Har du gått på mejlmyterna?
Du har också hört ”mejl-sanningarna”: ämnesraden ska vara kort, mejlet skickas på morgonen och helst på en måndag. Då har det störst chans att bli läst. Eller?
Mejlen är en riktig tidsslukare, inte minst för eftertraktade chefer. Därför lyssnar man gärna på alla råd kring hur den hanteras med mesta möjliga effektivitet. Längs vägen har ett antal ”sanningar” kring mejlandet etablerat sig, men stämmer de verkligen?
Amerikanska Yesware, som jobbar med att spåra mejleffektivitet för företag, agerade mythbusters och testade fyra av de vanligaste sanningarna genom en analys av 500 000 mejl. De vanligaste myterna:
1) Bästa dagen att skicka mejl är måndag eller tisdag.
Myt! Ingen vardag funkar bättre än någon annan. På helgen däremot är det skillnad – då är svarsfrekvensen mycket högre, helt enkelt eftersom konkurrensen är mindre.
2) Bästa tiden att sända mejl är på morgonen.
Delvis sant. Men om du vill ha snabbt svar ska du skicka mejlet redan mellan klockan 6 och 7 på morgonen. Mellan 9 och 15 skickas de flesta mejlen, då blir det också lägst öppnings- och svarsfrekvens.
3) Ämnesraden ska hållas kort.
Myt! Längden på ämnesraden gjorde ingen skillnad för vilka mejl som öppnades och besvarades i Yeswares analys. Vissa ord hade dock högre öppningsfrekvens, till exempel kampanj och nästa (next).
4) Om du inte får något svar, vänta några dagar.
Myt! 90 procent av mejl som skickas får svar inom en dag. Om du hör av dig redan nästa dag igen ökar dina chanser att få svar med 21 procent. Annars är det hög risk att du aldrig får något svar.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.