emma2
Foto Fellowes

Här är Emma – din framtida medarbetare

Röda ögon, övervikt, kutig rygg, blek hy, stresseksem och svullna armar och ben. Så kan du eller dina medarbetare se ut om 20 år – beroende på er arbetsmiljö. Det enligt en rapport som brittiska kontorsmöbelföretaget Fellowes tagit fram och illustrerat med dockan Emma – framtidens kontorsarbetare.

Fler än nio av tio brittiska kontorsarbetare lider av hälsoproblem som orsakats av deras arbetsmiljö. Det kan vara ansträngda ögon, ryggont och huvudvärk. I snitt tillbringar de sex timmar per dag sittande vid en dator och är själva oroade över att detta kan leda till kutrygg och övervikt.

Cheferna gör inte heller tillräckligt för att förebygga hälsoproblemen – 28 procent av kontorsarbetarna uppger sig ha bett om att få förbättringar på sin arbetsplats men väntar fortfarande på hjälp. 20 procent uppgav att chefen inte tog dem på allvar.

Allt enligt rapporten The Work Colleague of the Future som kontorsmöbelsföretaget Fellowes tagit fram i samarbete med Atomic Research. 3003 personer i Storbritannien, Tyskland och Frankrike har i den frågats ut om sin arbetsmiljö.

depp

Läs också: Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Och även svenska forskare varnar just nu för effekterna av ett stillasittande arbete.

Hjärtforskaren Katarina Steding Ehrenborg skriver i sin nya bok Hjärtsmart att åtta timmars stillasittande arbete per dag kombinerat med lugna tv-kvällar i soffan innebär en extrem belastning för hjärtat – lika stor som en rymdfärd till månen.

För att illustrera problemen tydligt tog författarna till den brittiska rapporten i samarbete med experter fram en modell: Dockan Emma, som i naturlig storlek visar upp vad som händer med kroppen i en ohälsosam kontorsmiljö.

Orolig person i röd tröja

Läs också: Så kan du hjälpa dig själv – att tänka mer optimistiskt

Förutom ovan nämnda åkommor lider Emma även av åderbråck till följd av dålig blodcirkulation, röda armar från kontakt med bärbara datorer samt ökad hårväxt i öron och näsa på grund av dålig luft.

”Om vi inte gör radikala förändringar av vårt arbetsliv, som att röra på oss mer, koncentrerar oss på att ha en bättre hållning, ta regelbundna pauser och förbättra våra arbetsplatser, kommer våra kontor att göra oss väldigt sjuka,” säger futuristen William Higham, författare till rapporten, enligt ett pressmeddelande.

nyttjobb-4

Läs också: 6 avgörande områden – för en god arbetsmiljö

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Guldpokal
Arbetsmiljö

Tävlingskulturens nackdelar: Fusk, stress och slarv

Konkurrens, ambition och vinnarskalle-tänkande är inte alltid vägen framåt. Tävlan kan tvärtom vara skadligt för organisationers skaparkraft och framgång, menar forskaren Roland S Persson som undersökt prestationssamhällets sällan diskuterade baksidor.
lkab1800
Arbetsmiljö

Riskbedömningschefen: Så agerar du bättre på risker

Är du beredd på det fullständigt oväntade? Kanske inte – coronakrisen har blottlagt omfattande brister i hela samhällets beredskap. Karin Winsa, riskbedömningschef på LKAB, tipsar om hur du som chef kan bli bättre på att förebygga och agera på risker.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Kaffebryggare och arg person vid skrivare
Arbetsmiljö

10 saker på kontoret du ALDRIG trodde att du skulle sakna

I vanliga fall är det lätt att bli irriterad när kaffet är slut, koperingsmaskinen full och kollegan tuggar tuggummi så det hörs i hela kontorslandskapet. Men nu, efter två månader av distansarbete? Här är sakerna du aldrig trodde du skulle sakna.