Hej då gratismassage – nu ryker förmånerna på tech-bolagen

Karaokerum, yogakvällar, massage och fri tillgång till snacks – alla knep har varit tillåtna i de hetaste tech-bolagens jakt på talang. Tills nu. Med de massiva personalnedskärningarna följer också en kärvare inställning till de hittills så generösa förmånerna.

Beslutsfattande
Publicerad

”Många trodde på en evig acceleration som skulle fortsätta även efter pandemin … Oturligt nog utvecklade det sig inte på det sätt som jag trodde.”

Orden kommer från Meta-chefen Mark Zuckerberg, som bakgrund till beskedet att hela 11 000 anställda får gå från företaget. Liknande neddragningar sker samtidigt på många andra håll i techvärlden: 12 000 jobb bort från Googles moderbolag Alphabet, 10 000 från Microsoft, 600 från Spotify … listan kan göra längre.

Den kalla vind som drar genom teknikbolagen leder inte bara till färre anställda, utan påverkar också ett av sektorns särskilt framträdande drag: de generösa förmånerna.

Trendiga kontor, gratis eller kraftigt subventionerade måltider, lyxiga gym, flipperspel, kaffebar med egen barista, karaokerum och syateljéer. Det är bara några av de faciliteter som de anställda på de hetaste tech-bolagen lockats med och tagit för givna under alla år som vinsterna skjutit i höjden och riskkapitalet flödat friskt.

Men det senaste året har Meta, som äger Facebook, Instagram och WhatsApp, skurit ner hälsoförmånerna, krympt den egna tvätteriservicen, slopat taxiförmånerna och slimmat matbudgeten, rapporterar Financial Times.

Tech-magnaten Elon Musk är inne på samma linje. Sedan övertagandet av Twitter har Musk kraftigt dragit ner på personalförmånerna, för att i stället fokusera på vad som kallas stenhård arbetskultur. Bolaget uppges vara i färd med att gå över till en enbart ”delvis subventionerad” måltidspolicy och har dragit ner på utgifterna för resor och mobiltelefoner.

”Medan förlusten av förmåner kan kännas irriterande i ögonblicket, tenderar en given eller indragen förmån konstigt nog att ha ett väldigt begränsat inflytande på vår bedömning av en arbetsplats”, säger Twitters tidigare europeiska vicechef Bruce Daisley till tidningen.

Eller som en av Facebooks tidigare högsta chefer sägs ha uttryckt det när han varnade medarbetarna för det oundvikliga för några år sedan:

”Inget av detta är på riktigt; det kommer inte att vara för evigt.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden