Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Krav på resultatförbättringar och medarbetare som ständigt måste hållas på gott humör – att chefen ofta hamnar i kläm är ingen hemlighet. Men ofta finns ingen att prata med: åtta av tio chefer känner sig ensamma på jobbet, visade en undersökning från Chef häromåret. 

Trots att bilden är känd har arbetsgivarna inte tillräckligt kavlat upp ärmarna för att skapa drägligare arbetsvillkor för sina chefer, menar Nema Abdihakim Ali, som med sin bror Ali Abdihakim sjösatt tjänsten Ledarskapsjouren. Eller ett Kry för chefer, som de kallar plattformen.

”Vi såg ett behov av att kompetensutveckla och stödja chefer på ett enkelt, snabbt och tillgängligt sätt. Lika lätt som att boka en nätläkare. Det som finns ute på marknaden idag är antingen väldigt dyrt eller tidskrävande vilket gör att kompetensutveckling och stöd till chefer inte genomförs i verksamheter, framförallt första linjens chefer”, säger Nema Abdihakim Ali.

Ett trettiotal experter, inom bland annat arbetsrätt och med lång chefserfarenhet från både privat och offentlig sektor, är i dag anslutna till plattformen. De finns tillgängliga för videosamtal både för löpande mentorskap och vid akuta behov. Det har visat sig att kniviga personalfrågor hör till det som cheferna oftast behöver hjälp med – åtskilliga har svårt att blotta sig och diskutera sådana problem inom den egna organisationen.

”Det som vi har sett är särskilt svårt är att genomföra förändringsarbete eller omorganisationer när alla medarbetare inte är benägna till förändring. Svårt är också när medarbetare påverkar arbetsgruppen negativt, eller då konflikter uppstår. Att engagera medarbetare att jobba mot samma mål är också en återkommande fråga”, säger Nema Abdihakim Ali.

karriara

Läs också: Därför kan en mentor på jobbet minska psykisk ohälsa

Idén till Ledarskapsjouren fick Nema Abdihakim Ali när hon gick sista året på tandläkarutbildningen: mentorsstöd borde vara lika enkelt att boka som en nätläkare. Med hjälp av startkapital från Vinnova kunde plattformen dra igång. Först ut att köpa in tjänsten var Höganäs kommun som nu erbjuder den till alla sina vård- och omsorgschefer. Sedermera har även Mölndal anslutit sig. 

”Kollegialt stöd är viktigt, och vi ser inte att denna plattform ska ersätta det. Däremot uttalar många chefer att de vill ha ett nytt perspektiv och ser därför stort värde i att få tala med någon utifrån. Dessutom kan vissa frågor vara svåra att bolla med en kollega eller överordnad chef som också ska bedöma ens prestation. Det vi ser är att chefer får möjlighet att vara sårbara och samla kraft när de får bolla med en extern part”, säger Nema Abdihakim Ali.

Två personer, varav en ska börja vara mentor åt den andra

Läs också: 3 tips: Så här skaffar du en mentor

Relaterade artiklar

Illustration av tangentbord och en lapp med text som ligger på det.
Kommunikation

Så skriver du avstressande mejl

Trots att personer som skickar arbetsrelaterade mejl efter arbetstid inte har några förväntningar på ett snabbt svar tror oftast mottagarna att det är brådskande. Men nu har forskare i Storbritannien och USA hittat en nästan larvigt enkel lösning på problemet.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

Två djur med horn stångas, ovanför dem lyser en glödlampa. Bakom dem syns ett kontorslandskap.
Kommunikation

Våga bråka - och bli kreativ

Det är viktigt att låta medarbetarna ”stångas” för att kreativ friktion ska uppstå, menar journalisten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist i en ny bok som heter just Kreativ friktion. Det innebär att oväntade ingredienser blandas och reagerar på varandra – så att något helt nytt föds.

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.