Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Här kör medarbetarna Tour de France – vid skrivbordet

Här är arbetsplatsen där medarbetarna kör Tour de France – vid skrivborden. ”Att cykla medan man jobbar har blivit en vana”, säger Petteri Olsén, försäljningschef på Norwegian.

Hälsa
Publicerad

Det började med försäljningschefen Petteri Olséns funderingar på hur medarbetarna skulle få in mer friskvård i sin arbetsvardag. Någon nämnde ordet kontorscykel. En nättare, tystare variant av motionscykel som är lätt att flytta och går att använda i stället för kontorsstol.

Petteri Olsén nappade direkt och köpte in sex stycken, en till varje medarbetare på flygbolaget Norwegians säljavdelning. Sedan dess kan de trampa i stället för att bara sitta stilla vid sina skrivbord. Mejla, fatta beslut och skriva offerter, allt medan pedalerna snurrar och kroppen hålls igång. 

”Förra året höll vi en tävling där hela säljgänget cyklade en sträcka motsvarande Arlanda–Malaga. Priset blev en god middag på restaurang. I år kör vi Tour de France. Målsättningen är att gemensamt komma upp i cykelloppets dryga 3 300 kilometer på tolv veckor. Det är full aktivitet på kontoret”, säger Petteri Olsén.

Måste man delta?

”Nej, det är helt frivilligt. Och det är inte så att folk cyklar sig svettiga. Man har sina vanliga kläder på sig och trampandet sker i lugnt tempo, men vips har man cyklat 17 kilometer ändå, nästan utan att tänka på det. Det är ett väldigt bra sätt att aktivera sig. Att cykla medan man jobbar har blivit en vana”, säger Petteri Olsén som framhåller att kontorscyklarna bara är en del i ett större batteri av friskvårds-åtgärder.

”Vi har sett till att alla har eget gymkort, vilket möjliggör träning under luncherna. Vid varje kickoff eller samling försöker vi lägga in någon form av fysisk aktivitet, allt från vandring till klättring. Sedan springer vi lopp också, som Arena Run där vår avdelning deltagit två år i rad.”

Var och en väljer sin egen nivå. Ambitionerna varierar rejält, och det är helt okej. Friskvårdssatsningarna följs upp i årliga medarbetarsamtal och i de individuella avstämningar som Petteri Olsén håller en gång per månad.

Vad ser ni för resultat?

”Välmående är svårt att mäta, men jag ser ju hur gruppen har blivit starkare och mer dynamisk, något jag kopplar till vår satsning på friskvård. Sjuktalen är väldigt låga, vilket också skulle kunna härledas till att folk rör på sig. Så för mig råder ingen tvekan om att satsningarna gett effekt”, säger Petteri Olsén.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden