mystery

Heta trenden: Så lyckas du med din ”Mystery Lunch”

På techföretaget Tobii har ”Mystery Lunch” blivit en metod för spännande möten, nya konstellationer och bättre sammanhållning mellan medarbetarna.

När företaget expanderar så snabbt att personalstyrkan på kort tid utökas med 140 personer, skapar det glädje på många håll – men också en del växtvärk. Hur ska alla nya och gamla medarbetare lyckas lära känna varandra så pass att den nya, större organisationen inte blir stel och trögrörlig? Det var frågan som pockade på ett svar när delar av Tobii Tech samlades på konferens för ett drygt halvår sedan.

”Hela syftet var att komma iväg och lära känna varandra, genom gruppövningar, mingel och föreläsningar om vikten av nätverkande. I slutet av konferensen gällde det att nominera förslag om hur vi skulle lyckas behålla den här öppenheten även till vardags. Någon föreslog: Varför inte tussa ihop folk som inte känner varandra på luncher? Det var så konceptet Mystery Lunch föddes”, berättar Cecilia Eriksson som är global hr-direktör på Tobii, där drygt 400 personer arbetar på det svenska kontoret i Danderyd.

Allt sedan dess skickar ledningen ut månatliga inbjudningar till de ”mystiska” luncherna, som de anställda frivilligt kan anmäla sig till. När dagen är inne samlas de lunchsugna i receptionen och går ut och käkar i förutbestämda grupper om tre och tre.

”Vi anstränger oss verkligen för att få till nya konstellationer och tänka på mångfalden, så att grupperna består av folk från olika delar av verksamheten och som jobbat här olika länge. Responsen har varit jättepositiv. Tobiianerna vill verkligen lära känna varandra, men det är ju inte alltid så lätt att bryta isen i vanliga fall. Luncherna hjälper till med det där, de blir en puff i rätt riktning. Sedan vi började ser man att personer som inte tidigare känt varandra fått kontakt och pratar med varandra, det är mer hejande i korridorerna.”

”Ja, jag tycker verkligen att Mystery Lunch fått en positiv effekt. Detta är också en viktig signal från oss som företag: Vi tycker det är bra att ni lär känna varandra och skapar en gemenskap. Det främjar en enkel, ickehierarkisk kommunikation och snabba beslutsvägar.”

Så bildar du lunchgrupper

1) Mångfald

Låt lunchgrupperna bli nya konstellationer, av folk från olika avdelningar och i alla åldrar.

2) Frivillighet

Ingen ska tvingas gå på mysterie­lunch. De tveksamma anmäler sig tids nog ändå, när de upptäcker fördelarna.

3) Var inte för många per träff

Tre ska det vara – tre personer till bords är precis lagom för att ett samtal mellan obekanta ska lyfta, det är varken för många eller för få.

Läs också: Ställer jobbfrågor på terapin – för snabbare stressrehab

Men att luncha med okända – blir det inte lite stelt?

”Visst såg vi en sådan risk i början, när vi hade tankar om att låta folk luncha parvis. Men med tre personer runt bordet är det inga problem, har det visat sig. Stämningen blir fort väldigt avspänd. Tre är precis lagom för att få igång en konversation, cirkulera ämnen och få samtalet att flyta.”

När Cecilia Eriksson själv begav sig ut på Mystery Lunch för första gången, var det i sällskap med två kolleger som hon tidigare bara morsat kort på. Några pinsamma tystnader uppstod knappast. Efter jobbsnack om pågående projekt och vad man egentligen sysslar med på företaget, gled sam-talet över i mer privata ting.

”Det var jättekul. En av lunchkompisarna berättade att han gör musik på fritiden. Det hade jag ju ingen aning om innan. Efter lunchen mejlade han över en Spotifylista med sina låtar, vilket var väldigt spännande.”

Trevligt, som sagt – och kanske även lönsamt. I förlängningen kan de gemensamhetsfrämjande mysterieluncherna mycket väl leda till ett effektivare arbetssätt och bättre produkter, menar Cecilia Eriksson.

”Ja, vi är övertygade om det. Många av våra anställda är ingenjörer som jobbar med komplicerade projekt, där allt från hårdvarukomponenter, kameror och elektronikkort till avancerade matematiska algoritmer ska klaffa tillsammans. Om man då lär känna varandra ökar chansen till synergier, och att problem upptäcks tidigt i arbetscykeln.”

Vill du bli bättre på att nätverka? Som prenumerant får du alla verktyg du behöver!

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Läs också: TV: Vem trivs bäst i öppna landskap? Så växte dagens kontor fram

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.

hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
utveckl
Kommunikation

Så håller du bättre utvecklingssamtal

Utvecklingssamtal är till stor hjälp i ditt ledar­skap om du använder dem rätt. Med boken ”Målstyrning genom utvecklingssamtal” vill Sara Roos bidra till bättre samtal.
bralarare
Kommunikation

Därför är bra chefer också bra lärare

En ny studie har hittat flera samband.

kollega
Arbetsmiljö

6 egenskaper som dina kolleger älskar

Bra kolleger är guld värt på en arbetsplats. Men hur blir man egentligen det? Här är 6 egenskaper som gör dig extra populär – och samtidigt imponerar på chefen.

toppcheferna
Beslutsfattande

5 superchefer avslöjar: Våra mötesknep

Över hälften av alla svenska chefer går på för många möten. De är dessutom väldigt ineffektiva, visar Chefs nya undersökning. Nu avslöjar 5 kända vd:s sina knep – för att hålla bättre möten med sina anställda.
Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
moten-2
Kommunikation

7 chefer vittnar: Våra värsta möten

Möten som spårar ur, personer som tar över, möten som pågår – i två dagar. Här vittnar 7 chefer om deras värsta mötesupplevelser.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden