”Head of” precis allting? Så får du bukt med titelinflationen

Rekrytering Kriget om talangerna har drivit upp inflationen i taket. Och då pratar vi inte om priset på diesel och halvledare, utan chefstitlar…

Verksamhetsutveckling
Text: Calle Fleur
Publicerad

Vad

Arbetsgivarna tävlar om talangerna med allt fler kreativa titlar.

Nytta

Som chef behöver du se upp: Som vanligt kan enkla lösningar på svåra problem innebära baksidor.

Det är inte bara priset på kaffe och kursgårdar som har ökat i takt med den skenande inflationen. I en artikel på Protocol.com tecknas en dyster bild av en helt annan prisutveckling i skuggan av kriget om talangerna, framförallt inom tech-sektorn: Nämligen hur arbetsgivarna ständigt höjer ribban gällande tjusiga titlar.

”Head of” ditt, ”director of” datt… Den som bevakar flödet på Linkedin har antagligen fått anledning att höja på ögonbrynen mer än en gång över den kreativa verkshöjden på jobbtitlar. Förklaringen är enkel, menar rösterna i reportaget på Protocol.com: På en arbetsmarknad med akut kompetensbrist tar företagen till allt mer desperata grepp för att locka till sig talangerna. Rekryterarna märker hur kandidaterna flockas runt roller som utlovar huvudansvar för en produkt eller ett affärsområde:

”’Införandet av ’Head of…’-titlar är som en jordbävning, det är ett av de största skiftena jag har sett i hela min karriär”, konstaterar Hunter Walk, partner på riskkapitalfirman Homebrew.

Att slänga upp en flådig titel på bordet kan tyckas vara en enkel lösning på ett svårlöst problem, men chefer gör bäst i att vara uppmärksamma på hur det påverkar den befintliga organisationsstrukturen:

  • Titelinflationen kan skada företagskulturen.
  • Den kan verka kraftigt demotiverande för medarbetare som arbetat länge, men plötsligt ser sig förbisprungna av en nyanställd med ”bättre” titel. Plötsligt spelar lön och andra förmåner mindre roll.
  • Forsätter titelinflationen skena är risken också stor för stridigheter längre fram – hur kommer ”Head of operational exellence” må när någon annan lockas till företaget med en liknande titel?

Vissa menar att det kokar ned till en generationsfråga. Millennials behöver konstanta ryggdunkningar för att må bra, säger Shawn Cole, chef på executive searchbolaget Cowen Partners, och fortsätter:

”Baby boomer-generationen kunde vänta 10 år på en ny titel, yngre medarbetare kräver en direkt”.

Hur ska man som chef hantera det här? Experterna pratar om vikten att fundera över successionsordningen och att arbeta aktivt med talanghantering: Fundera på vad dina bästa medarbetare kommer vilja vara om två, tre år och sätt upp en plan för hur de ska ta sig dit. Och framförallt: Var uppmärksam på att nya titlar kan skapa negativa spiraler för hela teamet.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden