöver förnyas? Gör i så fall en mapp som du döper till Historik och dra dit de mappar du inte använder längre.

Ska alla projekt få en egen mapp?

Petra Brask: Nej, kanske några få nya mappar, men sökfunktionerna är oftast så bra idag att det inte är lönt att sortera för mycket. Markera de mejl i inboxen som är äldre än en vecka och flytta till Arkivmappen.

 

Vad ska jag göra med resten?

Petra Brask: Gå igenom de mejl som ligger kvar och klicka på flaggan. Passa på att kategorisera i prioritetsordning så att du börjar med det viktigaste först. Resten hamnar i arkiv-mappen när du läst dem.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden