suv
Ökar även i Sverige. I fjol gick försäljningen av Suvar och Cross­overs om sedaner, alltså bilar med klassisk bagagelucka.

Hatade, älskade SUV

När stadsjeepen slog igenom ordentligt i början av 2000-talet var de både beundrade och bespottade. Många gilla­de att sitta högt, att ta sig en sväng på en gropig väg. Bilarna rullade dock mest i storstäder. Snart kom kritiken. Aktivistgruppen Asfaltsdjungelns Indianer släppte ut luft ur däcken. Dörrar nycklades, biltypen SUV var under attack. En orsak var hög bränsleförbrukning och rejäla koldioxidutsläpp. Stadsjeepen var motsatsen till fotgängare och cyklister.

Östermalmsjeep blev ett skällsord, politiskt inkorrekt.

Men Suven dog aldrig. Den ändrade bara form.

– I sju-åtta år har man pratat om att Suven är död. Men i realiteten lever den ganska gott, säger Håkan Andersson, bilskribent på NyTeknik.

Argumenten för att Suven kommer att dö är: för tung, för stor och för onödiga terrängegenskaper.

– Bilköp är inte rationella. Man köper sig en identitet och ett utseende man gillar. Det handlar sällan om egenskaper, säger Håkan Andersson.

I USA passerade Suv-försäljningen i fjol 1,5 miljoner sålda bilar. Suvar och Cross­overs står nu för en tredjedel av nybilsförsäljningen.

Här i Sverige är bilmodeller som Volvo XC60, Nissan Qashqai, Kia Sportage, Mistubishi Outlander och Volkswagen Tiguan storsäljarna.

– Biltillverkarna har tagit till sig av kritiken. Med mindre Suvar, så kallade Crossovers så har man, åtminstone på pappret, kunnat visa att biltypen inte behöver vara så bränsleslukande, säger Mikael Wickelgren, Bilindustriexpert på Högskolan i Skövde.

Han spår att stadsjeeparna kommer att öka i antal de närmsta åren.

– Om man tittar på biltillverkarnas planer så handlar det om en massiv satsning. Vi kommer att få se biltypen i fler storlekar. Audi tror till exempel att inom ett par år kommer varannan bil de säljer att vara en stadsjeep av något slag.

Text: Oskar Hammarkrantz

Läs mer: Läs alla Chefs artiklar om tjänstebilen 2015

Läs mer: Nya Volvo XC90 – i Zlatans tjänst (extern länk)

Läs mer: ”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha” (extern länk)

Läs mer: Slipp risken för feltankning (extern länk)

Relaterade artiklar

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

linda_waxin_kronikor-768x432-2
Krönikor

Linda Waxin: ”Vem har aldrig gjort sig skyldig till destruktivt ledarskap?”

”Jag tror att ingen av oss chefer skulle kunna säga att vi inte, i korta glimtar eller längre svackor, gjort oss skyldiga till varierande grad av destruktivt ledarskap”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.